ST2 versus ST5

janjansenbe
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 aug 2017, 07:12
Locatie: Herentals
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8500

Beste Stromerleden,

Ik heb al heel wat gelezen over de diverse Stromer speedpedelecs, de productvoorstelling van de ST5 in Antwerpen bijgewoond eind vorig jaar, ... maar toch stel ik me nog steeds de vraag : ST2 of ST5 ?

Ik ben me ervan bewust dat die keuze van aantal factoren afhangt : oa. af te leggen afstand, fysieke capaciteiten van de rijder, het te besteden budget, etc.

In mijn specifieke situatie: vandaag rijd ik elke dat 55 km enkele rit met de wagen tussen Herentals en Hasselt (België), ik overweeg om 1 a 2 maal per week deze afstand met de fiets af te leggen (80% langs kanaal). Kortom ik stel me nu de vraag, welke fiets kopen ? De ST2 of de ST5 ?

De ST5 is duurder in aanschaf, maar bied aantal extra's oa. een krachtigere motor (ga ik dat merken in realiteit ?), grotere wielen (rijdt dat beter ?), een nieuw design (zit dat beter ?), betere afmontage (duurzamer ?), Pirelli banden (beter geschikt in natwegdek ?), hoe zit het met de actieradius ? (ik wil gerust wat duwen op de trappers, maar zou toch graag niet te bezweet arriveren op het werk ;-) ). Kortom is dit alles de meerprijs waard (en het langere wachten, zomer 2018) ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jan
Stromer ST3 LE Deep Green Sport M, Ergotec zadelpen, Spatbordverlenger Van Zijp Techniek 100mm & 175mm, Zefal Lekbeschermingsband.
Woon-Werk : 55 km enkel (max 2x/week maart-oktober), laden zowel thuis als op het werk
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Zelfs een ST1X is meer dan ok. Neem de 983WH batterij.
55Km is perfect te do3n daarmee.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

janjansenbe schreef: 11 feb 2018, 21:18 De ST5 is duurder in aanschaf, maar bied aantal extra's oa. een krachtigere motor (ga ik dat merken in realiteit ?),

Dat zal moeten blijken uit de eerste tests op de weg. Grotere wielen creëren in theorie een beetje meer inertie en dus een hoger verbruik. De motor is ook iets krachtiger, dus ...
grotere wielen (rijdt dat beter ?),
Wat is beter? Comfortabeler waarschijnlijk een beetje, maar in theorie ook een klein beetje minder wendbaar. De banden gaan qua comfort meer doorwegen denk ik
een nieuw design (zit dat beter ?)
Daarvoor zul je moeten wachten tot je op de fiets kan zitten.
, betere afmontage (duurzamer ?),
XTR Di2 heb je zowel op de ST2s als de ST5. XTR cassettes zijn iets lichter, een pak duurder en zeker niet slijtvaster dan de XT cassette van de ST2. XTR is zo duur omdat het nog een beetje minder weegt, maar bij een fiets van 30 kg zijn die enkele grammetjes verwaarloosbaar
Pirelli banden (beter geschikt in natwegdek ?),
Ze zouden uitzonderlijk goed zijn, die nieuwe banden. Maar ik heb nog nooit een producent hoor claimen dat een nieuw product absolute rotzooi was, wel al vaak een producent onterechts superioriteit zien claimen voor een nieuw product
hoe zit het met de actieradius ? (ik wil gerust wat duwen op de trappers, maar zou toch graag niet te bezweet arriveren op het werk ;-) ).
Het zou me verbazen dat de actieradius van de ST5 groter is dan die van de ST2, want ze hebben dezelfde batterij (indien je de ST2 uitrust met een 983 Wh batterij. Een ST1X gaat nog wat verder geraken (want die heeft sowieso iets minder vermogen en koppel, maar dat betekent dus ook dat je wat ondersteuning en snelheid verliest.
Kortom is dit alles de meerprijs waard (en het langere wachten, zomer 2018) ?
Dat kan jij alleen bepalen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik sluit me aan bij Tomasj, met wel een extra opmerking hierover:
Tomasj schreef: 11 feb 2018, 21:44 XTR Di2 heb je zowel op de ST2s als de ST5. XTR cassettes zijn iets lichter, een pak duurder en zeker niet slijtvaster dan de XT cassette van de ST2. XTR is zo duur omdat het nog een beetje minder weegt, maar bij een fiets van 30 kg zijn die enkele grammetjes verwaarloosbaar
De XTR Di2 op de ST2 S en de ST5 is een stuk luxer, omdat het schakelen digitaal gaat. Je hoeft dus niet meer RRRR, RRRR, RRRR te doen met je shifters om op en neer te schakelen. Het is tik-tik-tik met één lichte druk op een knopje, altijd raak. Deze feature is geen must, maar zeker een nice to have en als je het eenmaal hebt, dan wil je niet meer zonder. Op de ST2 heb je dit systeem niet.

Ik ben ook blij met dit luxe schakelsysteem omdat het behoorlijk verleidelijk is om na een stop of bij scherpe bochten gewoon op de 11 te blijven rijden. Schakelen is teveel moeite en de motor helpt je toch weer zo op gang. Met digitaal schakelen heb ik gemerkt dat ik veel meer op en af schakel, omdat het zo makkelijk gaat. Dit is bevorderlijk voor de actieradius en de levensduur van je drivetrain.


Van de krachtigere motor in de ST5 ga je absoluut wat merken. Natuurlijk blijft de wettelijke maximum snelheid 45km/u, dus harder gaat-ie niet, maar het zal wel een stuk eenvoudiger zijn om de topsnelheid te behalen en om een hoge kruissnelheid aan te houden met de ST5. Ik ben zelf eind vorig jaar overgestapt van een ST1 X met 500W 35Nm motor naar een ST2 S met 500W 40Nm motor, en dat is al een wereld van verschil. In de ST5 zit een compleet nieuw ontwikkelde 850W 45Nm motor. Ik verwacht dat dit pas echt een kanon is.

Punt van zorg vind ik de actieradius als je 55km enkele reis gaat Stromeren. De grootste accu die Stromer nu aanbiedt is een 983Wh accu. Ik merk al dat mijn ST2 S een duidelijk lagere actieradius heeft dan mijn ST1 X. Dat kan alleen door de krachtigere motor komen. Ik weet niet of Stromer de ST5 motor efficiënter heeft weten te maken, maar voor 55km enkel denk ik dat het fijn zou zijn om een accu met meer capaciteit te hebben. Je zult sowieso moeten bijladen op je werk. Een accu met nog meer capaciteit is in ontwikkeling, maar wanneer deze op de markt gaat komen is onduidelijk. Het kan in theorie zo zijn dat je onderweg tactisch met je motorondersteuning om moet gaan om 55km ver te komen.

De grootste actieradius, gebaseerd op de vele gegevens aangeleverd door Stromer-eindgebruikers, heeft de ST1 X met 983Wh accu. Eén van onze forumleden rijdt 60km enkele reis met deze combinatie, en in de winter is het krap aan of hij de hele rit met volle ondersteuning kan rijden. Dit zou bij de ST5 dus wel eens een dingetje kunnen zijn, maar dat weten we pas zeker als de eerste exemplaren in gebruik genomen gaan worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Over het rijgedrag van de ST5, met de grotere wielen en nieuwe voorvork, kan niemand helaas al wat zeggen, aangezien er nog geen prototype rouleert waarop daadwerkelijk gereden kan worden. Dat maakt de keuze dus wel wat lastiger. In de regel zijn 27" wielen comfortabeler, maar je fiets wordt er ook wat minder wendbaar van.

Nu is de ST2 al een redelijk vinnige Stromer in het stuurgedrag, dus als je lang en veel rechtuit rijdt, dan zouden die 27" wielen van de ST5 best wel eens een erg prettige feature kunnen zijn.

Waar je qua comfort wel rekening mee moet houden, is dat Stromer momenteel geen geveerde voorvork voor de ST5 aanbiedt, en dat een geveerde stuurpen zoals de Redshift Shockstop geen optie is met de design-cockpit van de ST5. Maar wie weet vangen de Pirelli banden dit prima op, ook dat zal moeten blijken als de eerste ST5's de toonbank over zijn gegaan. Overigens zal het best lukken om zelf een geveerde voorvork voor de ST5 te vinden, maar daarmee vervalt wel de typegoedkeuring van je Stromer.

Op de ST2 kun je wel een geveerde voorvork of geveerde stuurpen plaatsen. Als je de geveerde voorvork van Stromer zelf neemt (Suntour), dan blijft de typegoedkeuring in tact.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 11 feb 2018, 22:13 Ik sluit me aan bij Tomasj, met wel een extra opmerking hierover:

Van de krachtigere motor in de ST5 ga je absoluut wat merken. Natuurlijk blijft de wettelijke maximum snelheid 45km/u, dus harder gaat-ie niet, maar het zal wel een stuk eenvoudiger zijn om de topsnelheid te behalen en om een hoge kruissnelheid aan te houden met de ST5. Ik ben zelf eind vorig jaar overgestapt van een ST1 X met 500W 35Nm motor naar een ST2 S met 500W 40Nm motor, en dat is al een wereld van verschil. In de ST5 zit een compleet nieuw ontwikkelde 850W 45Nm motor. Ik verwacht dat dit pas echt een kanon is.
Valt nog te bekijken. Stromer zegt in de specificaties nu dat de ST5 850W en de ST en ST2s 800W vermogen hebben. De vraag is of beide vermogenopgaves piekvermogens zijn, en of het bij de ST5 toch nog over een nominaal vermogen gaat.
Nu is het koppel wel nog een pak groter (48NM vs 40Nm), dus dat zal je wel voelen maar die grotere banden gaan dat wel ten dele te niet doen. Zolang niemand met de fiets heeft gereden weten we niet of het verschil écht merkbaar gaat zijn.
Punt van zorg vind ik de actieradius als je 55km enkele reis gaat Stromeren. De grootste accu die Stromer nu aanbiedt is een 983Wh accu. Ik merk al dat mijn ST2 S een duidelijk lagere actieradius heeft dan mijn ST1 X. Dat kan alleen door de krachtigere motor komen. Ik weet niet of Stromer de ST5 motor efficiënter heeft weten te maken, maar voor 55km enkel denk ik dat het fijn zou zijn om een accu met meer capaciteit te hebben. Je zult sowieso moeten bijladen op je werk. Een accu met nog meer capaciteit is in ontwikkeling, maar wanneer deze op de markt gaat komen is onduidelijk. Het kan in theorie zo zijn dat je onderweg tactisch met je motorondersteuning om moet gaan om 55km ver te komen.
Die accu is er dus nog niet, anders was ze meteen met de ST5 aangekondigd. Wanneer je een krachtigere motor krijgt maar die nadien moet sparen om de volledige afstand te kunnen afleggen, tja...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, die accu is er nog niet. De ontwikkeling ervan is een wandelgangengerucht dat nog niet eens officieel door Stromer zelf is bevestigd, dus ik zou vooralsnog uitgaan van een ST5 met 984Wh accu.

Of iemand daar de beoogde afstand mee haalt hangt af ván die afstand. Voor mij met 30km enkel zou een ST5 bv geen enkel probleem zijn. Voor de topicstarter met 55km enkel zou dit wel eens een punt kunnen worden, vandaar mijn reserves in dit specifieke geval. Ik zou zoals de zaken er nu voor staan serieus een ST1 X of ST2 (S) overwegen voor deze afstand. Of de eerste actieradius-resultaten van andere ST5 gebruikers afwachten, want het is echt krap (en de prijs van de ST5 is dat bepaald niet).
Tomasj schreef: 11 feb 2018, 23:01 Valt nog te bekijken. Stromer zegt in de specificaties nu dat de ST5 850W en de ST en ST2s 800W vermogen hebben. De vraag is of beide vermogenopgaves piekvermogens zijn, en of het bij de ST5 toch nog over een nominaal vermogen gaat.
Nu is het koppel wel nog een pak groter (48NM vs 40Nm), dus dat zal je wel voelen maar die grotere banden gaan dat wel ten dele te niet doen. Zolang niemand met de fiets heeft gereden weten we niet of het verschil écht merkbaar gaat zijn
Either way, het is meer vermogen. De vraag is alleen hoeveel meer. Die 5Nm verschil tussen de ST1 X en de ST2 (S) is al zeer nadrukkelijk te voelen. Iedereen die op een ST2 S en een ST1 X gereden heeft zal dit beamen. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat Stromer het aan haar stand verplicht is om met dit nieuwe en peperdure vlaggenschip een speed pedelec in de markt te zetten alle voorgangers overtreft, dus ook in voelbare motorkracht. (Nou inderdaad de actieradius nog.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Voor mooi-weer-gebruik naast de auto zou ik voor de goedkopere optie kiezen, d.w.z. de ST2 met één 983 Wh accu en voor volledige vervanging van de auto zou ik de duurste optie kiezen: de ST5 met dubbele 983 Wh accu. Het hogere vermogen van de ST5 heb je vooral nodig bij sterke tegenwind, dus wanneer je alle dagen fietst ongeacht de weersomstandigheden.

En nu hopen dat Stromer zo snel mogelijk een grotere accu komt want de actieradius van de ST5 gaat met een blauwe accu richting de 32 (winter) tot 44 km (zomer) en dat is jammerlijk laag.
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Ik heb zelf de st2. Red met de huidige koude, winderige weersomstandigheden de 55km net krap aan, mits ik efficient rijd en juist ingesteld op stand 2. Dat is dus nét niet fijn vind ik, wil gewoon zonder na tedenken plankgas standje 3 kunnen gebruiken.
In de warmere temps kom ik ruimchoots hoger. En daa ben ik erg blij mee, deze actieradius vind ik zeer fijn, ook voor recreatie. Gewoon net zo lang rijden als je wilt is dat voor mij.
Met forse tegenwind rijd ik nog steeds easy 40+/u.
Oktober aangeschaft overigens.
Als de st5 inderdaad meer energie slurpt, zul je daar ook nog eens een extra accu bij moeten aanschaffen.
Lijkt mij niks, zwaar ding mee, onderweg wissel, enz. Maar ieder zijn ding uiteraard.
Los van alles: erg tevreden met de st2 als vervanger voor de auto. Echt zeeeeeer blij met dit apparaat en 0 behoefteaan nóg sneller rijden/krachtiger optrekken/vlotter schakelen.
Hij gaat echt als een speer en is een plezier om elke keer te besturen.

Dus ik zou de st2 aanraden. Mijns inziens is het prijsverschil t niet waard. De st2 ga je voor steeds scherpere prijzen vinden. Dus de st5 is gauw 40% duurder.
Dan evt in de winter met forse wind en kou een enkele keer de auto pakken, omdat dat nu eenmaal kan, en dan 'nodig' is.

Succes. En een ding is zeker; een stromer kopen is altijd WIN :bp:
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Random schreef: 14 feb 2018, 23:08 Ik heb zelf de st2. Red met de huidige koude, winderige weersomstandigheden de 55km net krap aan, mits ik efficient rijd en juist ingesteld op stand 2. Dat is dus nét niet fijn vind ik, wil gewoon zonder na tedenken plankgas standje 3 kunnen gebruiken.
In de warmere temps kom ik ruimchoots hoger. En daa ben ik erg blij mee, deze actieradius vind ik zeer fijn, ook voor recreatie. Gewoon net zo lang rijden als je wilt is dat voor mij.
Met forse tegenwind rijd ik nog steeds easy 40+/u.
Oktober aangeschaft overigens.
Als de st5 inderdaad meer energie slurpt, zul je daar ook nog eens een extra accu bij moeten aanschaffen.
Lijkt mij niks, zwaar ding mee, onderweg wissel, enz. Maar ieder zijn ding uiteraard.
Los van alles: erg tevreden met de st2 als vervanger voor de auto. Echt zeeeeeer blij met dit apparaat en 0 behoefteaan nóg sneller rijden/krachtiger optrekken/vlotter schakelen.
Hij gaat echt als een speer en is een plezier om elke keer te besturen.

Dus ik zou de st2 aanraden. Mijns inziens is het prijsverschil t niet waard. De st2 ga je voor steeds scherpere prijzen vinden. Dus de st5 is gauw 40% duurder.
Dan evt in de winter met forse wind en kou een enkele keer de auto pakken, omdat dat nu eenmaal kan, en dan 'nodig' is.

Succes. En een ding is zeker; een stromer kopen is altijd WIN :bp:

Ben blij dat het word aangehaald maar inderdaad, kijk heeeel goed naar hoe ver je wilt rijden, de st1x gaat het verst en dit zal zo wel blijven denk ik, simpele elektrische reden is dat de st1x de "zwakste" en daardoor ook zuinigste motor heeft. Ook niet vergeten dat we begrensd zijn door de wetgever op 45km/h en uit mijn ervaring moet het bij mijn ST2 al serieus wind op kop zijn vooraleer ik onder de 40 zak. als de wind normaal is rijd ik met twee vingers in de neus 42 en met een klein beetje meer moeite zoiezo 45 en meer.

Die motorvermogens gaan ergens moeten stoppen vrees ik in functie van hoeveel capaciteit je kwijt kan in de batterij, wat heb je aan een motor van een kw bijvoorbeeld als de grootste batterij ongeveer 1kwh is, dat zou willen zeggen dat je in theorie een uur 45 kan gaan rijden... daar sta je dan met je krachtige motor terwijl er een st1x rijder je voorbij knalt :mrgreen: .

Mijn bike trekt hard genoeg op en als ik nog meer geduwd word tijdens het starten is hij er binnenkort alleen vandoor :bj
Plaats reactie