Trek Super Commuter+ 8S: eerste indruk
Geplaatst: 20 aug 2018, 22:17
Sinds ik op het Bouw & Infrapark in Harderwijk werk heb ik nieuwe buren: het hoofdkantoor van Trek Benelux :-)
Momenteel wordt Trek World georganiseerd. Een evenement om dealers en consumenten kennis te laten maken met de 2019 collectie. Vandaag had ik even tijd, dus ik heb een testritje met de Trek Super Commuter+ 8S gemaakt.
De Super Commuter+ 8S is in 2017 uitgebracht en zit ook in 2019 nog in de collectie. Adviesprijs: E 4.490,-
Eerste indruk: superleuke speed pedelec om te zien! De kleur heet Viper Red, en toen ik ze op het terrein langs zag vliegen vielen ze flink op. Trek heeft net als Stromer gekozen voor een MTB-achtig uiterlijk, de zithouding is vergelijkbaar met die op mijn ST2 S. (Evenals het gebrek aan comfort trouwens, want ook deze Trek heeft geen vering, het moet uit de banden komen.)
Wat meteen opvalt is de kwaliteit van de afmontage: Supernova M99 PRO bouwlamp, Supernova M99 achterlicht, Magura MT5e schijfremmen, Shimano XT Shadow Plus derailleur (11-speed, geen voorblad). De toeter is recht onder de koplamp geplaatst en deed het niet. Ik verwacht dat die is uitgeschakeld om de herrie wat te beperken. Qua wegwerken van de bekabeling kan Trek trouwens echt nog wel wat van Stromer leren. De voorvork is van carbon.
De bike staat op flink brede Schwalbe Super Moto-X banden (2,4”) en heeft een fraai ontworpen bagagedrager, die qua gewicht helaas net als de drager van Stromer niet heel veel kan hebben: 14kg max. Dit is inherent aan de keus om de drager te laten steunen op het spatbord: mooi design, maar niet heel erg praktisch, al zal het voor een beetje forens ruim voldoende zijn om een laptop, lunch, werkkleding e.d. mee te nemen. Ik vind deze drager wel mooier dan die op de Stromers; het is ook niet voor niets dan één van onze forumleden deze op zijn ST2 S heeft geplaatst.
Zaken zoals handgrepen, zadel, zadelpen, stuur en stuurpen zijn allemaal van het merk Bontrager.
Tijd om op te stappen.
Zoals verwacht voelt de fietshouding heel erg vertrouwd: licht sportief, MTB stuur, de Shimano pedalen geven lekkere grip, al geef ik zelf de voorkeur aan pedalen met pinnen. Het Bontrager zadel vond ik trouwens absoluut niet lekker zitten, maar dat is persoonlijk. Hetzelfde geldt voor de handgrepen; ik heb liever Ergons.
De Super Commuter+ 8S heeft vier ondersteuningsstanden (Eco, Tour, Sport en Turbo) en verwend als ik ben met mijn Stromer klik ik maar meteen door naar standje Turbo. Van de Bosch Purion Display ben ik trouwens niet gecharmeerd. Ik vond de display op mijn ST1 X 2017 al behoorlijk stenen tijdperk, maar dit bakje.. echt heel oubollig en je duim moet ook best een eind van het stuur los om de – en + knoppen te bedienen. Die knoppen zijn lekker groot, dat dan weer wel.
Vrij eenvoudig cruise ik wat rond met ongeveer 35km/u. Dit is wel een comfortabele snelheid voor deze bike, het kost niet al teveel inspanning om deze snelheid aan te houden en de fiets rijdt erg lekker. Haalt-ie wel 45km/u? Jawel: 45,2km/u op de display, daarna is het gedaan met de ondersteuning. Ik moet er trouwens wel echt voor stampen om die 45km/u te halen en ik zou dit zelf niet met plezier lange stukken vol kunnen houden.
Ter vergelijk: de voor mij comfortabele kruissnelheid op mijn ST1 X 2017 lag zo rond de 39 a 41km/u en op mijn Es rond de 43 a 45km/u. Het verschil in ondersteuning tussen deze twee Stromer achterwielmotoren en de Bosch middenmotor is zeer goed voelbaar. De Stromer geeft je echt een handje in de rug, niet alleen vanwege de meer krachtige motor, maar ook omdat deze in het achterwiel zit in plaats van in het midden bij de trapas.
De Trek weegt trouwens “maar” 21,7kg. Dat is een stuk minder dan een gemiddelde Stromer, die rond de 27kg weegt. De middenmotor was verrassend stil. Eerdere speed pedelecs met Bosch middenmotoren die ik heb getest jankten verschrikkelijk, maar deze motor hoorde ik echt nauwelijks.
De Super Communter+ 8S is voorzien van de bekende Bosch 500Wh accu. Helaas kan de actieratius niet vergroot worden via een extra te monteren accu. (Al kun je er natuurlijk wel gewoon eentje in je tas gooien.) De Trek vertegenwoordiger die ik gesproken heb schatte de actieradius met volle ondersteuning en onder gunstige omstandigheden in op ongeveer 40km. Persoonlijk vind ik dat echt te weinig en dat is ontzettend jammer voor een verder hele leuke speed pedelec. Als je bedenkt dat je in 2017 voor 500 euro meer een ST1 X met 618Wh accu kon kopen, dan was de keus voor mij persoonlijk snel gemaakt vanwege de motor, het design en de actieradius. Aan de andere kant: de Trek is wel wat beter afgemonteerd, zeker qua remmen en verlichting. De prijs-kwaliteitverhouding van deze Super Commuter+ 8S vind ik keurig.
Eindoordeel: de Super Communter+ 8S is hele leuke speed pedelec in zijn prijsklasse met middenmotor-ondersteuning. Helaas wel met slechts een 500Wh accu. Mooi ontwerp, al kan de bekabeling netter. Keurige afmontage en daarmee een hoop fiets voor het geld.
Momenteel wordt Trek World georganiseerd. Een evenement om dealers en consumenten kennis te laten maken met de 2019 collectie. Vandaag had ik even tijd, dus ik heb een testritje met de Trek Super Commuter+ 8S gemaakt.
De Super Commuter+ 8S is in 2017 uitgebracht en zit ook in 2019 nog in de collectie. Adviesprijs: E 4.490,-
Eerste indruk: superleuke speed pedelec om te zien! De kleur heet Viper Red, en toen ik ze op het terrein langs zag vliegen vielen ze flink op. Trek heeft net als Stromer gekozen voor een MTB-achtig uiterlijk, de zithouding is vergelijkbaar met die op mijn ST2 S. (Evenals het gebrek aan comfort trouwens, want ook deze Trek heeft geen vering, het moet uit de banden komen.)
Wat meteen opvalt is de kwaliteit van de afmontage: Supernova M99 PRO bouwlamp, Supernova M99 achterlicht, Magura MT5e schijfremmen, Shimano XT Shadow Plus derailleur (11-speed, geen voorblad). De toeter is recht onder de koplamp geplaatst en deed het niet. Ik verwacht dat die is uitgeschakeld om de herrie wat te beperken. Qua wegwerken van de bekabeling kan Trek trouwens echt nog wel wat van Stromer leren. De voorvork is van carbon.
De bike staat op flink brede Schwalbe Super Moto-X banden (2,4”) en heeft een fraai ontworpen bagagedrager, die qua gewicht helaas net als de drager van Stromer niet heel veel kan hebben: 14kg max. Dit is inherent aan de keus om de drager te laten steunen op het spatbord: mooi design, maar niet heel erg praktisch, al zal het voor een beetje forens ruim voldoende zijn om een laptop, lunch, werkkleding e.d. mee te nemen. Ik vind deze drager wel mooier dan die op de Stromers; het is ook niet voor niets dan één van onze forumleden deze op zijn ST2 S heeft geplaatst.
Zaken zoals handgrepen, zadel, zadelpen, stuur en stuurpen zijn allemaal van het merk Bontrager.
Tijd om op te stappen.
Zoals verwacht voelt de fietshouding heel erg vertrouwd: licht sportief, MTB stuur, de Shimano pedalen geven lekkere grip, al geef ik zelf de voorkeur aan pedalen met pinnen. Het Bontrager zadel vond ik trouwens absoluut niet lekker zitten, maar dat is persoonlijk. Hetzelfde geldt voor de handgrepen; ik heb liever Ergons.
De Super Commuter+ 8S heeft vier ondersteuningsstanden (Eco, Tour, Sport en Turbo) en verwend als ik ben met mijn Stromer klik ik maar meteen door naar standje Turbo. Van de Bosch Purion Display ben ik trouwens niet gecharmeerd. Ik vond de display op mijn ST1 X 2017 al behoorlijk stenen tijdperk, maar dit bakje.. echt heel oubollig en je duim moet ook best een eind van het stuur los om de – en + knoppen te bedienen. Die knoppen zijn lekker groot, dat dan weer wel.
Vrij eenvoudig cruise ik wat rond met ongeveer 35km/u. Dit is wel een comfortabele snelheid voor deze bike, het kost niet al teveel inspanning om deze snelheid aan te houden en de fiets rijdt erg lekker. Haalt-ie wel 45km/u? Jawel: 45,2km/u op de display, daarna is het gedaan met de ondersteuning. Ik moet er trouwens wel echt voor stampen om die 45km/u te halen en ik zou dit zelf niet met plezier lange stukken vol kunnen houden.
Ter vergelijk: de voor mij comfortabele kruissnelheid op mijn ST1 X 2017 lag zo rond de 39 a 41km/u en op mijn Es rond de 43 a 45km/u. Het verschil in ondersteuning tussen deze twee Stromer achterwielmotoren en de Bosch middenmotor is zeer goed voelbaar. De Stromer geeft je echt een handje in de rug, niet alleen vanwege de meer krachtige motor, maar ook omdat deze in het achterwiel zit in plaats van in het midden bij de trapas.
De Trek weegt trouwens “maar” 21,7kg. Dat is een stuk minder dan een gemiddelde Stromer, die rond de 27kg weegt. De middenmotor was verrassend stil. Eerdere speed pedelecs met Bosch middenmotoren die ik heb getest jankten verschrikkelijk, maar deze motor hoorde ik echt nauwelijks.
De Super Communter+ 8S is voorzien van de bekende Bosch 500Wh accu. Helaas kan de actieratius niet vergroot worden via een extra te monteren accu. (Al kun je er natuurlijk wel gewoon eentje in je tas gooien.) De Trek vertegenwoordiger die ik gesproken heb schatte de actieradius met volle ondersteuning en onder gunstige omstandigheden in op ongeveer 40km. Persoonlijk vind ik dat echt te weinig en dat is ontzettend jammer voor een verder hele leuke speed pedelec. Als je bedenkt dat je in 2017 voor 500 euro meer een ST1 X met 618Wh accu kon kopen, dan was de keus voor mij persoonlijk snel gemaakt vanwege de motor, het design en de actieradius. Aan de andere kant: de Trek is wel wat beter afgemonteerd, zeker qua remmen en verlichting. De prijs-kwaliteitverhouding van deze Super Commuter+ 8S vind ik keurig.
Eindoordeel: de Super Communter+ 8S is hele leuke speed pedelec in zijn prijsklasse met middenmotor-ondersteuning. Helaas wel met slechts een 500Wh accu. Mooi ontwerp, al kan de bekabeling netter. Keurige afmontage en daarmee een hoop fiets voor het geld.