Pagina 1 van 18

De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 04 nov 2017, 20:05
door Stromeur
Stromer bouwt speed pedelecs in de hogere prijsklasse. Nu de ST1 eruit gaat, is de ST1 X in 2018 met een prijs van E 5190,- (618Wh) accu het goedkoopste model van de Stromer vloot. Een prijs waarvoor je bij veel andere speed pedelec fabrikanten het topmodel koopt. Stromers nieuwste topmodel wordt verwacht in juni 2018: de ST5 zal E 9490,- gaan kosten.

Op het gebied van motorkracht en actieradius veegt Stromer op dit moment de vloer aan met de concurrentie: er is geen enkele andere speed pedelec op de markt waarmee je zo makkelijk de 45km/u haalt en met gemak op die snelheid kan blijven door-cruisen. De 983Wh accu i.c.m. de tunings-opties in de OMNI app zorgen daarbij voor een actieradius waar nog steeds geen enkel ander merk aan kan tippen.

Maar ik ben wel benieuwd: tegen welke speed pedelecs gaat Stromer het in 2018 precies opnemen, en wat vinden wij daarvan?

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 04 nov 2017, 20:52
door Stromeur
Riese & Müller Delite GX Rohloff HS

https://www.r-m.de/nl/e-bike/delite/del ... 0_04030710

Riese & Müller Delite GX Rohloff HS.jpg
Riese & Müller Delite GX Rohloff HS.jpg (129.33 KiB) 13897 keer bekeken
Prijs: vanaf E 6839,-

Ik heb maar meteen de dikste R&M speed pedelec gepakt, dan praten we tenminste ergens over :mrgreen:

Voor bovenstaand bedrag krijg je de bike met een 500Wh accu. Je kunt op dit model een dubbele accu monteren (zoals afgebeeld). Een upgrade naar 1000Wh kost E 713,90 extra.

We zien natuurlijk de bekende Bosch Performance Speed middenmotor, een Rohloff Speedhub 500/14, 14-speed naafversnelling (jammie), en nog meer jammie: full suspension. Iets waar Stromer naar eigen zeggen ook aan werkt, maar vooralsnog mogen we denk ik al heel blij zijn als er een geveerde voorvork voor de ST5 komt.

In de afmontage verder aardig wat merken die we ook van Stromer kennen: Magura MT4 schijfremmen, Ergon zadel, Ergon handgrepen, Supernova M99 Pro koplamp en M99 achterlicht.

Naast de accu zijn ook de geveerde voorvork en de display optioneel te upgraden. De display upgrade geeft de o.a. een navigatiesysteem en een fitness trainer, en je kunt er bepaalde apps aan koppelen.

R&M was één van de fabrikanten waar ik begin 2017 ook serieus naar heb gekeken in mijn zoektocht naar een SP. Maar op het model dat ik toen op het oog had kon bij de kleinste frame-maat geen dubbele accu worden gemonteerd. Daarmee viel dit merk eigenlijk meteen al af. Ik heb er nog wel een proefrit mee gemaakt, maar de motor haalde het niet bij die van de Stromer.

Het design van dit model vind ik geloof ik even rommelig als spannend. Spannend omdat het redelijk futuristisch is, rommelig omdat ik helemaal niks snap van het lijnenspel.

Neemt niet weg dat ik dit model graag eens zou proberen, gewoon om eens te zien hoe het er nu voor staat. Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 04 nov 2017, 21:03
door Ziggymiep
Ik denk dat Klever wel een serieuze concurrent kan worden voor Stromer.
Zoals de X Speed:
600W motor, 49 Nm, 27,5" wielen, Achterwielaandrijfsysteem​ (Klever BIACTRON), 570Wh accu (x2),Klever Connect+ App, € 4.899,–
x_speed_side_black.jpg
x_speed_side_black.jpg (100.56 KiB) 13885 keer bekeken
https://www.klever-mobility.com/nl/klev ... /x-speed0/

Je houdt van een mooie, snelle e-bike die heerlijk rijdt.
Dan is de Klever X Speed de e-bike die je zoekt. Want je vindt ook goede kwaliteit en stijl belangrijk. Toch? En je bent er nu echt wel klaar mee om steeds weer in de file te staan voor maar 22 km naar je werk. En het lijkt erger te worden met die file..

De Klever X Speed hispeed e-bike is een droom. De 600W stille motor brengt je makkelijk naar 45 km/h. Het frame van de Klever X is echt stijf, en de 27,5 inch velgen met Super Moto X banden, geven je het rijgevoel van een "high performance road bike".

De 570W accu en de mogelijkheid om, in een speciale Ortlieb accu tas, een tweede accu mee te kunnen nemen wanneer je deze nodig denkt te hebben, neemt je eventuele zorgen over het hebben van voldoende actieradius ook nog eens helemaal weg.

De limited edition die in 2de kwartaal 2018 komt ziet er ook niet slecht uit:
x_speed_gold_ltd_quer_weissOh8t3tJ2gcQXY_600x600.jpg
x_speed_gold_ltd_quer_weissOh8t3tJ2gcQXY_600x600.jpg (31.47 KiB) 13885 keer bekeken

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 05 nov 2017, 05:19
door Reinout-ST3
Bovenstaande R&S ziet er erg Transformer-achtig uit. Moet je van houden; maar er zal niet kunnen worden getwijfeld aan de kwaliteit van de afmontage. Wel een tikje sip dat ze de Rohloff hebben gebruikt. Het is in de praktijk al bewezen dat deze echt uitmuntende naaf niet goed combineert met een zware e-motor. Dat heb ik ook in de praktijk mogen ervaren op mijn Flyer Tour RS; daar trapte ik de Rohloff gewoon stuk......
Viel onder garantie maar toch. Flyer levert op haar modellen nog steeds een Rohloff maar alleen met een 250 Watt motor. Geleerd in de praktijk.......

Die Kleber X-Speed ken ik niet maar ziet er heel fraai en overdacht uit. Mijn eerste reactie was dat de accu echt te beperkt was (570 Wh) maar zag zojuist in de aankondigingen dat voor 2018 een 850 Wh versie gepland staat. Da's al een stuk bruikbaarder want deze 600 Watt motor lust ook zeker een elektrisch slokje....

Zelf heb ik al mogen fietsen op de eFlow ER5. Erg onbekend met maar een zeer beperkt aantal dealers in Nederland. En 1 ervan zit nog geen kilometer hier vandaan. Da's een prima ervaring geweest qua snelheid en gebruiksgemak. De accu/bereik hield mij tegen.
Uit de folder:
Maar liefst 500 watt levert de motor van de ER 5, die u tot een snelheid van 45 km/h ondersteunt. Met de S-Pedelec bent u bijzonder snel op de weg. De stedelijke, sportieve stijl en zorgvuldig geselecteerde componenten zijn kenmerkend voor de filosofie van eFlow. De snelle e-bike is volledig uitgerust met spatborden, verlichting en bagagerekken zodat regen noch duisternis uw rijplezier niet beperken. We hebben we een volledige uitrusting van hoge kwaliteit geïnstalleerd. Natuurlijk heeft de ER 5 een StVZO goedkeuring en voldoet aan alle eisen die wettelijk opgelegd aan een S-Pedelec. De technische uitrusting voldoen gemakkelijk aan de eisen van de hogere snelheid. De ER 5 vereist een verzekering.
Afgemonteerd met Simano SLX/XT, Magura remmen, 550 Wh accu, Supernova lampen, etc. En ook verzorgd afgemonteerd; alles netjes afgewerkt.
Als je trouwens denkt dat deze fiets wel erg veel op Stromer lijkt.......niet verwonderlijk want ze komen uit dezelfde fabriek. De prijs is wel vriendelijker: € 4000
http://www.eflow-benelux.be/elektrische-fietsen

Groetsels, Reinout

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 05 nov 2017, 07:52
door Stromend
Deze snelle E-Bike heeft een vintage uitstraling en zal een andere groep klanten dan Stromerklanten aanspreken.
Ze worden door een Gronings bedrijf naar Nederland geïmporteerd.
Over onderhoud lees ik niets. Dealerschap is er vooralsnog niet.


https://vintageelectricbikes.com

Prijzen zitten rond het Stromer segment.

4 modellen.

Mooie RVS details op de onderdelen aan het stuur.
De performance van de moter deden mijn wenkbrauwen fronsen:
tot 3000 watt in race modus enkel offroad.
Max speed van 50 mijl in racemodus.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 05 nov 2017, 07:58
door Louis_ST2
Het "midden" van de EFlow ziet er toch minder fraai uit.
Ook bij de CR2 serie :(

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 05 nov 2017, 08:02
door Louis_ST2
Ook interessant:
Snel Pedelec of S-Pedelec wordt niet juridisch behandeld als een fiets. Zijn motor mag niet groter zijn dan een maximaal nominaal continu vermogen van 500 watt,

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 05 nov 2017, 08:05
door Louis_ST2
Maar hun statement is niet kloppend. Op rijksoverheid.nl staat:
Het belangrijkste verschil tussen de elektrische fiets en de speed-pedelec is de maximale snelheid waarbij de fiets u ondersteunt als u meetrapt. De elektrische fiets biedt trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur. De speed-pedelec biedt trapondersteuning tot maximaal 45 kilometer per uur. Ook het motorvermogen verschilt. De elektrische fiets heeft een motorvermogen tot maximaal 250 watt. Het motorvermogen van de speed-pedelec is maximaal 4.000 watt.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 05 nov 2017, 08:29
door Stromend
Die 4000 watt maximaal vermogen heb ik meermaals gelezen en van wetsvertegenwoordigers gehoord.

De VB heeft 3 vermogensstanden:
-500 watt met een max van 25 km/h voldoet aan regelgeving.
-1000 watt met een max van 45 km/h voldoet aan NL regelgeving.
-3000 watt met een boostmodus ( opvoerset) van 65 km/ h die niet aan NL regelgeving voldoet.

Bromfietsen hebben ook een maximaal toelaten vermogen van 4000 watt.
De NL wetgever heeft nog niet alles goed op de rij.

Re: De Stromer concurrentie in 2018

Geplaatst: 05 nov 2017, 08:33
door Tony Mb
Onlangs eentje aan het stoplicht gezien, met een hondenkar er achter. Zag er erg mooi uit.

https://youtu.be/j_lN3PIA1hU[attachment ... ttachment]

http://bultacobenelux.com