Twijfels over aanschaf 1ste SP

Mikali
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 mei 2018, 22:10

Hey,

In mijn intro heb ik het al even kort gezegd, momenteel rijd ik een Schindelhauer met Gates carbon drive waarover ik super tevreden ben. Vooral geen onderhoud vind ik een pluspunt.

Echter daar ik naar een WW verkeer zal gaan in de nabije toekomst van zo'n 28km dacht ik direct aan een SP...

Ik heb al wat onderzoek gedaan en er blijven nog zo'n 3 modellen/merken over waartussen ik zal moeten kiezen.
Wat heb ik nog niet gedaan, géén één getest ... Ook die vraag heb ik, iemand enig idee welke dealers er zitten in de omgeving van Ranst voor onderstaande modellen? Altijd handig als de fm beetje in de buurt zit ...

Dus waar gaat nu mijn voorkeur naar, uiteraard een Stromer. Type ST1x of ST2 met 983wh battrij.
Of een R&M supercharger GX rohloff HS met dual 500wh batterij
Of een Klever X speed met 850wh batterij.

De Stromer vs de Klever omwille van de goede motor en bereik. De klever dan misschien net ietsje meer omdat de prijs wat scherper is.

De R&M spreekt de riem en Rohloff mij sterk aan omwille van het onderhoud.
Ik ken mezelf en ga echt niet elke week mijn fiets wassen, ketting smeren etc. etc., ik word al moe van het idee :oops:

En als laatste overweging, hoe verhouden de onderhoudskosten zich ? van de riem weet ik ongeveer 20K km's (80euro), en elke 5k km's verse olie voor de Rohlof (ongeveer 50 euro). Maar qua slijtage ketting, tandwielen etc weet ik het niet ...
Mikali
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 mei 2018, 22:10

Nog 1 ding vergeten :mrgreen:

Snelheid is niet het allerbelangrijkste voor mij ... Ik wil deze 28km enkel binnen het uur kunnen afleggen.
Dus een gemiddelde van zo'n 30km/u is prima. Rekeninghoudend met enkele verkeerslichten etc. onderweg weliswaar ...
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Wat onderhoud betreft is de riem natuurlijk beduidend gemakkelijker, al moet je echt niet elke week de ketting reinigen en smeren. Ik ga er om de zoveel weken eens met een doekje en kettingspray over en klaar. :ay
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mikali schreef: 26 mei 2018, 22:23 Dus waar gaat nu mijn voorkeur naar, uiteraard een Stromer. Type ST1x of ST2 met 983wh battrij.
Of een R&M supercharger GX rohloff HS met dual 500wh batterij
Of een Klever X speed met 850wh batterij.
Ik zou de Supercharger kiezen vanwege het weinige onderhoud en het uitstekende comfort dat deze fiets biedt. Topsnelheid is echter wel duidelijk lager dan die van je twee andere opties.

Stromer ST1 X of ST2 versus Klever X-Speed: dit zal vooral een persoonlijke voorkeur zijn m.b.t. ontwerp en rijgedrag. Er loopt al enige tijd een topic waarin deze modellen met elkaar vergeleken worden, en er zijn ook al meerdere mensen die beide bikes hebben getest en/of inmiddels één van de twee in bezit hebben.

Leuk en boeiend leesvoer:

viewtopic.php?f=23&t=477
Mikali schreef: 26 mei 2018, 22:23 Ik ken mezelf en ga echt niet elke week mijn fiets wassen, ketting smeren etc. etc., ik word al moe van het idee :oops:
Hoeft ook echt niet wekelijks, tenzij het echt heel erg regent onderweg en je veel modder oppikt. Zelf onderhoud ik de ketting ongeveer elke 500km. Als het mooi weer is ook weleens na 750km, als het regent wat vaker.
Mikali schreef: 26 mei 2018, 22:23 En als laatste overweging, hoe verhouden de onderhoudskosten zich ? van de riem weet ik ongeveer 20K km's (80euro), en elke 5k km's verse olie voor de Rohlof (ongeveer 50 euro). Maar qua slijtage ketting, tandwielen etc weet ik het niet ...
De ketting zal minder lang meegaan dan de riem, maar het zijn de kosten niet als je het een beetje handig aanpakt. Vaak hoeven van de cassette alleen de versleten kransjes te worden vervangen (veelal de 11) plus eventueel de ketting. Voor een paar tientjes ben je klaar.

Eén van onze grotere kilometervreters Reinout-St1x rijdt door weer en wind, en vervangt de kleinste kransjes na ca. 6000km. Aan de foto's die hij heeft geplaatst is wel te zien dat je dit beter iets eerder kunt doen, maar een paar duizend km lukt echt wel, mits je de boel goed schoonhoudt en smeert, en netjes op en af schakelt in plaats van alles vanaf de 11 te doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mikali schreef: 26 mei 2018, 22:35 Snelheid is niet het allerbelangrijkste voor mij ... Ik wil deze 28km enkel binnen het uur kunnen afleggen.
Dus een gemiddelde van zo'n 30km/u is prima. Rekeninghoudend met enkele verkeerslichten etc. onderweg weliswaar ...
Met mijn ST1 X reed ik mijn 30km woon-werk in ongeveer 50 minuten, met de ST2 S die ik nu heb in ongeveer drie kwartier. Gemiddelde snelheid ligt met mijn Es zo rond de 38 a 39km/u, en ik hoef me daarvoor niet helemaal gek te trappen. Ik moet daar wel bij vermelden dat ik op de hele route exact één verkeerslicht heb, en mijn route is redelijk rustig, dus ik kan lekker doorkarren.

Wat je met de R&M gaat doen weet ik niet, maar binnen het uur moet echt wel lukken lijkt me. Gewoon gaan testen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mikali schreef: 26 mei 2018, 22:23 Dus waar gaat nu mijn voorkeur naar, uiteraard een Stromer. Type ST1x of ST2 met 983wh battrij.
Of een R&M supercharger GX rohloff HS met dual 500wh batterij
Of een Klever X speed met 850wh batterij.

De Stromer vs de Klever omwille van de goede motor en bereik. De klever dan misschien net ietsje meer omdat de prijs wat scherper is.
Ik denk dat je met de R&M Supercharger het verst komt van deze 3 fietsen. Je hebt een even grote batterij als in de Stromer maar een minder dorstige motor (350W vs dik 600W).

Ik raad je aan om te beginnen met een proefrit. Naar mijn ervaring zijn er mensen die een middenmotor (R&M) helemaal geweldig vinden en een achterwielmotor helemaal niks, er zijn mensen die dat precies andersom denken en er zijn mensen die het niet zoveel uitmaakt.

Je kunt maar op 1 manier leren in welke groep jij zit, hint: het begint met een "t" en eindigd op "estrit" :)
Pas daarna wordt relevant *welke* fiets dan met de motor op de juiste plek.
Mikali schreef: 26 mei 2018, 22:23 De R&M spreekt de riem en Rohloff mij sterk aan omwille van het onderhoud.
Ik ken mezelf en ga echt niet elke week mijn fiets wassen, ketting smeren etc. etc., ik word al moe van het idee :oops:
Dat snap ik heel goed, maar voor mij geldt dat het alternatief een fiets is met een middenmotor en: 3x raden hoe ik daarover denk :aq
Maar smaken verschillen, dus nogmaals: iets met een testrit zegt meer dan 1000 woorden.
Mikali schreef: 26 mei 2018, 22:23 En als laatste overweging, hoe verhouden de onderhoudskosten zich ? van de riem weet ik ongeveer 20K km's (80euro), en elke 5k km's verse olie voor de Rohlof (ongeveer 50 euro). Maar qua slijtage ketting, tandwielen etc weet ik het niet ...
Bij mijn fiets heb ik na een dikke 10.000 km de ketting en achtertandwielen laten vervangen. Verder heb ik geen noemenswaardig onderhoud gehad (buiten de jaarlijkse controle beurt). Ik meen dat ketting + achtertandwielen een goeie 150 Euro was.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Golvas

Interessant en herkenbaar gegeven, ik heb zowat voor dezelfde keuze gestaan en heb dezelfde boodschap als mijn voorgangers voor jou : testen, testen en testen.

- voor Klever : https://www.klever-mobility.com/nl/storelocator/

- voor Stromer : https://www.stromerbike.com/en_BE/store-locator-en.html

- voor R&M : http://rijwielendemeester.be/

Benieuwd naar je ervaringen, succes ! :ay
Lomito

Onderhoud van de Stromer stelt echt weinig voor. Als ik geen zin heb om mijn Es terug showroomwaardig te maken smeer ik alleen de ketting elke week. Kost een paar minuten... Voor mij zou dat geen reden zijn om voor een riem te kiezen. Hooguit één keer in de maand ga ik er wel voor zitten, fiets flink afsoppen, cassette/ketting helemaal schoonmaken en opnieuw invetten, fiets inspuiten met siliconenspray en dan alles oppoetsen.

Ik kan je alleen meegeven: ga uitgebreid proefrijden met de Stromer/Klever/R&M en maak je keuze op basis van fietsplezier, aanschafprijs en actieradius.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 26 mei 2018, 22:49 Ik denk dat je met de R&M Supercharger het verst komt van deze 3 fietsen. Je hebt een even grote batterij als in de Stromer maar een minder dorstige motor (350W vs dik 600W).
Ik denk dat hij met de Stromer het verste zal geraken. Hij vermogen van de motor doen er niet zoveel toe, wat van belang is is hoeveel hij ervan gebruikt.. Als hij met beide fietsen 30km/h gaat rijden, zal hij relatief een klein deel van het vermogen van de Stromer aanspreken. Maar bij de R&M gaat hij meer verliezen hebben (extra verlies door overbrenging (een riem is minder efficiënt).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 27 mei 2018, 06:19 Ik denk dat hij met de Stromer het verste zal geraken. Hij vermogen van de motor doen er niet zoveel toe, wat van belang is is hoeveel hij ervan gebruikt.. Als hij met beide fietsen 30km/h gaat rijden,...
Ik denk het niet. Je zegt hier eigenlijk dat een Fiat Panda hetzelfde verbruik heeft als een Ferrari, zolang je met beide maar 80 km/h gaat rijden... Sure. En met beide accellereer je ook hetzelfde natuurlijk.

Als je echt 30 km/h gaat rijden en je met beide even traag accelereert heb je gelijk. Voor 9 van de 8 mensen geldt echter dat je met een Bosch systeem kruissnelheden van ongeveer 40 fietst (met harde wind tegen dik 30). Met een dikke achterwiel motor fiets je kruissnelheden van ongeveer 45 en met harde wind tegen een krappe 40.

Om bij wind neutraal weer van 40 km/h naar 45 km/h te gaan gaat je benodigd vermogen van ongeveer 550W naar ongeveer 750W. Dat verschil komt niet alleen uit de benen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie