Test de Stromer ST5!

allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Nog een technische vraag: weet iemand of de st5 nu nog steeds een garageknop of boost heeft? Die laatste volgens mij niet meer. Maar autonoom rijden misschien nog wel? In belgie betekent dat al of niet een ba (wa) verzekering. In de Belgische verzekering draad weten ze het trouwens precies ook niet. Ik wil het hier niet op de kant van de verzekeringen gooien dus graag enkel het technische aspect bespreken ;)
Lomito

Voor zover ik weet is de boost-snelheid verlaagd van 20 naar 6 km/uur. Boost is Move geworden, op mijn Es heb ik beide...
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Maar als je wil kun je dus zonder te trappen vooruit raken?
Lomito

Inderdaad maar daar wordt je niet vrolijker van. Zelfs die 20 km/uur is tergend langzaam als je weet dat de fiets ook met 45 km/uur vooruit kan. Overigens heeft de Boost-functie mij een keer na een kleine storing (geblokkeerde cassette) prima het bos uit geholpen. Ik weet nog dat ik toen dacht: zo moet iemand op een snorfiets zich dus voelen... :lol:

Vandaag leerde ik een methode om de weggevallen Boost-functie bij de 2018-modellen te compenseren.
Philip
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mei 2018, 03:25

Lomito schreef: 18 mei 2018, 11:00 Voor zover ik weet is de boost-snelheid verlaagd van 20 naar 6 km/uur. Boost is Move geworden, op mijn Es heb ik beide...
Hoe activeer je deze functie ?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Move (ofwel de garagestand): kies op je OMNI display voor "move", stel de gewenste snelheid in met de + of - knop op je stuur. Houd de + knop ingedrukt en ga lopen met je Stromer. De Stromer rijdt in wandeltempo met je mee. Erg handig bij fietsenstallingen met een steile opgang waar je te voet uit moet. Laat je de + knop los of rem je, dan stopt de move functie.

Boost: + knop op je stuur ingedrukt houden terwijl je met minimaal 0,5km/u rijdt. Na ca. 2 seconden wordt de boost modus geactiveerd en rijdt je Stromer autonoom ca. 20km/u. Vanuit stilstand werkt de boost functie niet. Laat je de + knop los of rem je, dan stopt de boost modus.

Dit is hoe mijn ST2 S 2017 werkt. Hoe het op de 2018 modellen is geregeld durf ik je zo niet te zeggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Philip
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mei 2018, 03:25

Duidelijk. Dank je !
mhoutman

Vandaag heb ik bijna 2 uur op een ST5 kunnen rijden; het was een voor-productiemodel. Alhoewel de ST2 MY16 een hele fijne fiets was (als hij het deed), is de ST5 is een hele andere belevenis.

Uiterlijk
Ik zag hem een paar welen geleden voor het eerst in Amsterdam en vond het met die 27,5” velgen een beetje ‘raar’ ding. Maar dat had ik in het begin ook met de MTB 29’ers; ik zal dus wel te conservatief zijn.

Een zwarte Stromer vind ik het mooist maar met de kleurstelling van de ST5 kan ik leven; de kleuren zijn gelukkig wat ingetogener dan op de ST2s.

Banden
Het had vanochtend hier nog geregend maar het viel me direct op dat de band/spatbord combinatie minder spray veroorzaakt; voor mij een groot pluspunt. De Pirelli’s maken wat meer afrolgeluid dan de Conti TopContact II maar daar ben je snel aan gewend.

Sturen, zitten en schakelen
Sturen doe je op deze fiets meer door je lichaam te gebruiken i.p.v. je armen. Je zit ook meer ‘in’ de fiets en hebt het gevoel dat je op een motorfiets zit. Zwaar, krachtig en als een dijk op de weg.

Het kale stuur staat erg strak, alleen wil ik er wel een SpurCycle bel op want met de toeter ga ik geen vrienden maken; zeker hier niet in de bossen.

Het Ergon SMC40 zadel lijkt wat minder comfortabel dan een Brooks B17 dat ik op de ST 2 had. Brede Welgo pedalen zijn ook fijn en geven veel steun en houvast; de oude Shimano combi pedalen gaan dus echt niet meer terug.

Het was mijn eerste ervaring met elektrisch schakelen en het zal net als in een auto zijn: ben je er eenmaal aan gewend, dan wil he niet anders meer. Puntje van kritiek is de onhandige plaats van het oplaadpunt voor de Di2 accu vlak bij het bracket.

Accessoires
Een passend ringslot wordt nog een uitdaging en een Racktime drager toch wel erg handig.

Tenslotte
Ik ben danig onder de indruk van de ST5 en had niet verwacht dat deze zoveel anders zou rijden als de ST2. Of het beter is dat moet een ieder zelf bepalen net als de exorbitante prijs. Met de komst van de ST5 lijkt er in ieder geval weinig toekomst meer weggelegd voor de ST2s …

EDIT:
Punt van aandacht blijft natuurlijk wat banden en wielen voor invloed gaan hebben op de accu (actieradius). Blijft voor mij vooralsnog gissen en is mede afhankelijk van andere factoren als stand en weer.
Laatst gewijzigd door mhoutman op 24 mei 2018, 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.
MarcoRasser
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
Locatie: Spijkenisse
Merk SP: stromer
Km-stand: ongoing

mhoutman schreef: 23 mei 2018, 19:10 Een zwarte Stromer vind ik het mooist maar met de kleurstelling van de ST5 kan ik leven; de kleuren zijn gelukkig wat ingetogener dan op de ST2s.
Precies de reden dat ik toendertijd geen ST2S heb genomen en nu ook de reden dat ik toch wel een ST5 heb besteld.
:D :D :D
Martin

Weet iemand al iets meer over de garantietermijn van de ST5?

Dit heb ik van de site van Stromer, maar geen gegevens over de ST5:

WARRANTY PERIOD
ST1: 2 years
ST1 X: 2 years
ST2: 2 years
ST2 S: 3 years
ST5: ?
Laatst gewijzigd door Martin op 24 mei 2018, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie