Trek Super Commuter+ 7S

Martin

Naast de Trek super commuter+ 8S heeft Trek een nieuwe speed pedelec gelanceerd, nl. de super commuter+ 7S.
Iets goedkopere afmontage met Deore M6000 10 speed, wel de betere Magura MT5E remmen, helaas geen Supernova M99 pro koplamp volgens mij. Op de site van EBR staat een review van de super commuter+ 7(25km/h) en daarin wordt de Supernova E3 koplamp genoemd, dus ga er van uit dat de 7S deze ook heeft. Zelfde frame als de 8s met carbon voorvork en uiteraard dezelfde motor. De kleur: Matt Trek Black. Een kleur die het altijd goed doet.
Prijs is zeer aantrekkelijk: €3999

Afbeelding
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Wauw, prachtige fiets voor een mooie prijs. In vergelijking hiermee was mijn Trek XM700+ een gedrocht. :mrgreen:
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Martin

Met alle respect voor de Trek XM700+, maar eigenlijk was die fiets niet geschikt voor een echte speed pedelec. Ik vond het toen meer een trekkingfiets waarbij er achteraf een motor en accu bij is geplaatst. Zelfde gold toen ook voor de Koga XLR-8 en vroegere type Gazelle Cityzen.
Een weetje, Bosch zou een update hebben uitgebracht waardoor het makkelijker is geworden om naar 45km/h te gaan. Dat verklaart dan gelijk waarom Stromeur een snelheid haalde van 45,2 km/h op de 8S.
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Klopt, daarom heb ik hem verkocht.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Martin

Trek Nederland heeft genoeg voorraad van de 7S blijkt, want een dealer in Twente heeft al een demo staan. Zo nieuwsgierig als ik ben, vanmiddag dus naar die dealer geweest om de Trek in levende lijve te bekijken. Fiets ziet er prima uit, dezelfde look als de 8S, alleen in matzwart en dat kan ie prima hebben. Het voorlicht is trouwens een B&M IQ-X type volgens mij en dat is al teleurstellend als je weet dat de 8s de Supernova M99 pro heeft.
Dan het rijden, ik was best enthousiast doordat Stromeur een mooie snelheid haalde van dik 45 km/h op de 8S(zelfde motor).
Maar dat viel flink tegen zeg...met moeite tikte ik 40km/h aan. Of dit exemplarisch betrof weet ik niet, maar ik was flink teleurgesteld in elk geval.
De ST5 en ST3 reed zo veel sneller en beter.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Martin schreef: 25 aug 2018, 21:31 Het voorlicht is trouwens een B&M IQ-X type
:ai
Als ik mij niet vergis zat die ook op mijn fiets...
Martin schreef: 25 aug 2018, 21:31volgens mij en dat is al teleurstellend als je weet dat de 8s de Supernova M99 pro heeft.
Dat hoef je niet eens met de M99 Pro te vergelijken om teleurstellend te zijn! Tenzij die lamp veranderd is in de afgelopen 3 jaar is dat voor een SP gewoon een prut ding.

Die lamp is perfect voor een 25 km/h fiets, voor een SP heeft hij beangstigend weinig licht.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Martin

Ik heb nog niet eens naar de specs gekeken van die B&M lamp, maar als dit zo weinig licht geeft dan is een 8S de meerprijs van €500 al dubbel en dwars waard vind ik. Naast de Supernova M99 pro heeft de 8S volledig XT montage(ketting, cassette, naven en derailleur).
Nog even een opmerking over de ondersteuning, daarin was ik behoorlijk teleurgesteld. Voor de rest rijdt de fiets mooi stabiel door de dikke banden, remt goed en de zitpositie en het comfort was ook dik in orde.
Trek heeft bewust deze speed pedelec scherp geprijsd op de markt gezet en zal zeker klanten trekken. Of de echte pedelec rijder hier voor kiest is zeer de vraag. Ik kies er in elk geval niet voor.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Martin schreef: 26 aug 2018, 09:58 Ik heb nog niet eens naar de specs gekeken van die B&M lamp, maar als dit zo weinig licht geeft dan is een 8S de meerprijs van €500 al dubbel en dwars waard vind ik. Naast de Supernova M99 pro heeft de 8S volledig XT montage(ketting, cassette, naven en derailleur).
Helemaal mee eens. Overigens is het niet dezelfde lamp als ik had, deze heeft *kuch* maar liefst 100 Lux tegen de 80 Lux van mijn oude lamp.
Maar dat ze de lichtopbrengst in Lux aangeven laat wel mijn nekharen overeind staan. Zonder oppervlakte waarop dit gemeten is is dat getal namelijk compleet nutteloos.
Bijvoorbeeld: om een oppervlakte van 1 m2 te verlichten met 100 Lux heb je 100 Lumen nodig. Voor een oppervlakte van 10 m2 heb je 1000 Lumen nodig.

100 Lux klinkt geweldig maar is al niet te vergelijken met de 80 Lux van het oude kaarsje van mijn fiets. Aangezien het dezelfde fabrikant is doe ik even de *aanname* dat ze op dezelfde oppervlakte meten... en dan is de lichtopbrengst nog steeds grof te weinig (als in: 25% meer klinkt indrukwekkend maar 1,25 x bijna niks is nog steeds bijna niks). Conclusie: als je ooit in het donker fietst is de koplamp alleen al reden genoeg om voor het duurdere model te kiezen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

FreddyH schreef: 26 aug 2018, 11:14 Aangezien het dezelfde fabrikant is doe ik even de *aanname* dat ze op dezelfde oppervlakte meten...
Dat lijkt een gevaarlijke aanname te zijn. Even Supernova als voorbeeld: de M99 Pro heeft volgens de spec: 1100 lm, 310 lx. Mooi, dus Supernova meet op een oppervlakte van 1100 / 310 = 3,55 m2.
Dan de M99 Mini Pure-45: 500 lm, 230 lx. Dus Supernova meet op een oppervlakte van 2,17 m2. Ehh.

Mijn conclusie is dat ze op dezelfde *afstand* meten en dat de Pro het licht breder uitstraalt (dus groter oppervlakte). Met beide getallen kun je lampen dus goed vergelijken (maar ook dan heb je nog foto's nodig om te zien hoe de lichtprojectie eruit ziet).

Als je alleen het aantal Lumen hebt dan kun je ook nog wat vergelijken, dan weet je in elk geval de licht opbrengst, maar alleen dat nummertje daar heb je precies niks aan: ik heb een keer een Chinese el-cheapo 10.000 Lumen lampje gezien, maar het licht daarvan was verschrikkelijk (felle spot met daarbuiten niks).

Als een fabrikant alleen het aantal Lux geeft dan kun je nog minder.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Fiets ziet er goed uit, hoewel ik de rode kleur ook mooi vind.
De prijs vind ik echter nog steeds erg hoog. Kwam laatst iemand op een 8S tegen en even samen opgefietst. Hij vroeg of ik mijn Bulls Green Mover had getuned, zijn km teller gaf 44 aan terwijl de mijne op 41 zat. Het is dus nog steeds standaard dat Bosch speed pedelecs een veel te hoge snelheid weergeven.

Kon hem verder met gemak bijhouden dus zo heel snel is hij niet. Komt ook nog bij dat het kleine tandwiel voor bij de middenmotor aardig wat slijtage veroorzaakt. Verder wel mooie fiets hoor, maar dat zijn toch wel aandachtspuntjes. En ik vind ze nog steeds aardig aan de prijs.
Plaats reactie