Het stuur van de ST5

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

aaddoes schreef: 29 mar 2018, 22:43 Een ovale stuurbuis lijkt mij onwaarschijnlijk. Lastig sturen denk ik, zo niet onmogelijk.
Met de ST5 kan je alleen rechtdoor rijden :aq Het is de Boss Hoss van de speedbikes. :mrgreen:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Leuke foto!

Wat mij vooral opviel aan het stuur van de ST5 (ik heb er anderhalve week geleden op gereden) is dat het weinig aanpassing mogelijk maakt.
Ik bedoel het volgende: mijn handen zijn vrij groot. Op mijn huidige fiets heb ik o.a. de schakel hendeltjes iets verder van het handvat afgeschoven om te voorkomen dat ik er tijdens het fietsen tegenaan kom. Bij de ST5 had ik een paar keren dat ik per ongeluk tegen het "omlaag schakel" (naar lichter verzet) knopje aantikte, waardoor ik ineens in een andere versnelling zat. Normaal is dat geen probleem: je verschuift dat knopje een kleine centimeter en geen last meer.
Het punt is alleen: op dit stuur gaat dat niet. Alleen het laatste uiteinde is "normale stuurdikte" en rond, meteen daarnaast loopt het breder uit. Een navigatie systeem of bel plaatsen gaat dus ook niet (gemakkelijk).

Persoonlijk vind ik dit wel serieus jammer. Persoonlijk zou ik om alleen deze reden alleen al veel liever een ST2s hebben dan een ST5. Hoewel ik de ST5 wel echt een mooie fiets vind.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

FreddyH schreef: 12 apr 2018, 13:54 Persoonlijk zou ik om alleen deze reden alleen al veel liever een ST2s hebben dan een ST5. Hoewel ik de ST5 wel echt een mooie fiets vind.
Bovenop de 'stem' van het stuur is een kunststof klepje gemaakt waaronder diverse zaken bevestigd kunnen worden (navigatie, smartphone, actioncam). De vraag is echter of je dat echt wilt want dergelijke toeters en bellen zijn doorgaans geen aanwinst op een mooie fiets. En mooi istie!!!

Ik heb dan ook echt een probleem want ik wil dolgraag blijven filmen maar niet met een actioncam die afbreuk doet aan het mooiste fietsstuur of voortaan als AH-hamster door het leven te moeten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik moet nog steeds testen of een GoPro houder aan de zijkant van het balhoofd een optie is. Bij mijn Es zullen vooral de kabels in de weg zitten. Dat heb je bij de ST5 niet, dus misschien is dat een mogelijkheid voor je?

Al is die AH hamster-look natuurlijk ook reuze charmant.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Bodycam?
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Prachtig stuur op de ST5 maar door het (waarschijnlijk) volledig ontbreken van enige stelmogelijkheid om het stuur op je persoonlijke wensen af te kunnen stellen, worden m.i. te veel ergonomische concessies door Stromer gedaan.
‘Form follows Function’ is duidelijk niet als uitgangspunt gekozen :shock:
+STROMER- ST5
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Toch heeft RHJ een punt naar mijn idee. Het naar binnen zetten van de remmen om een betere hefboom te krijgen met een/twee vingers is tegenwoordig heel normaal in de MTB 'scene'. Hierdoor kun je de rest van de hand nog beter aan het stuur houden. Hetzelfde m.b.t. de shifter. Dat kan hier dus niet/minder, terwijl dit ook heel voor de hand ligt met de snelheden van de Stromers.

Die mooie brugstructuur zat ook al in het oude stuur -> van 31,8 mm (bij MTB zelfs 35,0) taps toelopend naar de diameter geschikt voor montage van remmen en handvatten. Een nog sterker stuur is niet gewenst i.v.m. comfort. Dat is ook een ontwikkeling geweest in de carbon sturen, eerst veel te sterk nu langzamerhand weten de fabrikanten het juiste compromis te vinden.

Als ik het zo bekijk wilde Stromer hier een statement maken qua max. minimalisme. Dat is gelukt, het ziet er heel fraai uit. Er retrospectief een functie in zien m.b.t. sterkte en/of nut van het design, dat betwijfel ik.

Ik ben benieuwd hoe de gelukkige toekomstige rijders het comfort van het stuur gaan ervaren.

Afbeelding
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik dacht dat remhendels op speedpedelecs een bolletje op het einde van de hendel dienden te hebben om het van de hendel afglijden van vingers te voorkomen. Dit is bij deze ST5 niet het geval, ik vermoed dat die kromming ook voldoende is dan?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De uiteindes van het ST5 stuur zijn van carbon, bedoeld om klappen op de polsen wat te dempen en dat werkt best goed heb ik vandaag gemerkt.

Er zit wel iets aan extra ruimte op de uiteindes om remhendel e.d. een klein stukje op te schuiven, maar de mogelijkheden zijn niet zo uitgebreid als op het MTB stuur dat hierboven is afgebeeld. (Maar de Stromer is dan ook een wegfiets, geen MTB.)

20180414_114508.jpg
20180414_114508.jpg (3.49 MiB) 4549 keer bekeken
20180414_114519.jpg
20180414_114519.jpg (3.34 MiB) 4549 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie