Qwic RD10 Speed

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenH schreef: 14 jul 2018, 08:57 Wow, dat is wel klote. Hopelijk vlug in orde.
Sterker dan 4 Beaufort heb ik nog niet tegengehad, maar ik kan me al wel voorstellen dat in de winter met 5 Bft het bereik serieus minder is...
Dan zakt het serieus in ja. Alvast een tip: laadt de accu bij kamertemperatuur op een zet hem pas op de fiets als je vertrekt. Dat scheelt flink!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Ja klote, nu afwachten tot de FM het hersteld heeft. Het is begonnen met af en toe een licht krak geluid , welk ik toen nog niet kon localiseren. Een 50 tal km later veel kraakgeluiden duidelijk uit de trapas. Er was speling op de as voelbaar, alles van de bevestiging stond nog vast, ik ben nog blijven doorrijden , een dertigtal km later trapt de fiets ineens door. Het tandwiel zit inwedig in de as los,
Toen was het gedaan met pedelecen!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad mooi klote! Op zo'n moment is de "niet trappen, 20km/h rijden functie erg handig!
pedelecer schreef: 14 jul 2018, 14:57 Toen was het gedaan met pedelecen!
Ai. Stromeur, kan je de forumnaam van pedelecer even veranderen in ex-pedelecer? :lol:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 14 jul 2018, 09:10
JeroenH schreef: 14 jul 2018, 08:57 Wow, dat is wel klote. Hopelijk vlug in orde.
Sterker dan 4 Beaufort heb ik nog niet tegengehad, maar ik kan me al wel voorstellen dat in de winter met 5 Bft het bereik serieus minder is...
Dan zakt het serieus in ja. Alvast een tip: laadt de accu bij kamertemperatuur op een zet hem pas op de fiets als je vertrekt. Dat scheelt flink!
Kracht 5 tot 6 tegen in niet ongebruikelijk waar ik woon (Noord-West Frieland). De wind is de grootst denkbare actieradiusvreter!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RDiede10
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2018, 11:07

Hallo,

Ik had tijdens mijn zoektocht al een tijdje dit forum in de gaten gehouden omdat het een bron van informatie is.
Nu er een RD10 topic is wil ik toch ook even mijn ervaring kwijt.

Omdat mijn werklocatie veranderde van zo'n 20km van huis naar ruim 50km moest ik iets doen voor het woon-werk verkeer.
100km op een dag woon-werkverkeer op de racefiets is wel haalbaar maar om dat nou iedere keer dag te doen dat vind ik geen optie. Vanwege de route die voornamelijk binnendoor over 60km en dorpskernen gaat met auto of motor en het alternatief over de snelweg al snel 25km meer kost dat al gauw een uur.

Omdat ik graag fiets leek het mij prima om deze afstand met een speed-pedelec in niet eens veel meer tijd af te leggen.

De keuze viel op de RD10 omdat ik dit toch behoorlijk veel fiets vond voor relatief weinig geld. De proefrit beviel mij prima en met volle ondersteuning en wind in de rug haalde ik ook makkelijk snelheden tot bijna 50km/h

Toen ik de fiets kon halen ben ik direct de volgende dag naar het werk gefietst en omdat ik de route nog niet goed kende werd die rit uiteindelijk bijna 55km met tegenwind. Met de verse 735kw accu haalde ik dat eigenlijk net niet en zo'n 3km voordat ik er was had ik nog een ondersteuning over waarmee ik net nog rond de 25km/h kon rijden.
De terugweg met wind in de rug was beduidend makkelijker haalbaar waarbij ik de eerste 35km met ondersteuning in stand 3 heb gereden om daarna de laatste 17km de ondersteuning vol open had gezet en over het geheel met een gemiddelde van 37km/h thuis kwam.

Ondertussen is de accu een heel aantal keren zo goed als leeg geweest en weer volledig opgeladen en dat levert betere resultaten op. Nu na ruim 900km haal ik de afstand met tegenwind makkelijk met 38km/h en heb ik het met wind mee en de volledige afstand ondersteuning 6 zelfs gehaald met een gemiddelde snelheid van 43km/h.

Ik ben dus een heel tevreden gebruiker van deze fiets. Wat ik veranderd heb is de voorbouw, deze heb ik vervangen door een rechte A-Head voor een racefiets die ik nog had liggen. Hierdoor heb ik een veel aerodynamischer zit. Het veel te grote zadel heb ik vervangen door een veel smaller en harder exemplaar (ik fiets met een endura fietsbroek met binnenbroek). En de pedalen heb ik vervangen door shimano klikpedalen zodat het tempo goed vast te houden is.

Voor de bijna €4000,- die deze fiets kost vind ik dat ik precies heb wat ik verwachtte van een speed-pedelec.
Wel heb ik ook de ervaring dat de 4 en de 5 eigenlijk niet bruikbare ondersteunings-standen zijn. Voor mijn gevoel valt de ondersteuning weg als je van 3 naar 4 gaat en pakt de fiets dit weer op als je naar 5 gaat. Het gat tussen 5 en 6 is echter weer heel groot, als ze dat softwarematig zouden aan kunnen pakken dan zou dat wel aardig zijn. En voor mij mogen ze zo'n 970kw accu op de markt brengen dan kan ik met het oog op het komende najaar en winter ook dan nog mijn 52km tocht met volle ondersteuning afleggen.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Toen ik mijn fiets gisteren voor een onderhoud binnenbracht heb ik de RD10 speed even van dichtbij bekeken. Ik heb in ieder geval een tip voor de ontwikkelafdeling van Stromer: kijk eens hoe die batterij ingebouwd zit in de fiets. Elektrische contacten aan de bovenkant van de batterij, niet aan de onderkant. Zou perfect kunnen op de Stromer, en dan die klep er terug voor, want zo'n weggewerkte batterij ziet er toch beter uit.

Fiets zit goed in mekaar, maar ik vind een aantal elementen in de afwerking toch wat minder (vooral de batterij)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

RDiede10 schreef: 21 jul 2018, 11:37
Ik ben dus een heel tevreden gebruiker van deze fiets. Wat ik veranderd heb is de voorbouw, deze heb ik vervangen door een rechte A-Head voor een racefiets die ik nog had liggen. Hierdoor heb ik een veel aerodynamischer zit. Het veel te grote zadel heb ik vervangen door een veel smaller en harder exemplaar (ik fiets met een endura fietsbroek met binnenbroek). En de pedalen heb ik vervangen door shimano klikpedalen zodat het tempo goed vast te houden is.
...
Bedankt om je ervaringen te delen!

Dat van de batterij heb ik ook al gemerkt, ik begin meer en meer range te krijgen aan een zelfde gemiddelde.

Heb je misschien een foto van je fiets? Ik kan me niet echt iets voorstellen bij die 'a-head'.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

20180724_103327.jpg
20180724_103327.jpg (635.24 KiB) 5119 keer bekeken
Nog eens een update:
Heerlijk ritje deze week met 90% kanaaldijk.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Hoi, rd10 speed rijders.
Wat is jullie tussentijdse evaluatie van de qwic rd10 speed? Hoeveel km's afgelegd, nog steeds tevreden of al enige technische problemen gehad ?
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

pedelecer schreef: 08 aug 2018, 17:07 Hoi, rd10 speed rijders.
Wat is jullie tussentijdse evaluatie van de qwic rd10 speed? Hoeveel km's afgelegd, nog steeds tevreden of al enige technische problemen gehad ?
Heb nu iets meer dan 1000km gereden op 5 weken en fiets is nu binnen voor eerste onderhoudsbeurt. De fietsenmaker kende het probleem van stand 4 en de gebrekkige ondersteuning. Dit probleem werd ook al onder de aandacht gebracht bij de vertegenwoordiger van Qwic en Qwic zelf was al naar een oplossing aan het zoeken. Vermoedelijk fout in het display/softwarefout en blijkbaar hebben niet alle RD10's er last van, maar toch behoorlijk veel.

Verder geen problemen gehad, ik ben voorlopig nog altijd tevreden.
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Plaats reactie