Pagina 14 van 18

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 15 jan 2018, 20:15
door Lomito
Nederland is wel wat groter dan Amsterdam of Utrecht. Dat is ook te zien aan de verkopen van (speed) pedelecs die met name in het oosten van het land verkocht worden: grote afstanden tussen dorpen en steden plus lege fietspaden.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 15 jan 2018, 20:25
door Stromeur
Het Noorden: plus geen mensen :shock:

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 15 jan 2018, 23:46
door Lomito
Henry schreef: 15 jan 2018, 15:41 Ik schat in dat de speed pedelec met name zal worden aangeschaft door de woon-werk forens. De pedelec zal veel meer voor recreatieve doeleinden worden aangeschaft. De fietsinfrastructuur zal op een gegeven moment niet meer voldoen aan de vraag. Daarnaast zal ook de actieradius en de perceptie van het (Nederlandse) weer een spectaculaire groei in de weg gaan staan.

De speed pedelec zal zeker zijn plekje veroveren, maar net als RHJ denk ik dat de spectaculaire groei zal uitblijven. Ik schat dat de markt van de pedelec veel groter in.
De markt voor pedelecs IS al veel groter maar daar is de groei ook wel aardig uit, het is grotendeels een vervangingsmarkt geworden. De gebruikers van pedelecs zijn vooral fietsers die langere afstanden willen rijden of minder inspanning kunnen leveren.

De markt voor speed pedelecs heeft een heel andere achtergrond, hier gaat het niet om recreatieve fietsers of pedelec-gebruikers die overstappen naar de speed pedelec maar vooral om automobilisten die een snel, veilig en gezond alternatief zoeken voor woon-werkverkeer. De potentie van deze groep is vele malen groter dan de fiets-pedelec overstappers en de drijvende kracht achter de overstap uit de auto is het vermijden van de autofiles, stijgende belastingen op autorijden én de behoefte aan lichaamsbeweging/ontspanning. Zeker wanneer die files blijven groeien en automobilisten toenemend financieel leeggezogen worden via stijgende belastingen en accijnzen op automobiliteit. Ik roep nog even de Laffer-curve in herinnering waarmee gezien kan worden dat er een omslagpunt is in belastingopbrengsten omdat burgers op enig moment beseffen dat ze onevenredig belast worden en dan naar alternatieven gaan zoeken.

Dat alternatief is nu voorhanden in de vorm van de speed pedelec met een gemiddelde snelheid die nauwelijks onderdoet voor de auto, 5-6x goedkoper dan de auto en de gebruiker zijn dagelijkse portie lichaamsbeweging geeft. Ook niet onbelangrijk is het ontbreken van het parkeerprobleem zowel thuis (krappe woonwijken, parkeervergunning, vandalisme/branstichting) en op het werk.

Mijn inschatting is dat de files de komende jaren snel zullen groeien, de belastingen/accijnzen op automobiliteit onverminderd zullen stijgen en dat de speed pedelec daarom een gouden toekomst wacht. Mensen zijn de files helemaal zat en zijn niet langer bereid de hoge kosten voor automobiliteit te dragen voor woon-werkverkeer. Een factor van betekenis is daarbij de flinke actieradius van ca. 50-60 km waarmee de gemiddelde woon-werkrit van 22,6 km afgelegd kan worden zonder de accu op te moeten laden op het werk.

Alle lichten staan op groen voor de speed pedelec, en worden alleen maar groener en groener...

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 20 jan 2018, 15:34
door rvaneijk
rvaneijk schreef: 11 jan 2018, 17:13 Bultaco is goed bezig met de Albero die dit jaar op de markt komt. Technisch gezien is Bultaco veel meer Stromer dan Klever. Dit komt omdat de accu maar liefst 1,3Kw is, en Bultaco gebruik maakt van CANbus technologie voor onder meer het BMS. De prijs is EUR 5950, je krijgt veel waar voor je speed-pedelec mijns inziens. Klever moet nog een technische slag maken om bij deze twee merken in de buurt te komen.
Ik ben net terug van een proefrit op de Brinco S. Een bijzondere ervaring. Het volgende is me opgevallen:

- accu (1,3 Kw) laadt binnen 3 uur op;
- Supernova M99 koplamp en Supernova achterledjes met remlichtfunctionaliteit.
- Aan/Uit gaat met een contactloze sleutel die je om je pols kunt dragen;
- remmen hebben 4 klauwen en werken hydraulisch, wat serieus veel remkracht oplevert;
- Magura handels;
- je kunt vol in de voorrem en de klauwen doen tezamen met de vering het werk;
- de software is te tunen (in tegenstelling tot de Stromer). Je kunt 65 km/h als je echt wilt;
- de ondersteuning stopt niet bij 45 km/h zoals op de Stromer;
- omdat een trapsensor ontbreekt op dit model, stel je de gashendel in op bijv. 275W en zet je dit vast met een soort van cruisecontrol. Je kunt dan gewoon bijtrappen zodat je toch een fijne fietservaring hebt;
- in de eco-stand is een actieradius van 100 km haalbaar;
- in de eco-stand kun je makkelijk op 45 km/h met het verkeer mee; Dat lukt me niet in stand 1 op de ST2.
- de accu kan desgewenst gemakkelijk losgehaald worden. Net als op de stromer met een sleuteltje.
- je hebt een high en low gear, die je met de hak bedient. Je tikt dan een pal aan in de trapas, waardoor er een andere vertandingsverhouding in werking treedt. Zoals je op de foto kunt zien is het voorblad daarom relatief klein. Links op het stuur kun je aan het handvat draaien om de derailleur te bedienen.;
- De rijervaring zit tussen die van een Stromer en een elektrische scooter in. Een scooter is echter zwaarder en lomper. De Brinco voelt licht en wendbaar. Bovendien zweef je over drempels/kuilen door de fantastische vering;
- Al met al, is het anders fietsen dan op de Stromer. Maar als je 5x per week bijv. 30 km enkele reis te gaan hebt, dan is dit een serieus alternatief. Dat haal je namelijk moeiteloos. Met de Stromer is dat toch wel een opgave.
- De prijs is net geen 6000 EUR. Heel veel waar voor je geld, wat mij betreft. De onderdelen zijn naar verluidt veel goedkoper dan die van Stromer.
- De Albero is er aan het eind van Q1. Een mijlpaal die de moeite waard is om zelf te gaan bekijken.

Brinco_S1.jpg

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 20 jan 2018, 17:52
door Tomasj
Ondertussen is er op website van QWIC heel wat extra informatie beschikbaar over hun eerste speedbike: achterwielmotor 45Nm, batterij 525 of 735 Watt, 28 " wielen, schokdempers vooraan, Magura MT-5e schijfremmen, Shimane SLX 10 speed.

Wanneer je dit vergelijkt met een ST1x met basisbatterij is dit toch een zeer mooi aanbod, de 750Watt versie kost met name 3999 EUR.

https://qwic.nl/product/performance-rd10-speed/

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 20 jan 2018, 18:11
door Stromeur
rvaneijk schreef: 20 jan 2018, 15:34 Ik ben net terug van een proefrit op de Brinco S. Een bijzondere ervaring.
Erg interessant om te lezen. De Bultaco Brinco S is toch weer een heel andere bike dan de Stromers. Zelf noemt Bultaco deze bikes "electrische MOTO-BIKE", iets tussen cross-motor, e-MTB en speed-pedelec in eigenlijk.

Ik val vooral voor deze Bultaco's, omdat ze er bloedstoer uitzien, en daar hou ik wel van. Maar voor mijn toepassing, woon-werk, wil ik toch liever een speed-pedelec die meer neigt naar fiets, dan naar moto-bike. Dat is persoonlijk. Als ik geld teveel had, dan zou zo'n Bultaco er hier trouwens wel direct komen, gewoon voor de lol en de afwisseling.
rvaneijk schreef: 20 jan 2018, 15:34 - De rijervaring zit tussen die van een Stromer en een elektrische scooter in. Een scooter is echter zwaarder en lomper. De Brinco voelt licht en wendbaar. Bovendien zweef je over drempels/kuilen door de fantastische vering
Dat lijkt me inderdaad een leuke rij-ervaring.
rvaneijk schreef: 20 jan 2018, 15:34 - Al met al, is het anders fietsen dan op de Stromer. Maar als je 5x per week bijv. 30 km enkele reis te gaan hebt, dan is dit een serieus alternatief. Dat haal je namelijk moeiteloos. Met de Stromer is dat toch wel een opgave.
Ik doe 30km enkel 3x per week, maar ik vind het niet echt een opgave op mijn ST2 S. Als ik het volledig moeiteloos wil doen, dan stap ik wel in de auto :mrgreen:

Maar ik snap wat je bedoelt, en ik zie die Bultaco hier ook al helemaal klaar staan zodat ik elke ochtend kan kiezen. Maar helaas, ain't gonna happen.

Dank voor het delen van je bevindingen! Overweeg jij eigenlijk om er eentje aan te schaffen?

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 20 jan 2018, 18:28
door Tony Mb
vraagje, kan je de fiets ervaring wat meer toelichten want dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Kan je dus zonder te trappen, zoals met een brommer rijden? of stel je de ondersteuning in, dus hoe harder je trapt hou harder je gaat?

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 20 jan 2018, 18:29
door rvaneijk
Stromeur schreef: 20 jan 2018, 18:11 Dank voor het delen van je bevindingen! Overweeg jij eigenlijk om er eentje aan te schaffen?
De Albero is een prima opvolger voor de ST2. Wellicht als ik een goede inruilprijs krijg. Daar valt immers over te praten heb ik begrepen. Het is echt een bijzondere fiets.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 20 jan 2018, 18:31
door rvaneijk
Tony Mb schreef: 20 jan 2018, 18:28 vraagje, kan je de fiets ervaring wat meer toelichten want dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Kan je dus zonder te trappen, zoals met een brommer rijden? of stel je de ondersteuning in, dus hoe harder je trapt hou harder je gaat?
Je kunt alleen 'gassen' als je dat wilt.

Maar het rijdt stukken lekkerder als je meetrapt en dan is het ook echt een fietservaring.

Hoe harder je trapt hoe sneller. In eco mode kun je de 50 km/u vasthouden. Hij topt dus niet af zoals op de Stromer.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 20 jan 2018, 18:33
door Stromeur
Misschien een domme vraag, maar ik kon het serieus zo snel niet terug vinden. Wordt deze machine nou toegelaten als speed-pedelec, of als iets anders?