Test de Stromer ST5!

Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Ebiker schreef: 14 apr 2018, 22:59
Stromeur schreef: 14 apr 2018, 21:44 Standaard van de Stromer ST5:


Standaard ST5.jpg
Dat is het zelfde merk standaard dat nu op mijn multicycle zit :o , leuk omziens , heeft mijn simpele ebike (3,3k) toch ook een topelement geïntegreerd zitten :D
Even uitgezocht:
Voorheen werd de Hebie 632 a 19,22 EUR gemonteerd door Stromer, op de ST5 nu de Pletscher Optima Flex a 14,18 EUR. Consumenten verkoopprijs bij een webshop. Beiden moeten nog wel aangepast worden (schroefdraad uitboren), hier is een ander topic voor op dit forum. viewtopic.php?f=8&t=558&hilit=inklapbare+standaard

Ik heb de Pletscher iig direct besteld. Ziet er stukken beter uit. Toch een stukje ST5 gevoel!
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Door de gewjizigde typegoedkeuringsregels is een automatisch wegklappende standaard niet langer verplicht. En dus plaats Stromer nu een iets goedkopere standaard die niet wegklapt, en toch beter is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Ja, ik kon niet achterblijven natuurlijk :D

14 April begon met een innoverende ochtend, ik had de mogelijkheid om op de ST5 proto te fietsen...

Samen met Stromeur ben ik afgereist naar Groningen en daar werden we getrakteerd op een klein Stromer feestje..

Wat een mooie aanblik, buiten komen de Stromers je al tegemoet, voor en rondom de winkel diverse modellen, de ST1 in Audi-bruin, wit, zwart en daarnaast een aantal leen-STromers ST1X. En binnen voel je je als Stromerliefhebber als een kind in de snoepwinkel.....

Na kennis gemaakt te hebben met Lomito en het Egberts Team eerst foffie en een informatiemoment aangaande de ST5. En hierma mocht ik gebruik maken van het testmoment met de ST5.

Lomito op de oranje ST1X, wat een mooie kleur...., en ikzelf op het beest ST5 genaamd.

Wat opviel ten opzichte van mijn eigen Es;

Robuustere fiets, geen rammel of trillingen van spatborden als je het stuur met 1 hand vasthoudt om richting aan te geven. Je merkt echt dat dit een ander platform is dan de ST2(S)

Wegligging is met de grotere wielen een groot verschil, fiets ligt als een blok op de weg, en bij grote oneffenheden blijft hij strak in handling. Er lagen op de route een mooi aantal grote oneffenheden, deze heb ik op volle snelheid genomen en de ST5 gaf geen krimp.

Ondanks de afwezigheid van enige vorm van demping voorvork of redshift, vangt de combinatie voorvork/band, de kuilen en oneffenheden in de weg goed op, dit had ik niet verwacht, hier heeft Stromer echt een aanzienlijke verbetering gerealiseerd.

De verlichting is natuurlijk mooi geintegreerd in het design en zeer praktisch, zie review Lomito, echter de achterlamp vind ik persoonlijk jammer dat dit dezelfde verlichting is als de overige STromers, voor 10K wil je je toch een beetje onderscheiden?

Kwa vermogen (dealer gaf aan dat dit nog wat hoger wordt in stand S) merk ik vooral boven de 40 km/h verschil, de moeite die het kost om op max snelheid te komen en te blijven is inderdaad niet te vergelijken met de Es. Met gemak 48.8 km/h (op de Omni) bereikt en ook gemakkelijk vast te houden, pfff erg verslavend...

Wat ons opviel is dat de banden en spatborden natuurlijk een stuk breder zijn, dit wordt nog een uitdaging om hiervoor een ringslot te vinden, deze zijn er nog niet in goedgekeurde versie.

Al met al een echt high-end hebbeding die ST5, en net zoals Bij de andere STromermodellen kan alleen de gebruiker bepalen of ie de prijs waard is... als je nu eens een softwareupdate kan krijgen op de Es welke het vermogen laat toenemen?? :bp:
F2890A64-CFEE-43A3-B6C7-565F48B19F38.jpeg
F2890A64-CFEE-43A3-B6C7-565F48B19F38.jpeg (1.32 MiB) 3022 keer bekeken
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Als ik die laatste foto zie, zie ik toch vooral die onwaarschijnlijk grote nummerplaat.
Goed dat wij in België een veel kleiner plaatje krijgen (dat bovendien ook niet geelis, maar gewoon wit)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Fastedde schreef: 15 apr 2018, 11:46 ...als je nu eens een softwareupdate kan krijgen op de Es welke het vermogen laat toenemen?? :bp:
Enkele weken geleden heb ik Stromer al het idee meegegeven om de gebruiker meer ondersteuningsstanden te bieden als daar behoefte aan is. Ik merk vaak dat ik stand 3 inschakel omdat de door mij ingestelde 2* net onvoldoende ondersteuning geeft. Dan kan ik wel stoppen en stand 2* via de app aanpassen maar in de praktijk doe je dat dus echt nooit.

Daarom mijn voorstel om via de app een aantal substanden in 2* te kunnen ingeven. Default 1 zodat er in principe niets wijzigt voor wie dat wil, maar als je meer keuzes wilt hebben geef je een groter getal in waarna de vermogenafgifte evenredig verdeeld wordt over die substanden. Of nog mooier: dat je zelf kun ingeven welk percentage van het vermogen je in die substand wil.

Ze zouden het doorsturen naar de technische afdeling...
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ho Lomito,

Ik blijf de tussenstanden een gek voorstel vinden. Je kunt immers prima in stand drie met de cadans spelen om wat je nodig hebt aan vermogen af te regelen met de versnelling.

Ik gebruik de app dan ook niet. Het is voor mij óf stand 2 in de 30 km zone, of stand 3.

Waar de discussie eigenlijk om gaat is meer vermogen om snelheden boven de 40 km/h vast te kunnen blijven houden en om snel mee te kunnen met het verkeer op de rijbaan. Dat kan technisch gezien middels een software update prima ingesteld worden. Ik ben alleen bang dat Stromer dit niet doet vanwege de juridische beperking: de typegoedkeuring.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Speedbikes mogen nu motoren hebben tot 2000Wh vermogen. De typegoedkeuring is dus geen beperking in deze. Ik snap deze aanpassing niet, voorheen was de beperking 750Wh(wat in praktijk voldoende is om 45 km/h te halen)
Maar een voertuig dat autonoom en zonder enige inspanning 45 km/ kan rijden, is een elektrische bromfiets, en geen speed-pedelec wat mij betreft.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Tomasj schreef: 15 apr 2018, 11:58 Als ik die laatste foto zie, zie ik toch vooral die onwaarschijnlijk grote nummerplaat.
Goed dat wij in België een veel kleiner plaatje krijgen (dat bovendien ook niet geelis, maar gewoon wit)
Ja dat vind ik ook wel een nadeel, snap ook niet waarom ze de plaat zo groot maken.....
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit zijn de standaard afmetingen van een brommer-kentekenplaat Helaas heeft de NL overheid besloten om de speed pedelec gelijk te stellen aan de brommer, en dus worden we getrakteerd op deze plaat (heeft Stromer dus niks over te bepalen).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fastedde schreef: 15 apr 2018, 11:46 Er lagen op de route een mooi aantal grote oneffenheden, deze heb ik op volle snelheid genomen en de ST5 gaf geen krimp.
Zoals die dikke kabels over de weg met die matjes er overheen? Die durfde ik pas op de terugweg op volle snelheid te pakken, en toen werd ik bijna van de trappers gelanceerd :ai (maar inderdaad: de Stromer ST5 bleef strak op de weg liggen).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie