Bultaco Albero vs ST3

rootless
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2018, 00:45

Hallo!

Ik overweeg een ST3 aan te schaffen (lees hier al even mee). Na een testrit met een ST2 was ik nog niet 100 % overtuigd. Vooral het comfort vond ik behoorlijk afwezig (lees Belgische wegen, een jaagpad vol onderliggende boomstronken, etc.).
Op de oneffen naden van betonbanen of tijdens het rijden over boomwortels op het jaagpad krijgt de fiets echt klappen te verwerken en lig je er als je de twee handen niet aan het stuur hebt. Zeker aan 45km/u opletten geblazen.

Ook de vele kinderziektes schrikken mij wat af.
Het is natuurlijk koffiedik kijken wat de ST3 betreft.
Ik weet dat er ook mensen probleemloos rond rijden, maar ook de dealers zijn eerlijk in het feit dat nog niet alles op punt staat :mrgreen: . Zeker ook naar regen rijden toe heb ik wat bedenkingen (ondanks men wel voorzorgsmaatregelen kan nemen).
Gezien de toch wel exclusieve prijs (7000 EUR) aanvaard ik deze "kinderziektes" iets minder makkelijk.

Alle andere opties buiten Stromer om, vielen af voor mij (niet snel genoeg, eveneens veel kinderziektes, ...).
Pas recent ontdekte ik de Bultaco Albero. Er wordt dan ook bitter weinig over geschreven.

De voordelen i.v.m. de ST3 lijken mij
- full suspension (comfort), UPS vork
- topsnelheid identiek of hoger
- prijs/kwaliteit (1000 EUR goedkoper), supernova M99 pro, SRAM, ...
- actieve manier van rijden (gas geven), ook autonoom en soort cruise control
- nog dikkere banden dan de ST3
- autonomie (50/75/100 km) in theorie

Nadelen:
- minder groot dealer netwerk, geen dealer om de hoek zoals bij Stromer, de dealers die er zijn in de buurt hebben allen veel negatieve review's
- gewicht (lijkt mij niet zo erg gezien de ondersteuning) en de mogelijke topsnelheid
- het feit dat ik geruchten opvang dat deze voor onbepaalde duur niet geleverd worden (als dit zo blijkt, dan wordt het natuurlijk de ST3), vrees een beetje dat de firma in moeilijke papieren zit.
- kleinere wielomtrek (24")

Op het forum hier las ik de weinige zaken rond de Bultaco. Die klonken positief.
Daarom misschien frappant dat er online zo weinig te vinden is.
Bovendien lijkt alle nieuws over hun speed pedelec, de Albero, gestopt. Facebook pagina's die niet meer geüpdatet worden etc. Vandaar dus mijn vermoeden dat er wat aan de hand is.
Weinig tot geen contactgegevens van de Benelux invoerder. Op het enige nummer dat ik kon bellen alvast geen respons.
Al deze zaken brengen mij er toe toch voor de veilige optie te gaan (zeker geen slechte optie), ondanks de Bultaco, op papier, mij alleszins de betere keuze lijkt.

Zijn er hier mensen die met een Bultaco rijden of die meer kunnen vertellen?
Ik zit nog met veel vragen m.b.t. autonomie van de accu, wezenlijke verschil in rijmodi (ook in tour en eco zou men 45 km/u kunnen rijden), betrouwbaarheid, etc.

Ik ga straks alvast testrijden met de Albero (de dealer is nogal veel besproken qua service en kan enkel nog de demo zelf verkopen...).
Wat ik straks verneem, post ik hier sowieso.

Alle info of raad meer dan welkom :)!
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Als die Bultaco autonoom kan rijden is het geen speed-pedelec, maar een motorfiets. En dan is het jaagpad verboden terrein voor je.
En met wat ik lees van importeur, zou ik er sowieso van weg blijven
Dubbele vering kan je ook bij de M1 Scwhabung vinden...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

rootless schreef: 11 okt 2018, 18:09 - het feit dat ik geruchten opvang dat deze voor onbepaalde duur niet geleverd worden (als dit zo blijkt, dan wordt het natuurlijk de ST3), vrees een beetje dat de firma in moeilijke papieren zit.
Ik vind die Bultaco's heel, heel erg mooi. Wel totaal anders dan een Stromer, op de hybride schaal gaat-ie wat verder richting cross/MTB/motor, maar wauw.

Echter, bij alles wat ik nu online tegen kom en van jou lees gaan bij mij de alarmbellen aan. Hoe het met het hoofdkantoor in Spanje zit weet ik niet, daar heb je ook weinig mee te maken vanuit hier, maar het is zo duidelijk als wat dat de Benelux organisatie volledig op zijn gat ligt.

Koop je zo'n Albero en de boel gaat op de fles, dan kom je in de problemen met service en levering van onderdelen.

Ik zou dit risico niet nemen, ook niet als de proefrit je enorm goed bevalt. Of je moet 'm voor de helft van het geld krijgen o.i.d., dan zou ik er misschien nog wel over na denken, qua calculated risk.

Trefecta maakt inderdaad vergelijkbare bikes, maar nóg mooier (en veel duurder).

Mocht je de ST3 LE overwegen dan zou ik hier niet te lang mee wachten. Die is maar beperkt beschikbaar en bij heel veel Stromer dealers inmiddels alweer uitverkocht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Hallo, ik heb een ST2 2017 gehad (helaas met wat problemen dus die is uiteindelijk door de dealer terug genomen.)
Daarna heb ik een Bultaco Albero 4.5 gehad in de kleur expresso.

Ik kon er niet aan wennen, je kon inderdaad alleen met gas geven rijden, en de topsnelheid was 65 km/h
Dit kun je met behulp van een speciaal kastje veranderen naar 45 km/h.(moet je kopen)

Ik dacht zelf ook dat rijd lekkerder door de vering...en veel meer vermogen in de motor en een grotere accu.

Waar ik echt moeite mee had is dat je iedere keer gas moest geven (en eventueel trappen). Daarna moest je je gas met een soort cruise controle vastzetten op een bepaalde hoeveel ondersteuning. Dat stoorde mij omdat ik daar heel bewust mee bezig moest zijn. Terwijl de stromer is trappen en gaan.

Je hebt wel een veel apartere fiets en een veel snellere....ik kon met meetrappen met een gemiddelde snelheid van 40 km/h mijn woonwerk retour van 65 km op 1 accu doen. Bij de ST2 met grootste accu kwam ik dan op een gemiddelde van 36 km/h.

Als het je ding is is het en supergave fiets dus inderdaad proefrijden en gaan...de kwaliteit en de gebruikte materialen is inderdaad top...ik ben zelf toch weer voor een stromer gegaan.

De verhalen waarom ze niet gemaakt worden zijn divers.....investeerders die even niet investeren etc....als het goed is zou de fabriek nu weer moeten starten....

Succes met je keuze
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
rootless
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2018, 00:45

Bedankt voor jullie reacties, heb ik wat aan!

Wat een proefrit! Asjemenou... een wereld van verschil met de ST2.
Wij zijn beiden lyrisch over tot wat deze Albero in staat is (hoewel elk 10-15 min testrijden eigenlijk veel te kort is).
De vering is echt een verademing, zelf licht offroad gegaan, dingen die je nooit zou kunnen doen met de ST2. Het licht, de dikke banden, de snelheid, het volledig autonoom kunnen rijden (inderdaad meer kruising moto/fiets dan puur fiets), een andere wereld.
Sowieso 1-0 voor de Bultaco.
Des te meer als je prijs/kwaliteit in overweging neemt.
Hij voelt echt kwalitatief aan en ziet er in real life nog veel beter uit ook.

Ik denk niet dat wij ook maar een beetje vooringenomen zijn. We hebben op allebei proef gereden en gezien geen andere opties zagen dan de Stromer was de beslissing eigenlijk al gemaakt. Normaal gingen wij deze week nog de ST3 (niet LE, die is hier overal uitverkocht) bestellen. Tot ik op de valreep die Bultaco Albero ontdekte.

Ook op reviews mag je dus niet altijd voortgaan want uiteindelijk een zeer aimabel gesprek had met de dealer.
Jammer genoeg bevestigde hij mijn vermoedens. De fabriek zit in slechte papieren, de Benelux invoerder hield het al voor bekeken. Komende week is er een vergadering in Leuven voor al wie het aanbelangt waar meer nieuws bekend wordt gemaakt.

Ik hoop dat er alsnog iets positief uit voort komt, maar het ziet er niet naar uit. Voor wie reeds de bestelbon had getekend is dit dus nog vervelender.
Wij zitten echt in een tweestrijd nu. We wachten sowieso volgende week af.
Maar... zoals hier geschreven kunnen we het risico eigenlijk niet lopen.
Nog telefonisch gesprek gehad met andere dealer die eigenlijk ook te kennen gaf, worst case scenario, vervalt de garantie eigenlijk.
Nu al blijken de onderdelen moeilijk te bestellen, het zal er niet beter op worden.
Die andere dealer was meer thuis in enduro en zei dan weer dat ie de Albero kwalitatief maar niets vond ivm de andere modellen. Die zouden bulletproof zijn. De Albero heeft hij dan ook nooit aangekocht. Geen idee wat hier van aan is. Ik vond de kwaliteit, als leek zijnde, al behoorlijk aanvoelen.

Echt een bummer... iedereen is gebaat bij keuzemogelijkheden. Ik denk dat Bultaco echt wel iets mooi handen heeft (had).
Was ook interessant gesprek over het verhaal van speed pedelecs België vs Nederland. Blijkbaar kelderde de verkoop in Nederland het afgelopen jaar. Onze fietsvergoeding en minder goede mobiliteitsverhaal duwt ons naar alternatieven.

Ik kon de dealer volledig volgen in zijn stelling dat de speed pedelecs bijna allemaal ontwikkeld worden in landen waar de fietspaden/wegen in het algemeen in véél betere staat zijn dan onze erbarmelijke Belgische infrastructuur. Ik begrijp niet dat er zo weinig wordt ingezet op dat vering verhaal van bv. Stromer uit (maar ook anderen). Als ik zie hoe de ST2 reageerde op sommige zaken in het wegdek, dan vind ik dat eigenlijk niet veilig meer, of op zijn minst heel erg oncomfortabel. Als motorrijder ben ik misschien verwend, maar gezien de toegenomen snelheid t.a.v. een gewone fiets zou die vering ook aan belang moeten winnen. In die zin was de ST2 testrit ontgoochelend gezien de staat van het jaagpad en onze wegen algemeen. Als ik me dat inbeeldt met de Bultaco, dan heeft bijna geen vergelijk.

Ik weet wel dat er een verende voorvork kan besteld, maar met nog eens 1200 EUR er bij... en dan vangt die achterkant nog steeds zo'n rake klappen. Ik heb die ketting en derailleur alleszins fameus horen en zien afgebeuld worden :shock: .

Nog even afwachten dus... laten we met zijn allen hopen dat dit nog niet het einde van het verhaal is.
Sowieso zitten er interessante tijden aan te komen qua productontwikkeling, denk ik dan :bp: .
Laatst gewijzigd door rootless op 11 okt 2018, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die Bultaco's zijn in Spanje bedacht, een land waar zo ongeveer niemand op de fiets naar zijn werk gaat; die lui verklaren ons voor knettergek. Daar is het zondags racefietsen of de MTB op, en naar verluidt rijden er daar inderdaad aardig wat Bultaco's offroad rond. Toen hebben ze volgens mij een model aangepast zodat ze ermee de speed pedelec markt op konden in andere landen. Als je bedenkt dat-ie in de basis is ontworpen voor offroad gebruik, en de Stromer voor weggebruik, dan snap ik dat de vering/constructie van een Bultaco je stukken meer aanspreekt als je route over paden van deplorabele kwaliteit gaat.

Balen zeg, word je verliefd op een bike, zit de organisatie in zwaar weer. Hopelijk volgt er snel goed nieuws voor je, maar ik heb er een hard hoofd in. Ook als deze crisis overwonnen wordt, is de boel het komend jaar echt niet zo goed op poten qua dealernetwerk als Stromer dat heeft.

PS: Voor je achterwerk kun je op de Stromer eventueel ook nog een geveerde zadelpen zoals de BodyFloat monteren, maar met die geveerde vork erbij zit je dan inderdaad al aan een klein vermogen dat je moet bijbetalen. Ik heb zelf een geveerde vork en BF op mijn ST2 S en ben er dik tevreden mee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Wat plaatjes
Bijlagen
73ED7F2D-ABF9-4843-8928-616F783E85C4.jpeg
73ED7F2D-ABF9-4843-8928-616F783E85C4.jpeg (3.52 MiB) 5493 keer bekeken
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

ging iets niet goed
Bijlagen
IMG_3146.JPG
IMG_3146.JPG (3.91 MiB) 5440 keer bekeken
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

tja
Bijlagen
IMG_3149.JPG
IMG_3149.JPG (3.76 MiB) 5436 keer bekeken
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met de Stromer trek je al behoorlijk wat bekijks, maar met dit beest moet je volgens mij helemaal elke 100 meter stoppen om iemand uit te leggen wat voor bike dit is. Gaaf ding.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie