Bulls Green Mover E45

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Omdat ik regelmatig per pb vragen krijg over de Bulls Green Mover E45 leek het me handig om wat informatie over deze fiets te delen. Kan ik daar voortaan naar verwijzen :)

Allereerst: een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
green mover.jpg
green mover.jpg (102.32 KiB) 12238 keer bekeken
Sommigen vinden de fiets mooi, anderen vinden hem verschrikkelijk lelijk. Ik sta ergens in het midden, maar vind de fiets vooral heel erg praktisch, degelijk en met een 24" frame (er zijn ook kleinere frames) ook voor mij groot genoeg :cool2:

Van deze fiets zijn er 2 versies. Uit mijn hoofd t/m ongeveer 2015 zat in deze fiets een GoSwiss motor:

- 500W GoSwiss motor met 1000W piek vermogen en 40Nm koppel.
- je kunt de motor in 1 van 2 programma's laten zetten door de betere FM: het standaard programma of een sport programma waarin hij veel krachtiger ondersteund (maar ook hongeriger is)
- ondersteuning kan in 5 standen gezet worden, bij alle standen kun je 45 km/h rijden (begrenst bij 47,7 km/h) alleen moet je bij de lagere standen uiteraard zelf meer doen
- accu van 735Nm is fysiek enorm groot maar qua actieradius aan de kleine kant
- dit systeem werkt op 36V, de accu is gemakkelijk te reviseren door de betere reviseerbedrijven
- deze versie heeft 30 versnellingen: Shimano Deore XT

Vanaf ongeveer 2016 is er een nieuwe motor gekomen, eentje van Suntour:
- heeft een 500W Suntour motor met 80Nm koppel. Dat verdubbelde koppel klinkt leuk maar dit wordt gecreeerd door een tandwieloverbrenging in die motor. Deze motor is dus niet zo stil als de GoSwiss of Stromer motoren.
- deze motor is flink dorstiger dan de GoSwiss motor, dit in combinatie met de (iets) kleinere accu (uit mijn hoofd 675Wh) maakt dat de actieradius nóg kleiner is
- ondersteuning kan in 4 standen gezet worden, waarbij je alleen in de hoogste stand 45 km/h kunt rijden. In 1 ondersteund hij maar tot 32 en in 2 en 3 tot ±36 km/h. Je kunt dus niet zo gemakkelijk de accu sparen door hem een standje lager te zetten, tenzij je direct langzamer wilt rijden
- dit systeem werkt op 48V en is een stuk lastiger te reviseren
- de koplamp op deze fiets is minder waardeloos dan die op de GoSwiss versie
- deze versie heeft 10 versnellingen, hetgeen eigenlijk veel fijner is: het kleine en middelste voorblad gebruik je toch nooit.

In mijn ogen is de oudere versie de betere fiets. Met het sportprogramma erin zit hij qua ondersteuning tussen een ST1x en ST2 uit 2017 in, da's erg lekker. Daarnaast heeft hij niet die rare "in stand 2 en 3 heb je ondersteuning t/m 36km/h" en heb je een grotere actieradius. Daarnaast is hij stiller en minder dorstig.

Het frame van deze fiets is veel meer herenfiets dan de verschillende Stromers (en ook de X-Speed). Hierdoor is het gemakkelijker om wat rechterop de fiets te zitten, hetgeen voor sommigen een voordeel is, voor anderen uiteraard een nadeel. Voor mij was dit een van de belangrijkste argumenten om deze fiets te kiezen.

Standaard heeft deze fiets heel veel dingen goed voor elkaar: fijne Ergon handgrepen, een minder recht stuur dan Stromer, voorvering en een fijn en stijf frame.
De fiets heeft ook serieuze minpunten:
- de accu is serieus te klein
- de koplamp is geweldig voor op een 25 km/h fiets maar compleet nutteloos bij 45 km/h

Mocht je een 2e hands versie kopen waarbij de accu niet meer geweldig is: voor zo'n 500 Euro kun je hem laten reviseren. Mocht je minder waarde hechten aan uiterlijk dan kun je er ook voor kiezen om hem voor zo'n 800 Euro te laten opwaarderen tot een 1260Wh accu. Maar voordat je die keuze maakt moet je je wellicht even laten informeren: daar zitten namelijk ook wat nadelen aan.

Mocht je deze fiets echt geweldig willen maken: ondertussen weet ik uit ervaring dat het monteren van "de bouwlamp" een relatief simpel klusje is. Het is even een paar uurtjes werk waarbij het handig is als je kunt solderen, maar dan heb je wel gelijk het allerbeste licht wat je je kunt voorstellen. Ook remlicht en kentekenplaat verlichting monteren is redelijk goed te doen, maar dan moet je mechanisch wat handiger zijn. Daarnaast is een verende zadelpen prettig: de Suntour NCX SP12 is daarvoor prima, je kunt ook dieper in de buidel tasten voor een Bodyfloat.

Kortom: voor diegenen die het uiterlijk van de fiets niet het belangrijkste vinden is dit een geweldige fiets: super degelijk en gewoon enorm veel waar voor je geld. Tweedehands vind je ze vanaf zo'n 1500 Euro. Tel daar eventueel een accu revisie, een bouwlamp en een zadelpen bij dan heb je voor 2500 Euro héél veel fiets voor nog steeds een nette prijs.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Hey Freddy :mrgreen:

Ik heb ook een Bulls Green Mover E45 maar dan de facelift:

Afbeelding

Wat Freddy hierboven aangeeft kan ik bevestigen, de actieradius is niet te vergelijken met een Stromer. Met 30 km full speed is hij echt zo goed als leeg. Mijn werk ligt op 25km enkel en dit gaat vooralsnog prima. De instellingen voor de ondersteuning zijn irritant omdat hij alleen in de hoogste stand tot 45 km/u doortrekt. Maar dat doet hij dan wel erg goed want hij gaat echt door naar de 44 km/u op de GPS. Er zijn zat andere merken waarbij de snelheid niet correct wordt weergegeven en ook al afbouwt bij 43 km/u.

Helaas staat de Bulls nu bij de dealer. Er zat speling op de motor. Ik kwam daar achter doordat de remschijf telkens aanliep op de koelvin van de motor. Motor is uitgespaakt en naar de fabrikant gestuurd.

Verder is de accu al eens gereviseerd omdat de actieradius wel erg bedroevend was. Waarschijnlijk een rotte cel. Spatbord was ook gescheurd en ook vervangen.
Buiten deze akkefietjes is het een machtig apparaat, maar zoals gezegd alleen voor ritjes onder de 30 km.

Heb nu een Bosch speed pedelec te leen, een gegeven paard moet je niet in de bek kijken maar man wat een verschil. Scheelt echt 10 km/u aan kruissnelheid. Veel meer weerstand en minder power van de motor. Maar goed, we komen er wel en je gaat je eigen fiets alleen maar meer waarderen.

Over een aantal jaar hoop ik toch wel Stromer / Klever te rijden overigens. Die zijn gewoon nog net even wat beter.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wel een hele mooie foto zeg!
Vlassie1980 schreef: 13 jul 2018, 21:48 Motor is uitgespaakt en naar de fabrikant gestuurd.
Zit je nog binnen of buiten garantie? Als dit buiten garantie is, dan is het wel fijn dat de motor wordt nagekeken. Bij Stromer zit je meteen vast aan een compleet nieuw wiel van heelveel euro's, die repareren niks, vervangen alleen.

Hopelijk krijg je 'm snel weer heel en oké terug.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Ik zit nog binnen garantie, hoop dat ze gewoon de motor vervangen maar dat wachten we maar af.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vlassie1980 schreef: 13 jul 2018, 21:48 Helaas staat de Bulls nu bij de dealer. Er zat speling op de motor. Ik kwam daar achter doordat de remschijf telkens aanliep op de koelvin van de motor. Motor is uitgespaakt en naar de fabrikant gestuurd.
Hey Vlassie. Gok ik het juist dat jij Maarten bent? :cool2:

Toch jammer dat jij een Suntour motor hebt, anders hadden onze motoren komende week gezamelijk thee kunnen drinken in Zwitserland :bn:
Bij mij is de koppelsensor defect, dus ik ben mijn fiets nu 3 weken kwijt. Maar daarna fietst hij dan wel weer als een nieuwe, dus dat is het wel waard. Hoef nou toch niet naar school :d3:
Vlassie1980 schreef: 13 jul 2018, 21:48 Over een aantal jaar hoop ik toch wel Stromer / Klever te rijden overigens. Die zijn gewoon nog net even wat beter.
Mwah, vooral anders. Op sommige punten is Stromer echt beter (aansturing motoren en kwaliteit accu's) maar qua frame heb ik toch echt liever mijn Bulls (zeker nu met enorme accu en bouwlamp). Maar wie weet gaat Stromer nog ooit 24" modellen maken... Klever? Die hebben bij de X-Speed eerst heel wat kleine probleempjes op te lossen voordat het echt iets gaafs wordt, maar ze zitten al heel dicht in de buurt van iets heel gaafs... ik hoop dat ze doorpakken en een serieuze concurrent worden, dat is voor iedereen beter.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Vlassie1980 schreef: 14 jul 2018, 21:07 Ik zit nog binnen garantie, hoop dat ze gewoon de motor vervangen maar dat wachten we maar af.
Inmiddels bevestiging gekregen dat ik een nieuwe motor krijg :bp:
Hopelijk kunnen we dan zonder verder gedoe kilometers gaan vreten :D
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mooi! En wanneer krijg je die dan?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

FreddyH schreef: 30 jul 2018, 15:46 Mooi! En wanneer krijg je die dan?
Inmiddels de fiets weer 3 weken terug. Het blijft een verademing wanneer je van een leen speed-pedelec (Trek XM700+) weer op de Bulls Green Mover stapt. Wat heeft dat ding toch een power zeg.

Kwam gisteren iemand tegen op een Trek Super Commuter, die dacht dat ik mijn Bulls had getuned maar hij werd natuurlijk enigszins bedrogen door de te enthousiaste snelheid van de Bosch. Hij accelereerde me wel vanuit stilstand eruit, toch aardig wat koppel maar als de Bulls eenmaal op gang is dan knalt hij er voorbij.

Ik zat ook laatst achter een ST1X, die loopt exact even hard want de afstand bleef over 2 km nagenoeg hetzelfde. Kon niet echt dichterbij komen.

Gisteren bij het wegrijden een knipperende E00 melding op het display. Systeem aan en uitgezet en na 10 meter sprong hij weer in die error code. Daarna display even los en weer vastgezet en toen was het weg. Het zijn allemaal van die vage probleempjes bij speed pedelecs soms.... Hopelijk was het een one time incidentje.

Verder nog steeds zeer tevreden over de Bulls, voor mijn afstand van 26km enkel gewoon een prima fiets.
Lomito

Die naam associeer ik telkens met een grasmaaier... :mrgreen: Green mower... Nu schiet ik altijd in de lach als ik energieverslindende voertuigen/apparaten tegenkom die in de naam groen/green of eco dragen. Vaillant Ecotec, Ford Ecosport :lol: , Nissan Leaf :bj

Nu maar hopen dat Stromer niet met dergelijke politiek correcte namen komt voor haar fietsen komt want dan ben ik zo weg...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

What's in a name?
Liever een fijne fiets met een rare naam dan een rare fiets met een fijne naam... :d3:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie