Wat heb je het nu het best voor rond de €5000

VFooR
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 aug 2018, 17:40
Locatie: Gent (B)

Hoi,

Ik ben nieuw maar volg dit forum en het internet al vele maanden om info in te winnen over een gunstige speedpedelec.

Ik word echter door het lezen van allerhande topics echt weemoedig. Over elke topfiets van rond de €5000 zijn er minstens meerdere ongemakken en problemen.

Kort door de bocht geven stromers nog ferquent storingen van technische aard (Mijn schoonzus heeft een st1x van juli 2018 en stond 3 weken later stil met een opgeladen batterij die o% aangaf na 7km...hup naar de dealeren weer een week of twee wachten :bu: ). Dan denk ik....hola €5500 om die ongemakken meteen te hebben....en ze is niet de enige als ik het forum lees.

Die klever x speed lees ik over die afloper qua ketting (stukje steken tussen het voorblad), resonanties aan 30km/u en late reacties op het optrekken of stilhouden van de benen. Heel leek me betrouwbaar??

QWic RD10 is al in hetzelfde bedje ziek en vertoont ook allerhande ongemakken que standen 2-3-4 en het houden van een degelijke snelheid 40+.

Ik zoek een heel degelijke maar vooral ook BETROUWBARE fiets. Opkruipen en rijden en na 6m nog steeds niet bij de dealer hoeven angs te gaan voor 'teen en tander'! En dat alles voor een goeie €5000.
Bosch-motoren lusten hier niet zoveel mensen wegens middenmotor en minder soepel rijden.


Tja...Wat moet ik nog kopen dan? Ik teste vorig jaar de supercommuter van trek en vond die heel leuk rijden en was onder de indruk.
Ikzelf kon mooi 41 tot 43 aanhouden. Batterijtje wel op 38 km plat.... :ck:

Maar ach....koop ik gewoon geen 2x500Wh en 1 in de tas en leef ik met 3km/u trager....Maar die bosch trek lijkt me qua opbouw redelijk basis en heeft een heel betrouwbare boschmotor....

En ja ik vond zowel de x speeds als st2 rijden gelijk een monster....Wat een beesten. Maar moet de trek dan zoveel onderdoen...en zet hij een geruststellende betrouwbaarheid tegenover de anderen waar hier nu zoveel topics over geschreven worden?

Effe jullie ongezouten replieks??
VFooR
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 aug 2018, 17:40
Locatie: Gent (B)

Nog één aanvulling. Snel leverbaar die trek denk ik, nee?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Welkom op het forum en gefeliciteerd! Je hebt namelijk zojuist de Million Dollar Question gesteld, want naar mijn idee is 5.000 euro op dit moment het startbedrag waarvoor je een beetje serieuze speed pedelec kunt aanschaffen.

Dit gaat een veel-gelezen topic worden :ay


Mijn mening:

Klever X-speed: de gemelde problemen zijn met name mechanisch van aard (aflopende ketting, speling bij de crank/trapas, rammelende accu, irritant doch oplosbaar), dorstige motor dus relatief lage actieradius, ook als de 850Wh accu er eindelijk is, love it or hate it design, Klever NL sales-organisatie staat open voor contact met eindgebruikers (wel even door de marketing-blah heenlezen en de werkelijke boodschap eruit filteren), comfortabel met voorvering.

Stromer ST1 X: de gemelde problemen zijn met name elektronisch van aard (en dat vind ik persoonlijk griezeliger dan mechanische problemen, omdat dealers soms moeite hebben issues blijvend op te lossen), grote 984Wh accu beschikbaar (wel duur), onder de huidige Stromers bewezen het zuinigste model, 2018 model lijkt het vooralsnog beter te doen dan de geplaagde 2017 ST1 X, communicatie vanuit Stromer is slecht tot afwezig (ivoren toren), af fabriek geen vering.

Trek Super Commuter+: kijk wel naar de 8S, die is aanzienlijk beter afgemonteerd dan de 7S. Nog weinig ervaringen mee bekend, maar lijkt mij wel een veel bang for buck SP. Wat je hierbij voor lief zult moeten nemen is -inderdaad- een wat minder krachtige ondersteuning dan wat de gemiddelde achterwielmotor nu biedt en een extra accu in je tas. Af fabriek geen vering.

QWIC RD10: ik heb nog geen duidelijke mening over de betrouwbaarheid en prestaties van deze SP en de geleverde ondersteuning door de dealers.


Ik zou uit dit rijtje persoonlijk voor de Stromer ST1 X gaan (2018 model), vanwege de krachtige ondersteuning, de grote actieradius, het design (ik vind de X-Speed niet mooi) en vanwege het feit dat structurele problemen uit 2017 lijken te zijn opgelost.

De Trek Super Commuter+ 8S is een goeie tweede, maar alleen met een extra accu erbij.

Staat het design van de X-Speed je wel aan, dan zou dat de gedeelde nummer 1 met de ST1 X zijn voor mij, vanwege de uitstekende ondersteuning en het hoge comfort. Het is nog wel even afwachten hoe de X-Speed zich houdt als er grotere aantallen van gaan rondrijden, maar hij wordt vooralsnog met enthousiasme ontvangen als Stromer-concurrent.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

Riese & Muller charger en supercharger niet vergeten ...
Als topsnelheid niet belangrijk is (als je met 41-42km/u kunt leven) is dit een serieuze kandidaat.
Verkrijgbaar met 1000W batterij … :bf:

Voor mij zijn actieradius en topsnelheid van primordiaal belang, en dan kun je vandaag niet om Stromer heen.
Er is geen ander alternatief op dit moment.
VFooR
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 aug 2018, 17:40
Locatie: Gent (B)

Goed, maar die riese und muller kost heel wat en ik hoor daar zeggen dat het al over is aan 38km/u.

idd; ik huiver ook van electronische problemen, eerder dan puur mechanische.

die st1x van mijn schoon zus is van juli 2018... en ziedaar.... een electronische porbleem :bn:

en dan plots heb je €5000 voor zo een trek....en ik lees nergens ongemakken over die fiets...oké er zijn ook veel minder posts over die fiets. Maar lijkt die dan puur door zijn mindere ondersteuning in een hoek komen te staan?

Maar de klever lijkt me dan ook wat met de 800wh...

wat zijn de ervaringen qua snelheid met de super commuter? Toch ook 40 of net meer?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Trek Super Commuter+ 8S heb ik toevallig vorige week redelijk goed door kunnen trekken naar 45,2km/u op de display. Met mijn ST1 X 2017 haalde ik die snelheid met veel groter gemak, en met mijn ST2 S 2017 al helemaal, dat gaat bijna fluitend (maar die laatste kost meer dan 1,5 keer zoveel dus dat is geen eerlijke vergelijking).

Zie ook:

viewtopic.php?f=23&t=1624#p32594

Het hangt af van jouw eigen conditie en of je een rit wel of niet bezweet wil doen, wat je kruissnelheid op de Trek wordt. Daarvoor is maar één advies: zelf gaan testrijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Martin

Stromeur heeft onlangs de Trek Super Commuter+ 8S getest en een snelheid behaald van 45,2 km/h.*
Dat is voor een middenmotor zeer netjes. Bosch heeft pas een update uitgebracht waarbij het makkelijker is om naar een snelheid van 45 te gaan.
Ik heb de Super Commuter+ 7S gisteren gereden, maar haalde die snelheid zeker niet. Ik ga er van uit dat het om een specifiek exemplaar gaat. Persoonlijk zou ik voor €500 meer voor de 8s gaan. De 7S heeft Trek op voorraad, de 8s moet besteld worden en zou volgens verkoper ergens in september geleverd kunnen worden.

* Stromeur heeft al antwoord gegeven lees ik nu.
BadPritt
Expert
Expert
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 mar 2018, 22:24

VFooR schreef: 26 aug 2018, 21:31 Goed, maar die riese und muller kost heel wat en ik hoor daar zeggen dat het al over is aan 38km/u.
Hmm, de versie met derailleur kost minder dan 5000 euro, zoals je gevraagd had …

Voor de riemversie stopt het inderdaad rond de 38 km/u
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik ben verleden week ingehaald door zo een trek, en die kerel ging er flink vandoor, aan zijn kuiten te zien was het wel een meer dan geoefend wielertoerist/commuter. Maar met mijn conditie en ST1 kwam ik zelf niet in de buurt.
Ik zag dat ik ingehaald ging worden omdat ik plots in de schijnwerper reed, bellen was niet nodig :lol:

Als ik een andere koop wil ik met minimale inspanning zo snel mogelijk kunnen, en het oog mat ook wat, dus design is voor mij best belangrijk. Dan kom je al gauw de ST1x of de Klever tegen op je zoektocht. Maar er zullen er nog wel andere zijn. Wat kost die Bultaco nu eigenlijk?

Actieradius is dan voor mijn met mijn 22,5km enkel niet zo'n punt. Al is meer altijd welkom natuurlijk.

Ps, De oude ST1 is ook nog steeds hier en daar verkrijgbaar en ruim onder de 5000.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb mezelf eens wat grondiger ingelezen in hoe het ervoor staat met de kwaliteit van de X-Speed, maar helaas gaat het ook daar niet helemaal vlekkeloos:

Er zijn meldingen over los latende cranks, ketting loopt er vooraan af (dit wordt door Klever opgelost met ander type voorblad, maar dat is momenteel in zilver en vooralsnog niet zwart dus minder mooi) en rammelt tegen de kettingkast, rammelende accu (probleem met de slede? Wordt al door gebruikers zelf opgelost met opvulmateriaal), de 850Wh accu, die veel later dan aangekondigd op de markt is gekomen en vrijwel direct daarna weer is teruggeroepen, omdat hij niet waterdicht was (accu wordt hopelijk vanaf september weer uitgeleverd, snelheid/volume van levering onbekend) en online verschijnen de eerste meldingen van de errors in de display en de gebruikelijke mysterieuze rammeltjes.

Hoewel Stromer het met de kwaliteit volgens mij dit jaar beter doet dan vorig jaar (voor wat betreft de ST1 X en de ST2 / ST2 S dan, want met de ST5 loopt het niet lekker), komen dit mij allemaal wel bekend voor van de Stromers: uiteenlopende cosmetische, mechanische en elektronische issues.

Dat 2018 een heel belangrijk jaar zou gaan worden voor Stromer was vorig jaar al duidelijk, en Stromer is dit hoogseizoen helaas behoorlijk door het ijs gegaan door leveringsproblemen, met alle gevolgen voor dealers en consumenten van dien. De introductie van de ST5 heeft er het tot nu toe niet beter op gemaakt. Ik heb geen inside/betrouwbare informatie, maar volgens mij rommelt het in de Stromer-organisatie. Ik hoop zo dat Stromer de goeie lijn snel weer weet op te pakken, met een vlekkeloze lancering van de ST3 LE bijvoorbeeld :)

Er zijn in de eerste helft van dit jaar 40 Klever X-Speeds verkocht tegenover 468 Stromer. Als de verkoopcijfers van Klever (m.n. de X-Speed) volgend jaar stevig gaan stijgen, en dat zit er dik in, dan kan 2019/2020 weleens eens een vergelijkbaar uitdagend jaar voor Klever worden, want dán moet Klever het waar gaan maken. Ik hoop dat Klever leert van de fouten van grootste concurrent Stromer. De X-Speed is met veel enthousiasme ontvangen, maar dan moet het wel goed blijven gaan, want het internet is genadeloos. Dat weten we hier jammer genoeg maar al te goed.

Wat Klever in ieder geval al veel beter doet dan Stromer, is communiceren met de eindgebruikers. Dit wordt - ondanks dat er in de berichten soms maar weinig concreets wordt gemeld - erg positief ontvangen. Goeie instelling van Klever om de early adaptors te vriend te houden! :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie