ST5 op maat

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Polle schreef: 26 dec 2017, 19:24 Heb een paar rug operaties achter mij en aan de stuurpen kan niets veranderd worden , is 1 vaste stuurpen , kan niet wat langer of wat korter, wat schuiner of wat rechter, neen is voor alle frames dezelfde vaste voor zover ik weet.
Dacht ja als die frames op maat worden gemaakt dan kan ik die wel aanschaffen maar nu, enkel met het zadel kan wat gedaan worden heb ik bang dat ik in een mindere positie op de fiets ga zitten en rugproblemen ga krijgen bij langere uitstappen
Stromer is duidelijk een fabrikant die vindt dat je respect moet hebben voor het ontwerp zoals zij dat hebben bedoeld. (Zie: Apple) Stromer is ook helemaal niet zo'n fan van alle aanpassingen die wij aan onze Stromers doen volgens mij.

Nu is het gros van deze aanpassingen, zoals de massaal toegepaste geveerde zadelpen en geveerde stuurpen, duidelijk ter verhoging van het rijcomfort. Stromer is in de basis een redelijk spartaanse speed pedelec. Maar als je bedenkt dat de gemiddelde speed-pedelec rijder 44,9 jaar oud is en maar liefst 20% boven de 60 jaar oud is (bron: SWOV onderzoek), dan heb je het dus over mensen die geen lichaam van een twintiger hebben. "We" -ik ook met mijn 46 jaar- zijn de jongsten niet meer, we hebben vaak best veel gesport en willen dat nog steeds graag, want we zijn alles-behalve bejaard. Maar we hebben daar al wel de nodige blessures aan overgehouden en daarnaast is er gewoon het leven, dat in de loop der jaren zijn tol eist van een mensenlichaam.

Ik weet nog dat mijn dealer, toen ze de Redshift Shockstop in het assortiment opnamen, verbaasd was dat zoveel mensen voor de 30 graden variant kiezen in plaats van de 6 graden versie. Maarja, bij mijn dealer werkt topfitte jeugd van rond de 20 a 30 jaar, en dat is dus NIET de leeftijd van de gemiddelde Stromer rijder, die misschien met een wat minder soepele rug graag wat rechter op wil zitten op zijn Stromer.

Ik denk dat Stromer met de ST5, waar je inderdaad bijzonder weinig aan kunt vertimmeren, een grote groep potentiële klanten gaat missen. Maar misschien wil Stromer die groep ook helemaal niet benaderen met hun nieuwe vlaggenschip, dat weet ik niet. Ik weet wel dat de gemiddelde dertiger niet even 10k op de plank heeft liggen, en ik weet óók dat Stromer met de ST1 X bewust heeft gemikt op de "young urbans", zowel in lagere prijs als het kekke uiterlijk van de fiets. Het was Stromer dus duidelijk dat deze groep voor de komst van de ST1 X nog niet goed bediend werd.

Dus Stromer heeft ergens wel door dat ook hun klantenbestand gemiddeld 45 jaar oud (en man) is, maar of ze de gevolgen voor de verkoop van de ST5 goed inschatten, en of dit allemaal nou zo volledig doorgecalculeerd is: geen idee. Ik denk persoonlijk van niet.

Dat neemt niet weg dat ik de ST5 persoonlijk echt een prachtige fiets vind. Maar ook mijn beide ex-RSI polsen, zwakke rug en twee kapotte benen zien dat toch nét even wat anders.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

De ST5 is werkelijk een prachtige fiets. Maar dat stuur houd mij dus ook in de eerste plaats tegen om de fiets te bestellen. Geen mogelijkheden om wat extra comfort in te bouwen zoals een shockstop, spirgrips, of een bel (wel een mooi excuus natuurlijk). Waarschijnlijk kan je er wel een gewoon stuur op monteren maar dan koop je een fiets van 10K en gooi je er gewoon al een kleine 1000€ direct weer af. Ik had eerst nog gehoopt dat het een afdekkap over een gewoon stuur was, niet dus... Ik val dus kennelijk ook niet in de doelgroep die voor de ST5 bedoelt is.
Daarom heb ik mezelf voorgenomen om minstens één jaar op de ST1 te blijven fietsen, en die ST1 bevalt me prima voor alle duidelijkheid :d3:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Waar zegt Stromer wie ze als doelgroep zien voor de ST5?
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Mooie analyse van Stromeur over de Stromer marketing versus het Stromer koperspubliek!

Er is ontegenzeggelijk een verband tussen de hogere gemiddelde leeftijd van het koperspubliek en de ruimere financiële mogelijkheden die deze klantengroep heeft.
Dat zie je ook bij het koperspubliek van ‘gewone’ high end fietsmerken als Santos en Idworx.
Het zou wijs zijn als Stromer daar in haar marktbenadering (meer) rekening mee gaat houden.

Voor de ST5 zou de oplossing vrij eenvoudig kunnen zijn door af-fabriek de binnenbalhoofdbuis van de voorvork langer te laten en wat meer spacers te plaatsen. Hierdoor staat het stuur hoger.
Daarmee kan de koper naar believen, door het inkorten van de binnenbalhoofdbuis, het stuur lager zetten.
Op deze wijze blijven de ‘design-looks’ van het ontwerp in tact maar ontstaat toch speelruimte voor individuele aanpassingen.
+STROMER- ST5
Plaats reactie