Test de Stromer ST5!

Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Leuke mini-meeting! En tsja als je op zo’n topfiets hebt gereden en thuis weer op de Es stapt..... blijft je dat wel door t hoofd spoken.... als dat maar goed gaat :ck:
FA0E1BAE-FE7E-45EC-A24A-FAB5B5410EEE.jpeg
FA0E1BAE-FE7E-45EC-A24A-FAB5B5410EEE.jpeg (895.94 KiB) 5313 keer bekeken
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mijn indruk van de ST5 na een eerste testrit:

Ik vind de ST5 een beest om te zien. Dat vond ik al toen ik het prototype op Eurobike zag vorig jaar, en ik vind het nog steeds. We kunnen met z'n allen best een potje mopperen op de design afdeling van Stromer (met name omdat ze weigeren om de Stromer van een spatlap te voorzien), maar ze hebben met de ST5 wel een serieus fraai stukje werk afgeleverd. De kleurstelling met subtiele rode accenten, de cleane cockpit met geïntegreerde Supernova M99 Pro koplamp, de nieuwe OMNI display, die ik echt niet per se hoef te hebben, maar áls je 'm hebt: hij heeft een veel betere (kleuren)display dan de vorige OMNI, is goed bruikbaar dankzij een touch-screen i.p.v. druk-scherm, en een dag- en nachtstand, en Bluetooth: dikke prima. En die nieuwe, brede Pirelli banden om de 27,5” wielen zien er ook mega-stoer uit. Om de looks alleen al zou ik de ST5 zo inpakken en mee naar huis nemen.

En eindelijk kon er dus op gereden worden, jammie! Om de hoek van Egberts Premium Store kun je een mooi stuk rechtuit blazen langs het Eemskanaal Noordzijde, en daar heb ik de ST5 meteen even goed op zijn donder gegeven. Nu ben ik al wel wat motorkracht gewend met mijn ST2 S, maar de motor van de ST5 gaat duidelijk nog een stap verder. In een mum van tijd rijd je 48,8km/u op de display. Niet alleen bergaf, niet met wind mee, maar gewoon rechtuit, midden in de stad, over een klinkerweg, en veel moeite kost het niet om deze snelheid te bereiken. De S-stand (Sport) waarin ik het grootste stuk heb gereden, gaat trouwens nog pittiger worden dan op dit exemplaar het geval is (moet nog verder getweaked worden door Stromer), dus dat belooft wat voor de definitieve productie-exemplaren.

Het weggedrag van de ST5 is mega-stabiel, dankzij de 27,5” wielen en de goeie grip van de Pirelli banden. De ST5 rijdt als een huis, een heel snel huis. De banden kleven duidelijk wat meer aan de weg dan mijn Top Contact II banden, maar niet zo erg dat de Stromer er stroperig door gaat aanvoelen, absoluut niet. In de bochten durfde ik nog niet voluit te gaan, want daarvoor ken ik deze fiets en de omgeving niet goed genoeg, maar ik heb het gevoel dat ook dan de wegligging erg goed zal blijven.

Je merkt wel heel duidelijk dat de ST5 grotere wielen heeft dan de andere Stromers; de ST5 stuurt aanzienlijk minder vinnig dan mijn eigen ST2 S op zijn 26” wielen. Ik heb na de ST5 ook nog de ST1 X 2018 getest (daarover later meer), en die laatste is echt heel veel wendbaarder. Ik weet niet of ik nou zo nodig een ST5 zou willen rijden in de drukte van de Groningse of Amsterdamse binnenstad; daarvoor vind ik de ST1 X 2018 veel geschikter (wat je b.v. zou willen als fietskoerier: snelle, korte manoeuvres). Ik bedoel hiermee niet dat je geen ST5 moet kopen als het grootste deel van je route in een drukke binnenstad ligt, maar ik vind wel dat de ST5 pas volledig tot zijn recht komt op bijvoorbeeld een mooi, breed snelfietspad tussen twee steden in. Dan kan het genieten écht goed beginnen.

De remmen op de ST5 zijn speciaal voor Stromer ontworpen Tektro's. De remkabels lopen door de binnenzijde van de remhendel-bevestiging, dus ook hier geen kabels in het zicht. (Ik dacht op Eurobike nog dat de remmen domweg niet aangesloten waren, maar dat was dus wel zo.) De remmen piepen niet (whoepie!) en de remkracht is uitstekend. Een noodstop maken met een 30kg zware Stromer op volle snelheid zal altijd een dingetje blijven, maar als daar problemen van komen dan heeft het zeker weten niet aan de remmen gelegen, want die doen hun werk heel erg goed.

Het zadel op de ST5 vond ik erg prettig. Sportief, maar wel met iets aan vulling onder de zitbotjes, en dus wat minder spartaans dan bijvoorbeeld het zadel op de ST2 S (waarop ik trouwens ook prima zit). Wel ben ik zeer verwend met de BodyFloat op mijn Es, die miste mijn achterwerk terwijl ik op de ST5 over de keien van de Groningse binnenstad stromerstuiterde. Het is duidelijk voelbaar dat de Pirelli banden een deel van de vering voor hun rekening nemen, maar iets meer comfort zou ik wel prettig vinden, dus ik zou de BodyFloat er zeker weer op zetten.

De ST5 beschikt trouwens ook over een fraaie standaard; eentje die gelukkig niet terug veert, omdat dat niet langer verplicht is: de Pletscher Esge Flex. Een mooi robuust en compact geval, die stukken steviger aanvoelt dan de standaard op mijn Es en mijn eerdere ST1 X.

Verder is de ST5, net als de ST2 S, voorzien van het Shimano Di2 elektronisch schakelsysteem. Voor wie nog niet met dit systeem bekend is: ga er vooral eens mee testrijden: het is pure luxe & weelde. Tik en je zit in de volgende versnelling, tik-tik, en weer twee erbij of eraf. Met het Di2 systeem is het altijd raak en ik ben sneller geneigd om op en terug te schakelen bij bochten of een stop, omdat het allemaal zo makkelijk gaat. Dat schakelen komt je actieradius ten goede, en de 11 zul je veel minder snel aan gort rijden. Wel is op de ST5 de Di2 display en daarmee het uiterst charmante piepje dat klinkt wanneer je de hoogste versnelling bereikt verdwenen.

En dan de voorvering: opnieuw rekent de ST5 hiervoor op de Pirelli banden, én op de uiteindes van het stuur, want die zijn van carbon! Ook dit is gedaan om de klappen op je polsen op te vangen en, in tegenstelling tot wat ik verwachtte, lukt dat heel erg goed. Want naast mijn achterwerk zijn ook mijn polsen erg verwend met een geveerde voorvork op mijn ST2 S, maar ik miste die voorvering op de ST5 totaal niet. Het zat eigenlijk allemaal wel prima aan de voorzijde van de ST5. (Wel was het stuur voor mij iets aan de brede kant, maar ik ben met 1,65cm nogal een kleintje; de meesten zullen de stuurbreedte prima vinden schat ik in.)

Overigens heeft Stromer nog steeds plannen voor een geveerde voorvork voor de ST5, en – ook zeer interessant om de optimale fietshouding te vinden – de verwachting van de dealer is dat het stuur in twee, of mogelijk zelfs drie, stuurpenlengtes verkrijgbaar gaat worden. Dus hoewel je geen andere stuurpen op de ST5 kunt zetten om de stuurhoogte aan te passen, kun je je zithouding nog wel beïnvloeden door een ST5 stuur met langere of kortere stuurpen te kiezen.

Tot slot nog de actieradius, een puntje van zorg onder de Stromeraars omdat de 983Wh accu nog steeds "slechts" de dikste accu is, maar de krachtige motor van de ST5 best wat zal slurpen: een medewerker van Egberts heeft de ST5 gebruikt op een wat langere rit en hij zegt dat de actieradius vergelijkbaar is met die van de ST2 S, mits je met een vergelijkbaar ondersteuningsniveau rijdt. Hij reed met de ST5, op delen van de route die hij normaal in stand 3 reed, nu in stand 2, dat kan de ST5 motor makkelijk aan. In die omstandigheden krijg je dus een vergelijkbare actieradius. Maar benut je de ondersteuning van de ST5 maximaal, dan zul je dus wel degelijk op actieradius inleveren. Hoeveel? De tijd zal het moeten uitwijzen.

Mijn eindoordeel over de ST5: ik vind het een vlaggenschip-waardige Stromer, echt waar. Hij is steenduur, en je betaalt vast ook wat extra voor het mogen bezitten van hét Stromer topmodel, maar in looks, rijgedrag en afwerking maakt Stromer het wat mij betreft allemaal waar met de ST5. Het is toch wat anders dan het vorige topmodel, de ST2 S, die feitelijk een ST2 on steroids is. Met de ST5 haal je ineens heel wat anders in huis. Ik hou er wel van.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Pakkende review Silvia, dank daarvoor. Helaas kon ik het niet redden vandaag, en als ik het zo hoor, is het maar goed dat ik geen ritje heb gemaakt op deze Ferrari onder de fietsen. Je zou zomaar eens....

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Graag gedaan, het was leuk!

Behalve Lomito, Fastedde, Broezer en ik zijn er in de pakweg 2,5 uur dat wij binnen waren ook diverse anderen langs geweest voor een testrit op de ST5, en dat was erg vermakelijk om te zien: allemaal met een wat strak en onwennig koppie met ST5 aan de hand de deur uit, en even later stuk voor stuk met een Big Smile weer binnen.

Die ST5 heeft een zeer vervaarlijke aantrekkingskracht :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Standaard van de Stromer ST5:

Standaard ST5.jpg
Standaard ST5.jpg (1.54 MiB) 4671 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Motor van de Stromer ST5. Van deze motor was mij eerder verteld dat-ie compacter zou zijn dan de motoren van de ST2 en de ST1 X, maar in diameter bleek dat niet het geval. De motor lijkt echter wel nét wat smaller dan de andere motoren, viel vandaag op:

Motor van de Stromer ST5.jpg
Motor van de Stromer ST5.jpg (788.44 KiB) 4663 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Afdekplaat voor de controller van de ST5.

Bij de ST2 en de ST1 X bestaat de afdekplaat voor het controllervak uit twee delen: een lange plaat, plus een kort afdekkapje t.h.v. de trapas. Dat korte kapje stond bij sommige ST1 X modellen wat open gebogen (fractie te lang voor goed afsluitende montage?), waardoor er vocht in de buurt van de connectoren van de controller zou kunnen komen. Dit lijkt met deze afdekplaat uit één stuk bij de ST5 in ieder geval opgelost:


Stromer ST5 afdekplaat controller.png
Stromer ST5 afdekplaat controller.png (3.82 MiB) 4650 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Stromeur schreef: 14 apr 2018, 21:44 Standaard van de Stromer ST5:


Standaard ST5.jpg
Dat is het zelfde merk standaard dat nu op mijn multicycle zit :o , leuk omziens , heeft mijn simpele ebike (3,3k) toch ook een topelement geïntegreerd zitten :D
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Lomito

Vanmorgen werd ik liefdevol opgevangen door de medewerkers van Egberts na een 40 km rit door Groningse blerf zodat mijn Es weinig elegant oogde, maar mijn fiets kreeg een mooi plekje toegewezen naast de voordeur en ook de halflege accu van mijn Es werd op verzoek direct aan de oplader gelegd. De winkel is werkelijk een snoepwinkel met allerlei Stromer-modellen zoals de ST1-limited in grasgroene kleur. Maar vandaag draaide alles uiteraard om de ST5 die helemaal gereed stond in het midden van de winkel. Om zomaar vast te pakken en mee weg te rijden. :bp:

Na een meer dan welkom kopje koffie heb ik de fiets ter hand genomen, een handvol kan ik je zeggen, en naar de weg geleid. Het voelde inderdaad alsof je een paard begeleid waarvan je weet dat het er zo vandoor kan gaan. In alle opwinding ben ik vergeten om de koppelsensor maximaal te zetten, in plaats daarvan heb ik de ondersteuning in stand 2 gezet om niet gelijk alle paardenkrachten los te laten in het hectische verkeer in Groningen... het lekkerste nog even bewaren. Een minuut later heb ik de stedelijke gekte achter me gelaten en rij ik langs het Eemskanaal. Eindelijk tijd en ruimte om dit ongetemde beest de sporen te geven, stand 3 geselecteerd en gaan! De weg langs het kanaal is lang en dus genoeg ruimte ook om stand S te selecteren en nogmaals een versnelling te voelen, de teller heeft geen moeite om 48+ snelheden weer te geven. Dit gaat wel een flinke stap verder dan de ST2s... :shock:

De topsnelheid is niet hoger dan die van de ST2s maar het gemak om daar te komen is ongekend. Het fietsgevoel is ook heel anders, als fietser kijk je op een modern ogende OMNI, het prachtige cantilever-stuur en de vette Pirelli-voorband. En de vertrouwde koelribben van de zorgvuldig geïntegreerde Supernova-bouwlamp. Je rijdt op een fiets die jou alles wil geven: souplesse, kracht, snelheid, design... je ziet het, je voelt het, je beleeft het!

Ter vergelijking: de ST2s heeft ook souplesse, kracht, snelheid en design maar allemaal meer naast elkaar dan geïntegreerd. De Supernova-koplamp is de beste die je kunt krijgen maar deze lamp is zo groot dat de lamp niet past bij de elegantie van de ST2s. Gelukkig hebben de ontwerpers van Stromer dit ook gezien en hebben alles uit de kast gehaald om hun ontwerp aan te passen op dit topproduct.

De ST5 voelt degelijk, robuust... geen trillingen van goedkope onderdelen, geen piepende remmen, het frame geeft geen krimp, de motor lijkt onvermoeibaar en de banden zijn vergevingsgezind. Alles ten dienste van de bestuurder die zich op deze fiets werkelijk koninklijk voelt. Alles lijkt nu gewoon te kloppen en dat is een prestatie van formaat. :cool2:

Stromer bedankt en Egberts Groningen bedankt!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 15 apr 2018, 00:11 De winkel is werkelijk een snoepwinkel met allerlei Stromer-modellen zoals de ST1-limited in grasgroene kleur.
Ja die was leuk he?! Ik heb later samen met Fastedde ook nog even naar zijn metallic-bruine ST1 T broertje staan loeren, die stond buiten opgesteld. Allebei prachtige ST1 edities.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie