Stromeur schreef: ↑10 jul 2018, 00:06
De Stromer is in stand 2 gemiddeld een stuk zuiniger dan in stand 3. Even los van de snelheid die de OMNI aangeeft, want die wijkt inderdaad zo'n 1,5-1,8 km/u af van de GPS gemeten snelheid,
Dat kun je zo niet stellen. Bij Stromer is de bandomtrek niet in te stellen, dus die afwijking is afhankelijk van de banden die je erop hebt liggen én de bandenspanning.
Los hiervan: als ik probeer zo objectief mogelijk te vergelijken tussen een X-Speed en een Stromer ST1x of ST2 dan valt me het volgende op:
Ondersteuning:
- X-Speed ondersteund wat bruter, ofwel het vermogen wordt wat minder verfijnd opgebouwd. Dit voelt als snel/krachtig hetgeen de een heel erg waardeert en de ander juist oncomfortabel vindt. Objectief kost het sowieso meer energie.
- op snelheden tot 40 km/h zijn de fietsen vergelijkbaar, waarbij de ST1x minder krachtig is dan de ST2 en X-Speed, daarboven is het op de X-Speed gemakkelijker om hoge snelheden te fietsen. Het verschil met de ST2 is merkbaar, het verschil met de ST1x is groot
- bij alle fietsen kun je met alle ondersteuningsstanden "alle" snelheden rijden, waarbij bij de X-Speed vooral de acceleratie afneemt als je van 3 naar 2 gaat. Ofwel: je moet voor accelereren meer zelf doen. Het kost naar mijn gevoel maar iets meer energie om in 2 hard te fietsen dan in 3, alleen als je even moet afremmen dan moet je er meer energie insteken om weer terug naar 45 te gaan. Bij de ST1x lijkt de ondersteuning vanaf ±42 harder terug te lopen dan bij de ST2, bij de X-Speed lijkt de ondersteuning niet echt terug te lopen.
- ik weet niet of het ondertussen opgelost is, maar de X-Speed ondersteund niet echt "constant". Althans met mijn trapfrequentie en manier van kracht zetten was de motor een beetje zoekend, waardoor de mate van ondersteuning een beetje een golf beweging maakte. Daarnaast had de X-Speed het probleem dat als je even remt en daarna gelijk verder wilt fietsen (je remt omdat je schrikt van een auto, maar beseft je dat je beter vol door kunt gaan omdat dat veiliger is) dat de motor dan een flinke tijd niet thuis geeft. Het duurde dan echt seconden voordat de fiets weer vermogen ging leveren. Bij de verschillende Stromers is hiervan geen enkele sprake: de ondersteuning is zeer verfijnd en doet wat je ervan vraagt. Ofwel: bij Stromer is de ondersteuning als een hele goede butler: betrouwbaar en altijd aanwezig.
Batterijverbruik:
- de X-Speed verbruikt flink. Met mijn 1,98m en 100kg had ik een fors verbruik van 19 Wh/km bij koud weer (2 graden) en windkracht 4 tegen.
- bij de ST2 heb ik zelf nooit het verbruik gemeten
- bij de ST1x heb ik niet nauwkeurig gemeten, maar heb ik op basis van mijn testrit een soort van worst-case inschatting gemaakt (vorst en windkracht 4-5 tegen) van 17,5 Wh/km. Dit is echter zeer onnauwkeurig.
- de weergave voor "hoe vol zit mijn batterij nog" is bij Stromer erg betrouwbaar, waardoor je daar echt conclusies uit kunt trekken. Bij de X-Speed zijn het een paar balkjes, de nauwkeurigheid daarvan is serieus twijfelachtig (zie het meer als een grove indicatie)
Configureerbaarheid:
- de X-Speed is buiten de 3 ondersteuningsstanden en een vage 'turbo' stand waarvoor je een knopje ingedrukt moet hoduen niet configureerbaar
- de Stromers zijn zeer uitgebreid configureerbaar, waardoor je de fiets helemaal naar je hand kunt zetten. De mate van ondersteuning vs batterijverbruik is super nauwkeurig instelbaar.
Positie van het scherm:
- naar mijn subtiele mening bij alle 3 nogal onhandig gekozen. Bij Stromer moet je te ver omlaag kijken, bij Klever zit hij wat dat betreft beter
- bij de X-Speed had ik met mijn lengte nogal dat ik langs het scherm af in de spiegel moet kijken. Normaal niet echt een probleem, totdat je in het donker fietst: dan wordt je verblind door het scherm waardoor je in je spiegel dus niks meer ziet, en de eerste paar tellen op de weg ook niet meer.
Voor alle fietsen is dus wel iets te zeggen en bij allen is ook wel wat op te merken. Wil je vooral een flinke hoeveelheid kracht voor zo min mogelijk geld dan is de X-Speed echt onovertroffen. Wil je de fijnste fiets met enorm veel kracht dan is wat mij betreft in dit 3-tal de ST2 de winnaar (maar is wel flink prijziger). De ST1x is voor diegenen die niet perse heel veel kracht willen maar wel gewoon een erg fijne fiets waarmee je probleemloos dik 40 tot 45 km/h kunt fietsen.
Als er 1 ding is uit deze 3 fietsen waar ik persoonlijk enthousiast van word is het de configureerbaarheid van Stromer's stand 2. Mijn fiets is ook configureerbaar, maar niet zo uitgebreid als "standje 2" en ik moet ervoor naar de FM.