ST2 versus ST5

Lomito

Dat hogere koppel/vermogen heb ik niet nodig om sneller weg te komen, hoewel het best leuk is om zo nu en dan plofvoertuigen er uit te rijden bij verkeerslichten. Het extra vermogen ga ik vooral gebruiken om bij tegenwind langer 45 km/uur te kunnen blijven rijden. Betrouwbaarheid van reistijd is voor mij wel van belang in geval van zakelijke ritten.

Die extra accu is onvermijdelijk met een ST5 wil je nog een beetje actieradius overhouden maar daarmee is niet gezegd dat ALLE ritten gereden moeten worden met de reserve-accu aan boord. Ik heb geen vaste woon-werkrit maar doe alles met de fiets dus ook de boodschappen in het dorp en vele ritjes naar omliggende dorpen en steden als Arnhem en Nijmegen. Alle retourritjes van totaal 32-48 km (winter-zomer) kan ik sowieso met één accu doen, daarboven moet de reserve mee. Dat zullen vooral recreatieve ritten zijn en dan is een accuwissel niet zo bezwaarlijk. Met een totale actieradius van 64-96km is een korte tussenstop niet vervelend. Neemt niet weg, ik kan het niet genoeg benoemen, dat Stromer als de wiedeweerga werk moet maken van een accu-upgrade die voor de ST5 noodzakelijk is. Zonder die zeg 1.300 Wh accu is de ST5 weinig interessant als alternatief voor de auto.

Ik laat me er niet door weerhouden en heb al geaccepteerd dat die tweede accu er moet komen maar ik kan me zeer goed voorstellen dat de beperkte actieradius een heuse spelbreker is voor veel forensen.
xtrbiker71
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:33
Locatie: Hamme

ik heb een st2 met 875w batterij en ik rij dagelijks naar het werk 40km enkel dus 80 km dagelijks !

dan heb je deze batterij nodig al een paar keer gehad dat bij stevige tegenwind de batterij bij thuiskomen maar 20 % meer over heeft rij wel steeds goed door op stand 3 !normaal heb ik een 50% over !

st5 zal wel de max zijn maar zal ook een kostelijke zaak zijn XTR cassette 11 speed aankoop prijs zonder plaatsing 235€ dus hoe daar rekening mee !! xt 11 speed cassette aankoop 78€ en de 10 speed 50€ dus groot verschil denk ik als je veel KM doet gaat dit doortellen !!

:hy:
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Als jij echt op ca.45kmh rijd, haal je van ze leven geen 80km met een 814wh accu. Dus ik neem aan dat je gemoedelijk fietst.

De lopende kosten mbt cassette zijn voor de 11 speeds gelijk denk ik omdat ze allemaal met dezelfde cassettes uitgerust kunnen worden. Ik vermoed dat een ST5 geen xtr cassette heeft trouwens.
Dat wat iets duurder zal gaan zijn ... banden.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Je kan perfect een goedkopere cassette gebruiken idd

ST5 zegt me niets. Ik ben zonet naar de bakker geweest, en zoals steeds sinds ik de Stromer heb, weer verkeerd gereden en uiteindelijk een verschrikkelijke omweg gemaakt. :bj
Ik had de koppelsensor eens op 100% gezet, echt mijn ding niet, ik wil zelf harder trappen . Dus een St5 is niet mijn ding vrees ik, of toch overkill.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Riese
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mei 2018, 19:23

Ik rij 43km enkel.
Bijladen is op mijn werk niet mogelijk.
Dus ik moet met beleid rijden.
In de praktijk komt het erop neer dat ik stand 2 gebruik voor 70% van de tijd.
Stand 1 de overige. Stand 3 enkel om over een brug zonder moeite te geraken.
Het is mogelijk met 1 batterijlading.
Je bent niet verplicht om kost wat kost 45km/u te halen.
Jagen doen we in het bos... althans mijn mening :mrgreen:
Lomito

janjansenbe schreef: 11 feb 2018, 21:18 De ST5 is duurder in aanschaf, maar bied aantal extra's oa. een krachtigere motor (ga ik dat merken in realiteit ?), grotere wielen (rijdt dat beter ?), een nieuw design (zit dat beter ?), betere afmontage (duurzamer ?), Pirelli banden (beter geschikt in nat wegdek ?), hoe zit het met de actieradius ? (ik wil gerust wat duwen op de trappers, maar zou toch graag niet te bezweet arriveren op het werk ;-) ). Kortom is dit alles de meerprijs waard (en het langere wachten, zomer 2018) ?
Inmiddels heb ik wat meer ST5-rijervaring opgedaan en kan ik je beter antwoorden:

- een krachtigere motor (ga ik dat merken in realiteit ?)
Je gaat dat zeker merken, je rijdt met hogere snelheid, je rijdt sneller naar die hogere snelheid, je houdt die hoge snelheid langer vast, zelfs heuvel op en/of wind tegen

- grotere wielen (rijdt dat beter ?)
Ik vind die grote wielen wel erg comfortabel rijden.

- een nieuw design (zit dat beter ?)
De fiets is een stuk zwaarder dan de ST2s en dat zorgt ervoor dat de fiets als een blok op de weg ligt

- betere afmontage (duurzamer ?)
Ik kan de Supernova M99mini nog niet beoordelen maar ik schat in dat die lamp heel erg goed gaat zijn. De M99pro op de ST5 heeft wel het voordeel dat deze een schakelbaar grootlicht heeft. Ook de elektrische derailleur is niet te evenaren: messcherp, altijd raak en supersnel... je schakelt daardoor ook werkelijk vaker en door meer verzetten. De spatborden zijn breder/dikker/stiller en ook de schijfremmen hoor je niet meer. Deze technieken (remmen, derailleur, verlichting) hebben zich op de ST2s al bewezen.

- Pirelli banden (beter geschikt in nat wegdek ?)
Geen idee, nog niet gereden in de regen maar dat rubber van die banden voel heel 'plakkerig' en het zijn me nogal grote sloffen onder de fiets... :ai

- hoe zit het met de actieradius ? (wil niet te bezweet arriveren op het werk)
Actieradius zal in de praktijk moeten blijken. Op basis van specs kan ik niet anders concluderen dat deze kleiner zal zijn dan die van de ST2, aan de andere kant is het ook niet noodzakelijk altijd in stand S te rijden op de 5. Ik zou rekenen op een actieradius van 35-40 km in stand S.

- is dit alles de meerprijs waard (en het langere wachten, zomer 2018?)
Voor mij is de meerprijs van de ST5 wel waard, de fiets is in alle opzichten superieur en dat geeft een onvergetelijke rijervaring.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

xtrbiker71 schreef: 10 mei 2018, 11:37 ik heb een st2 met 875w batterij en ik rij dagelijks naar het werk 40km enkel dus 80 km dagelijks !
Ik denk dat je de 814Wh accu bedoelt? Een 875Wh accu is er niet voor de Stromer.

Knappe actieradius! Heel erg handig als je tussentijds niet wil of kunt (of zelfs mag) bijladen op je werk of waar dan ook. Wil je met ons delen met welke instellingen je rijdt en hoe hoog jouw gemiddelde snelheid is? Ik weet dat het wijzigen van de instellingen van de Stromer en het aanpassen van het tempo je actieradius kan verdubbelen of zelfs verdrievoudigen, dus ik ben wel benieuwd naar jouw gegevens ter illustratie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
xtrbiker71
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:33
Locatie: Hamme

het gemiddelde dat wij halen is een 35 km/u
dit is heen rustig richting werk en bij het terug komen rijden we meestal sneller
en ik laad bij en heen ga ik in stand 2 beetje aangepast
en terug is op stand nr 3 zo komen we aan een gemiddeld van 35 KM/u
met de blauwe batterij !

:cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

xtrbiker71 schreef: 10 mei 2018, 18:00 en ik laad bij
Oh oké, dus het is niet 80km op één lading als ik het nu goed begrijp.
xtrbiker71 schreef: 10 mei 2018, 18:00 met de blauwe batterij !
Die is 983Wh ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
xtrbiker71
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:33
Locatie: Hamme

ha ja he :cool2:

soms verlies je het noorden he :d3:
Plaats reactie