Waarom een (Stromer) speed pedelec en geen (elektrische) brom- of motorfiets

Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Zebbernaut schreef: 19 apr 2018, 18:17
Als je van je fiets donderd en je hoofd knalt tegen het asfalt (veel voorkomend) dan zal je in mijn ogen blij zijn dat je een helm op had.
Helemaal mee eens. Wel of geen helm vind ik een non discussie. Helm op, punt! Gelukkig ben ik met de Stromer nog nooit gevallen, maar wel al enkele keren met de koersfiets. Daarbij was meteen de helm total loss in twee stukken. Kun je nagaan wat zou zijn gebeurd als ik hem niet op had. De snelheid was bij de valpartij nog geen 25 km/h....

Waarom een Stromer en geen scooter: Fietsen is gewoon lekker voor de beweging, en maakt je in de koude periode lekker warm. Ik kan mijn brommerperiode nog herinneren: kleumen op de tweetakt Zundapp.... Neh liever niet meer... :lol:

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die Cratoni Vigor is een toffe helm hoor, hij is zelfs goedgekeurd voor de brommer. Het enige nadeel eraan vind ik dat-ie redelijk zwaar is, en warm, maar hij biedt wel geweldige bescherming.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromer Newbee

Stromeur schreef: 20 apr 2018, 13:30 Die Cratoni Vigor is een toffe helm hoor, hij is zelfs goedgekeurd voor de brommer. Het enige nadeel eraan vind ik dat-ie redelijk zwaar is, en warm, maar hij biedt wel geweldige bescherming.
Inderdaad.
ik zocht hem op en ziet er strakke/stoere helm uit. Vooral een degelijk groot vizier. (heb snel last van tranende ogen altijd)
Ik was aan 't wachten op de nieuwe GIRO helm (met vizier en ingewerkt achterlicht) maar de Giro heeft geen vaste oorbedekking. Enkel afneembaar en dat lijkt mij onmiddellijk beetje gepruts en minder stevig bij (hopelijk niet) valpartijen.

Warmte vrees ik eerlijk gezegd ook wel voor :?
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Nou, ik gebruik de Vigor sinds de nieuwe regels en heb er dus in de zomer en winter mee gefietst. Met de uitgekiende beluchting valt de warmte goed mee. Het was vroeger met m'n integraal op de brommer warmer. Heb wel bewust voor de witte gekozen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het zal ook persoonlijk zijn hoe goed je ertegen kunt. Ik heb de Vigor gepast op Eurobike vorig jaar, en ik vond 'm echt te zwaar en te warm. Maargoed, ik word ook al helemaal hysterisch als ik een rugzak op moet, mij te drukkend en warm allemaal. Ik heb ook nooit motor of brommer gereden, dus ik vind het al snel teveel. Maar mooi is-ie absoluut!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij mij is een elektrische bromfiets of scooter nooit een overweging geweest. Ik was namelijk niet op zoek naar een "schone file omzeiler" maar naar iets waarmee dagelijks woon-werk fietsen een optie werd.
Een gewone ebike is ook nooit een overweging geweest omdat ik met een gewone fiets sneller ga dan diens 25km/h, waarmee ik die dingen alleen maar irritant vind.

Maar omdat ik met een gewone fiets altijd vol gas ga (ook al heb ik het plan om het anders te doen, zodra ik lekker warm ben gaat dat automatisch) fietste ik me met een gewone fiets te leeg waardoor de terugweg te heftig werd. Effectief fietste ik dus zeer weinig.
Met mijn speed pedelec heeft vol gaan geen zin: dan duw ik tegen de begrenzer aan. Door de jaren heen heeft mijn SP mij dus effectief geleerd dat fietsen ook kan zonder voluit te gaan :cool2:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bij mij ongeveer een zelfde verhaal. Ik maak redelijk lange dagen (vertrek hier 's morgens met de auto rond 07h00, ben 's avonds thuis tegen 19h00, met twee keer een uur (filevrij) rijden).
Ik wou met de fiets naar 't werk vanuit ecologische overwegingen, maar ook om gedurende de week een beetje te sporten. Ik kan in goede omstandigheden het traject tegen gemiddeld 30 km/h afleggen, maar 's avonds heb ik vaak de wind vol op kop over 55 km... Dan duur de rit makkelijk 2 uur. Met het obligate douchen bij het aankomen op het werk bij verlies ik dan meer dan 2 uur, en moet ik om 06h00 vertrekken om om 19h00 thuis te zijn (ik werk die dagen dan meestal wat midner lang).
Met de speedbike vorig jaar, kon ik duurtijd van de rit beperken tot 1h30 min. Ik spendeer dan 3h30 (incl douchen) aan 3h sporten terwijl ik anders 2 uur in de auto zou zitten, ik win dus anderhalf uur .
Maar een elektrische brommer is geen alternatief want geen sporten. 't Gaat mij om de sport en beweging
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Bij mij is het idee van een speed pedelec er gekomen sinds de werkgever een fietsleaseplan heeft opgezet. Aanvankelijk was die niet bedoeld voor SP's, maar door de gewijzigde wetgeving vorig jaar kwamen SP's ook in beeld. Als niet-zelfstandige arbeider kan ik geen SP inbrengen in de belastingen, mijn werkgever betaalt geen fietsvergoeding,... (ik ben ook jaloers op die mogelijkheden, Reinout :D )
Ik had al een racefiets maar gebruikte die naar mijn smaak te weinig, zeker toen ik van ploeg moest veranderen en ik geen collega meer had om mee samen te fietsen. Het doel om een SP te leasen was om het hele jaar door te blijven fietsen, al wil ik wel bij goed weer ook meer op de racefiets springen.
De eerste doelstelling is al bereikt: ik heb dit jaar al meer kilometers met de Stromer gependeld dan het hele vorige jaar met de racefiets, en we zijn nog maar april. Nu nog terug op de racefiets...
Scheldelaan-Stromer
Lomito

Blizzard schreef: 20 apr 2018, 13:15 ...tweetakt Zundapp....
Net zo'n oude knakker als ik. :lol: In de winter reed ik over de nagelnieuwe maar nog niet geopende A28 van Soesterberg naar het UMC Utrecht. Zodra het weer beter werd pakte ik de racefiets, ook over de A28. Als er destijds Stromers waren geweest dan had ik daar zeker voor gekozen in plaats van die stinkbrommer.

Waarom een speed pedelec en geen elektrische bromfiets? Heel simpel, na een ritje op de Stromer ben ik zo high als het maar kan van de dopamine, serotonine en adrenaline. Lekker gratis drugs uit mijn eigen chemiefabriekje dat op volle toeren draait als ik los ga op de pedalen. Beschaafde verslaafde...
Gebruikersavatar
$h3ph3rd
Pro
Pro
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:37
Locatie: Eppegem (Zemst)

Waarom een Stromer er geen bromfiets?

Iedereen heeft een bromfiets.....
Niet iedereen heeft een Stromer :bp:
:duel: ...on a steel horse i ride.... :duel:
ST2 983WH sinds 29 maart 2018
Plaats reactie