Het stuur van de ST5

Het nieuwste topmodel in de Stromer-vloot.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 817
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Het stuur van de ST5

Bericht door Tomasj » 29 mar 2018, 23:54

aaddoes schreef:
29 mar 2018, 22:43
Een ovale stuurbuis lijkt mij onwaarschijnlijk. Lastig sturen denk ik, zo niet onmogelijk.
Met de ST5 kan je alleen rechtdoor rijden :aq Het is de Boss Hoss van de speedbikes. :mrgreen:
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 4938
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Het stuur van de ST5

Bericht door Stromeur » 30 mar 2018, 00:15

:bj
Stromer rijder sinds maart 2017 (ST2 S) en beheerder van dit forum | Doneren t.b.v. het forum? Graag! Klik hier of stuur me een PM.

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Het stuur van de ST5

Bericht door FreddyH » 12 apr 2018, 13:54

Leuke foto!

Wat mij vooral opviel aan het stuur van de ST5 (ik heb er anderhalve week geleden op gereden) is dat het weinig aanpassing mogelijk maakt.
Ik bedoel het volgende: mijn handen zijn vrij groot. Op mijn huidige fiets heb ik o.a. de schakel hendeltjes iets verder van het handvat afgeschoven om te voorkomen dat ik er tijdens het fietsen tegenaan kom. Bij de ST5 had ik een paar keren dat ik per ongeluk tegen het "omlaag schakel" (naar lichter verzet) knopje aantikte, waardoor ik ineens in een andere versnelling zat. Normaal is dat geen probleem: je verschuift dat knopje een kleine centimeter en geen last meer.
Het punt is alleen: op dit stuur gaat dat niet. Alleen het laatste uiteinde is "normale stuurdikte" en rond, meteen daarnaast loopt het breder uit. Een navigatie systeem of bel plaatsen gaat dus ook niet (gemakkelijk).

Persoonlijk vind ik dit wel serieus jammer. Persoonlijk zou ik om alleen deze reden alleen al veel liever een ST2s hebben dan een ST5. Hoewel ik de ST5 wel echt een mooie fiets vind.
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2341
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Het stuur van de ST5

Bericht door Lomito » 12 apr 2018, 23:52

FreddyH schreef:
12 apr 2018, 13:54
Persoonlijk zou ik om alleen deze reden alleen al veel liever een ST2s hebben dan een ST5. Hoewel ik de ST5 wel echt een mooie fiets vind.
Bovenop de 'stem' van het stuur is een kunststof klepje gemaakt waaronder diverse zaken bevestigd kunnen worden (navigatie, smartphone, actioncam). De vraag is echter of je dat echt wilt want dergelijke toeters en bellen zijn doorgaans geen aanwinst op een mooie fiets. En mooi istie!!!

Ik heb dan ook echt een probleem want ik wil dolgraag blijven filmen maar niet met een actioncam die afbreuk doet aan het mooiste fietsstuur of voortaan als AH-hamster door het leven te moeten.
Waar het :ba vol van is...

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 4938
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Het stuur van de ST5

Bericht door Stromeur » 13 apr 2018, 00:34

Ik moet nog steeds testen of een GoPro houder aan de zijkant van het balhoofd een optie is. Bij mijn Es zullen vooral de kabels in de weg zitten. Dat heb je bij de ST5 niet, dus misschien is dat een mogelijkheid voor je?

Al is die AH hamster-look natuurlijk ook reuze charmant.
Stromer rijder sinds maart 2017 (ST2 S) en beheerder van dit forum | Doneren t.b.v. het forum? Graag! Klik hier of stuur me een PM.

Wiebe
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 332
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda

Re: Het stuur van de ST5

Bericht door Wiebe » 13 apr 2018, 00:54

Bodycam?
St1X 2017 Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 5500+ and counting

Gebruikersavatar
RHJ
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Het stuur van de ST5

Bericht door RHJ » 13 apr 2018, 21:56

Prachtig stuur op de ST5 maar door het (waarschijnlijk) volledig ontbreken van enige stelmogelijkheid om het stuur op je persoonlijke wensen af te kunnen stellen, worden m.i. te veel ergonomische concessies door Stromer gedaan.
‘Form follows Function’ is duidelijk niet als uitgangspunt gekozen :shock:
Witte ST1X - iets oplopend ErgoTec stuur - Brooks Ergon handvatten - BodyFloat - Shockstop - SpurCycle

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2341
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Het stuur van de ST5

Bericht door Lomito » 13 apr 2018, 23:27

RHJ schreef:
13 apr 2018, 21:56
Prachtig stuur op de ST5 maar door het (waarschijnlijk) volledig ontbreken van enige stelmogelijkheid om het stuur op je persoonlijke wensen af te kunnen stellen, worden m.i. te veel ergonomische concessies door Stromer gedaan.
‘Form follows Function’ is duidelijk niet als uitgangspunt gekozen :shock:
Hallo Rob, er is wel degelijk gedacht aan het plaatsen van alle mogelijke apparaten op het stuur, namelijk op de stem. Daarnaast kunnen nog diverse zaken gemonteerd worden op de uiteinden van het stuur en direct naast de handvatten. De delen daartussen zijn no-go-zones. Als je daar werkelijk iets wilt plaatsen zou je jezelf moeten afvragen waarom je überhaupt een ST5 wilt.

Het form follows function is hier juist wél het leidende principe geweest voor de ontwerpers, De cantilever-vorm van het stuur is een logisch resultaat van de onvoorwaardelijke keuze voor de Supernova M99pro-koplamp, de allerbeste fietslamp die momenteel verkrijgbaar is, alleen het beste is goed genoeg. Deze lamp is echter lomp groot, zelfs te groot voor een meer dan "robuuste" fiets als de ST5. We noemen de lamp niet voor niets 'de bouwlamp' verwijzend naar de grote halogeenlampen die in de bouw gebruikt worden als werkverlichting. Tijdens de afbouw van de winkel van Dikkenberg heeft de bouwlamp van mijn Es ook daadwerkelijk dienst gedaan als bouwlamp:
schilderen met M99 pro.jpg
Om die enorme lamp liefdevol in ontwerp van de ST5 te integreren heeft men gekozen voor de cantilever-vorm die ik als bouwkundige vooral ken als de vorm van een uitkragende constructie: smal aan de uiteinden en breed bij de inklemming:
1200px-Bb-forthrailbridge.jpg
Die vorm klopt ook volledig met de mechanische krachten die op een stuur worden uitgeoefend door de fietser met een uitwendig moment (kracht x arm) die op het uiteinde nul is en bij de inklemming maximaal.

In dat opzicht is het ST5-stuur een mooi voorbeeld van form-follows-function.

Het plaatsen van allerlei apparaten op het stuur is nooit een uitgangspunt geweest voor ontwerpers van fietsen. De leveranciers van die apparaten hebben gewoon goed gebruik gemaakt van het feit dat een stuur met gelijkblijvende doorsnede (de al dan niet gebogen buis) het meest gangbaar was, want lekker goedkoop. Dat die apparaten nu alleen op ronde buizen te plaatsen zijn lijkt mij meer een gebrek van die apparaten dan een een gebrekkig ontwerp van de ST5.

Vergelijk het met een skikoffer op het dak van een Porsche. Met enige aanpassingen is het wel mogelijk maar de Porsche-ontwerpers hebben dat nooit als uitgangspunt gekozen.
Waar het :ba vol van is...

Mountainmac
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 94
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Re: Het stuur van de ST5

Bericht door Mountainmac » 14 apr 2018, 09:33

Toch heeft RHJ een punt naar mijn idee. Het naar binnen zetten van de remmen om een betere hefboom te krijgen met een/twee vingers is tegenwoordig heel normaal in de MTB 'scene'. Hierdoor kun je de rest van de hand nog beter aan het stuur houden. Hetzelfde m.b.t. de shifter. Dat kan hier dus niet/minder, terwijl dit ook heel voor de hand ligt met de snelheden van de Stromers.

Die mooie brugstructuur zat ook al in het oude stuur -> van 31,8 mm (bij MTB zelfs 35,0) taps toelopend naar de diameter geschikt voor montage van remmen en handvatten. Een nog sterker stuur is niet gewenst i.v.m. comfort. Dat is ook een ontwikkeling geweest in de carbon sturen, eerst veel te sterk nu langzamerhand weten de fabrikanten het juiste compromis te vinden.

Als ik het zo bekijk wilde Stromer hier een statement maken qua max. minimalisme. Dat is gelukt, het ziet er heel fraai uit. Er retrospectief een functie in zien m.b.t. sterkte en/of nut van het design, dat betwijfel ik.

Ik ben benieuwd hoe de gelukkige toekomstige rijders het comfort van het stuur gaan ervaren.

Afbeelding
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28.

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 817
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Het stuur van de ST5

Bericht door Tomasj » 14 apr 2018, 10:06

Ik dacht dat remhendels op speedpedelecs een bolletje op het einde van de hendel dienden te hebben om het van de hendel afglijden van vingers te voorkomen. Dit is bij deze ST5 niet het geval, ik vermoed dat die kromming ook voldoende is dan?
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast