Waarom een (Stromer) speed pedelec en geen (elektrische) brom- of motorfiets

William
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2017, 09:36

De Stromer is natuurlijk een prachtig alternatief voor de auto om onder meer woon-werk te overbruggen (mits de reis niet te lang is). Echter, waarom zou je geen (elektrische) brom- of motorfiets voor dat doel aanschaffen. Is de lichaamsbeweging de voornaamste reden? Of zijn er nog andere argumenten?
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Voor mij persoonlijk het aspect lichaamsbeweging een zeer grote reden. Door dagelijks twee uur op de fiets te zitten heb je al een heel deel van je dagelijkse portie beweging achter de kiezen. De voordelen hiervan kent iedereen veronderstel ik.

Ik vind fietsen ook gewoon stukken leuker dan passief op een brom- of motorfiets zitten...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lichaamsbeweging en plezier, genieten van de natuur. Anders kan ik net zo goed in de auto gaan zitten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Lichaamsbeweging en plezier.
Al is een moto natuurlijk ook erg leuk.
Maar dan meer om lange afstanden te overbruggen.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

pclaerhout schreef: 09 aug 2017, 10:54 Voor mij persoonlijk het aspect lichaamsbeweging een zeer grote reden. Door dagelijks twee uur op de fiets te zitten heb je al een heel deel van je dagelijkse portie beweging achter de kiezen. De voordelen hiervan kent iedereen veronderstel ik.

Ik vind fietsen ook gewoon stukken leuker dan passief op een brom- of motorfiets zitten...
Uh, als 2 uur al een heel deel is, hoeveel lichaamsbeweging moet je dan in totaal hebben? :lol:
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

NickV schreef: 09 aug 2017, 14:58
pclaerhout schreef: 09 aug 2017, 10:54 Voor mij persoonlijk het aspect lichaamsbeweging een zeer grote reden. Door dagelijks twee uur op de fiets te zitten heb je al een heel deel van je dagelijkse portie beweging achter de kiezen. De voordelen hiervan kent iedereen veronderstel ik.

Ik vind fietsen ook gewoon stukken leuker dan passief op een brom- of motorfiets zitten...
Uh, als 2 uur al een heel deel is, hoeveel lichaamsbeweging moet je dan in totaal hebben? :lol:
Normaal gezien is een half uur per dag, minstens 5 dagen per week, voldoende :-)

http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-g ... noeg-.aspx

Hoe meer, hoe beter natuurlijk :-)
Flettini
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 aug 2017, 21:02

De portie lichaamsbeweging is voor mij de belangrijkste motivatie. Wie een druk beroepsleven heeft slaat twee vliegen in één klap. Je verplaatsing naar je werk moet je toch zowiezo doen. Dan hoef je s'avonds niet nog eens extra naar de fitness.
Ook fiscaal is er een serieus verschil in belgie. De aankoop van een speed pedelec is 100% aftrekbaar als beroepskost ( zelfs 120% bij aankoop door bedrijf of bvba voor zijn wernemer) Als werknemer kan je tot 23 eurocent fietsvergoeding krijgen per kilometer van je werkgever. Ben je zelfstandige of vrij beroeper met een bvba dan kan je ook 23 eurocent per kilometer overschrijven naar de prive zonder belasting of sociale bijdragen. Eens de nieuwe wet gepubliceerd zal dit retroactief van kracht worden vanaf 1 jan 2017. In no time heb je de speed pedelec "terugverdiend" Deze kilometervergoeding geldt niet voor een elektrische (brom)fiets zonder trapondersteuning.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Lichaamsbeweging en plezier (zie zo ongeveer al het commentaar hierboven; ben trouwens behoorlijk jaloers op de "Belgische financiële mogelijkheden......").

Daarnaast: de stilte ! Het is gewoon heerlijk om door de wei / bos te Stromeren en de natuur schrikt niet van je stinkende/knetterende brom- of snorfiets. Ik vind het heel normaal om dieren tegen te komen die bij gemotoriseerd verkeer al lang weggedoken of weggevlogen zouden zijn. Voorbeeldjes: hert, ree, everzwijn, specht, uil, buizerd, grutto, wulp, ooievaar, meevliegende vinkjes, etc. Natuurlijk afhankelijk van welk traject je rijdt.
Dat de natuur je helemaal niet hoort aankomen heeft ook soms haar keerzijden: een hert blijft zomaar midden op het pad staan ( = noodstop), meehollende konijntjes die in paniek voor je fiets gaan kruisen ( = onhandig) maar het meest bizarre was een haas die tegen me op sprong ( = best groot).

Ik heb niet eens overwogen een elektrische brommer te nemen; de speed pedelec is voor mij een prima vervoermiddel. Nu nog de Belgische financiële mogelijkheden.....

Reinout
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Natuurlijk de hoge " +Stromer-fun" Factor! En de beweging, wat er kado bij krijgt is de mooie natuur als je vroeg in de ochtend naar je werk fietst, en als je 's middags terug fietst na een drukke dag kan je mooi je hoofd leegmaken.
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
MRIG
Runner-up
Runner-up
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 mei 2017, 21:17

lichaamsbeweging; goed voor de conditie en het houd je tijdens de rit ook lekker warm op de koude dagen
stromer ST1X 20" wit | 814Wh | bodyfloat Kinekt seat post 2.0 31.6 MM | handvatten Ergon GP2 L
Plaats reactie