Alle fietsen hebben hun voor- en nadelen. Over de verschillen tussen de systemen is al heel veel geschreven, het komt erop neer dat: een achterwielmotor krachtiger is en een hogere kruissnelheid genereert, en ook nog eens minder geluid en mindere belasting van het aandrijfsysteem. Dat zijn voordelen. Nadeel is dat er geen naafversnelling meer mogelijk is, dus zit je vast aan een derailleur. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar zorgt wel voor meer onderhoud. En bij slechter weeer kan een kraakje en piepje niet worden voorkomen.
De middenmotor heeft als voordeel dat het met naaf (Rohloff is geweldig) en riem veel minder onderhoud nodig heeft. Bij piepen even afspoelen, evt siliconenspray en dat is het. De oliespoeling van de Rohloff kan je gemakkelijk zelf en kost dan weinig.
Als je 28 km enkel moet, kan je misschien wel zonder de dubbele batterij, in plaats daarvan een extra lader op het werk? Dat scheelt serieus geld...
Twijfels over aanschaf 1ste SP
Klopt ... het prijsverschil tussen de Supercharger GX Rohloff HS 500 Wh en de Supercharger GX Rohloff HS 1000 Wh bedraagt € 713,90.
Je kan de aankoop van de tweede batterij ook uitstellen (dus de upgrade later uitvoeren) en perfect "starten" met één batterij van 500 Wh ... tweede batterij = plug and play.
Dus, wanneer de TS zegt dat hij maar 30 km/h wilt rijden, gaat hij verder geraken met de Stromer.FreddyH schreef: ↑27 mei 2018, 08:28Ik denk het niet. Je zegt hier eigenlijk dat een Fiat Panda hetzelfde verbruik heeft als een Ferrari, zolang je met beide maar 80 km/h gaat rijden... Sure. En met beide accellereer je ook hetzelfde natuurlijk.
Als je echt 30 km/h gaat rijden en je met beide even traag accelereert heb je gelijk. Voor 9 van de 8 mensen geldt echter dat je met een Bosch systeem kruissnelheden van ongeveer 40 fietst (met harde wind tegen dik 30). Met een dikke achterwiel motor fiets je kruissnelheden van ongeveer 45 en met harde wind tegen een krappe 40.
Om bij wind neutraal weer van 40 km/h naar 45 km/h te gaan gaat je benodigd vermogen van ongeveer 550W naar ongeveer 750W. Dat verschil komt niet alleen uit de benen...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Bedankt alvast aan iedereen voor de input !
Het valt me op dat in het Antwerpse vooral "fiets!" Stromer verdeeld, en R&M zit dan bij "Ibike."
Beide genieten niet mijn voorkeur gezien het "ketens" zijn, maar we zullen zien.
Inmiddels een verdeler gevonden van alle 3 de merken in Geel.
Op zich niet ver, maar het onderhoud word dan weer lastiger ...
Verder ben ik wel gerustgesteld qua onderhoud met de derailleur, zowel qua tijd als qua kost.
Ik begin ondertussen toch te neigen naar de snellere achterwiel aandrijving en het optrekken.
Gezien ik een traject via het albertkanaal zal rijden, en vervolgens door Merksem richting haven verwacht ik wel enkele stoplichten dus kan ik hier wel wat tijdswinst mee maken.
Wat me persoonlijk aan de Klever X speed tegensteekt is de grote lompe batterij, die is bij de Stromer wel netjes weggewerkt en toch makkelijk mee naar binnen te nemen.
Zoals al gezegd is, het zal op testen aankomen. Als ik met mijn wederhelf haar Ebike rijdt, met Bosch middenmotor en Nuvici automaat vind ik dat niet storend, maar de kans zit er dik in wanneer ik op een Stromer heb gezeten ik mijn meding zal herzien
Het valt me op dat in het Antwerpse vooral "fiets!" Stromer verdeeld, en R&M zit dan bij "Ibike."
Beide genieten niet mijn voorkeur gezien het "ketens" zijn, maar we zullen zien.
Inmiddels een verdeler gevonden van alle 3 de merken in Geel.
Op zich niet ver, maar het onderhoud word dan weer lastiger ...
Verder ben ik wel gerustgesteld qua onderhoud met de derailleur, zowel qua tijd als qua kost.
Ik begin ondertussen toch te neigen naar de snellere achterwiel aandrijving en het optrekken.
Gezien ik een traject via het albertkanaal zal rijden, en vervolgens door Merksem richting haven verwacht ik wel enkele stoplichten dus kan ik hier wel wat tijdswinst mee maken.
Wat me persoonlijk aan de Klever X speed tegensteekt is de grote lompe batterij, die is bij de Stromer wel netjes weggewerkt en toch makkelijk mee naar binnen te nemen.
Zoals al gezegd is, het zal op testen aankomen. Als ik met mijn wederhelf haar Ebike rijdt, met Bosch middenmotor en Nuvici automaat vind ik dat niet storend, maar de kans zit er dik in wanneer ik op een Stromer heb gezeten ik mijn meding zal herzien
velodrome is een grote dealer van Stromer in Antwerpen. Weet dat je langs het kanaal op een jaagpad rijdt, en daar in theroie maximaal 30 km/h mag rijden. Het wordt volgens mij niet gecontroleerd (en zeker niet gerespecteerd), 't is maar dat je het weet.
En de 'grote lompe batterij' van de Klever is toch een pak handzamer dan die van de Stromer hoor. Met de 983Wh batterij van Stromer kan je in theorie wel heen en terug (56 km) op één lading rijden (en dan moet de batterij er niet uit, gewoon fiets aan de laadkabel hangen;-)
56 km met de Klever lijkt me niet mogelijk
En de 'grote lompe batterij' van de Klever is toch een pak handzamer dan die van de Stromer hoor. Met de 983Wh batterij van Stromer kan je in theorie wel heen en terug (56 km) op één lading rijden (en dan moet de batterij er niet uit, gewoon fiets aan de laadkabel hangen;-)
56 km met de Klever lijkt me niet mogelijk
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Hoe werkt die R&M supercharger eigenlijk? Als de ene batterij leeg is moet je die dan van plaats verwisselen of zijn die 2 batterijen eigenlijk 1 geheel en schakelt de fiets automatisch over van de ene naar de andere batterij?
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Op Youtube staat een korte uitleg over de dualbattery, vanaf 2.00 min:
De 2 batterijen werken gelijkertijd, zodat 1 batterij nooit helemaal leeg raakt wat misschien schade kan veroorzaken zoals de commentator aangeeft?
De 2 batterijen werken gelijkertijd, zodat 1 batterij nooit helemaal leeg raakt wat misschien schade kan veroorzaken zoals de commentator aangeeft?
De Klever-accu is niet alleen handzamer en draagbaar door het handvat, de manier van plaatsen/verwijderen zonder accudeur maakt de handelingen ook eenvoudiger. Geen gedoe met een deur die niet sluit als de accu niet geplaatst is en dan een accudummy moeten maken/kopen om die mogelijkheid weer te herstellen.
Stromer heeft gekozen om de accudeur zo clean mogelijk te maken en dat heeft geresulteerd in een onpraktische oplossing waarbij de accu op slot gezet wordt en de accudeur wordt 'vastgehouden' door de accu. Vergelijk het met bestuurder/passagiers in de auto die zelf vastzitten d.m.v. de veiligheidsgordel en met de hand hun deuren moeten vasthouden tijden het rijden...
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
True.
Verder denk ik dat het vooral (en opnieuw) een kwestie van smaak is. Ik vind die accu van de X-Speed dus ook geen gezicht. Het oogt alsof je een tandtasje in je frame hebt zitten. Doe mij maar die Stromer torpedo in het frame.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023