Stromend schreef: ↑02 feb 2018, 09:51
De Bultaco lijkt me een serieuze concurrent voor Stromer maar wel met geheel ander rijgevoel. Ik vind vooral het scharnierpunt van de achterbrug weinig vertrouwenwekkend.
Op hoge snelheid wil je graag een stijf frame. Een SP fietst voornamelijk op hoge snelheid.
De oplossing die Bultaco kiest is functioneel maar lijkt mij niet zo sterk dat het nadeel van schranken wordt voorkomen bij vering op hoge snelheid.
De meeste motorfietsen gebruiken een zelfde achterbrug concept met een zelfde soort vering.
De snelheden liggen daar nog wel een klein stukje hoger en daar is stijfheid zeker geen probleem.
Er zijn zelfs enkele merken die enkelzijdige achterbruggen gebruiken (ducati) en dat gaat niet ten koste van de stijfheid van het hele chassis.
Dan zou het bij de Bultaco ook wel moeten kunnen. Zeker omdat ze een volledig instelbare achterveer geplaats hebben (ingaand, uitgaand en preload).
De roots van Bultaco liggen ook bij de motorfietsen. Die kennis zullen ze ongetwijfeld goed toegepast hebben op de Albero
Uiteraard kan een dergelijke achtervering indirecter aanvoelen dan een chassis zonder vering, maar daar staan weer andere voordelen tegenover. Zoals een achterwiel dat langer en beter contact houdt met het wegdek bij oneffenheden. En natuurlijk een stukje comfort.
Hoe zwaarder een fiets, brommer of motor wordt, hoe belangrijker het wordt om de wielen goed in contact te houden met het wegdek.