Nederlandse presentatie van de Stromer ST5 en meer

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nope, die huidige OMNI werkt op de Stromer accu. Dat is o.a. lastig voor mensen die hun Stromer willen locken en tegelijkertijd de accu extern willen opladen, want dat gaat dus niet. Ook diefstalmodus, opsporen van je Stromer etc. werkt dus niet als de accu eruit is.

Ik hoop dat dat extra batterijtje in de OMNI op de nieuwe Stromer modellen dit oplost.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

In de bovenbuis zit net als bij de ST2s een extra batterijtje voor de electrische schakeling.
Over een extra batterijtje voor de omni heb ik gisteren niets gehoord.

De banden zijn wel echt geweldig om te zien en voelen. Ik ben erg nieuwsgierig naar de rijeigenschappen van dit rubber dat lijkt op een racecompound.
Ze zijn een paar millimeter breder dan de brede winter Conti's.
Benieuwd of Pirelli ze ook gaat maken in andere maten.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk niet dat de Pirelli er al in 2018 in andere maten komt. Het is immers een mooi USP voor de ST5. Ik ben heel benieuwd hoe de ST5 rijders de banden gaan beoordelen. En als ze goedgekeurd worden door de gebruikers, dan inderdaad maar duimen dat ze er ook voor de andere Stromers komen, al verwacht ik niet dat ze goedkoop zullen zijn (ook i.v.m. de relatief zeer kleine oplage).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Ik denk niet dat de Pirelli er al in 2018 in andere maten komt.
Mijn voorspelling voor 2018 is juist dat Pirelli wel met meer fietsbanden gaat komen.
Sinds de zomer van 2017 is Pirelli actief in de racefietsbanden markt. Het is dus waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat ze ook in de lucratieve MTB-bandenmarkt zullen stappen.
Het rubber van de ST5 kan daar wel eens de voorbode van zijn.

Als dit scenario uitkomt is het overigens zeer twijfelachtig of Pirelli 26 inch banden zal leveren. In de MTB-scene is deze maat aan het uitsterven en weggevaagd door 27.5 en ‘twentyninners’ (= 28 inch).
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aha, dat wist ik niet! In dat geval gaan we het meemaken, wie er gelijk krijgt voor 2018 :D

Overigens is Pirelli er nog niet met een MTB band alleen. Voor een speed pedelec moeten ze ook het ECE-R75 keurmerk krijgen (R&D, kosten etc.). En inderdaad wat je zegt: 26" wordt minder en minder. Maar ik ben benieuwd, ik zou ze dolgraag eens testen en een ST5 zit er voor mij niet in.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Voor een speed pedelec moeten ze ook het ECE-R75 keurmerk krijgen
Tja, en dat had ik net weer even in mijn voorspelling over het hoofd gezien..... :oops:
+STROMER- ST5
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Waarom sterven 26'ers uit? Bromfietswielen zijn toch ook niet >26 en blijven al jaren in dezelfde range. Ik vraag me af of verhogen van het zwaartepunt door grotere wielen een positief effect heeft op het weggedrag van Stromers.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij MTB's wordt steeds meer voor 27,5" en twentyniners i.c.m. een zeer breed stuur gekozen, omdat je hiermee stabieler over zeer onregelmatige paden en hindernissen kunt rijden en sturen.

26" wielen zijn vooral interessant voor op de normale, kwalitatief goede weg. De hoge beweeglijkheid van een kleiner wiel maakt een smaller stuur mogelijk (aerodynamisch). Ook is bij een kleiner wiel minder remkracht nodig, waardoor je meer controle houdt over je fiets tijdens hard remmen.

Dat, voorgaande, was altijd de redenering van Stromer bij de keus voor 26" wielen, tegen alle trends in. Waarom Stromer nu ineens toch voor een 27,5" wiel op de ST5 heeft gekozen: verandering van visie, een nieuw marketing-verhaal, Pirelli had ze niet kleiner? Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Over de beste wielmaten zijn boekwerken vol geschreven. Elke wielmaat is een compromis-keuze tussen voor en nadelen.

Als voorbeeld: een kleiner wiel (26 inch) maakt een fiets wendbaarder t.o.v. een groter wiel (28 inch) en het grotere wiel rolt (door de grotere bandomtrek) weer gemakkelijker over obstakels, zoals kuilen, drempels, boomwortels etc.
Er zijn meer voor- en nadelen in een direct vergelijk tussen 26 en 28 inch (de '29 inch' wielen die de afgelopen jaren in de MTB-wereld populair zijn geworden zijn 'gewoon' 28 inch wielen maar met een dikke band erom wordt de diameter ca. 29 inch).

Uit o.m. dit contrast tussen 26 en 28 ('29') inch wielen is het compromiswiel 27.5 inch ontstaan met als doel het beste van de twee werelden in zich te verenigen. De laatste tijd is dan ook in de MTB (en ook al wat in de fietsen voor 'wereldfietsers' waar het 26 inch wiel decennia lang de standaard was, mede op basis van wereldwijd eenvoudiger verkrijgbaarheid van 26 inch banden t.o.v. 28 inch banden) het 27.5 inch wiel (ook bekend onder de naam 650b-wielen)zich tot de nieuwe standaard aan het ontwikkelen.
Marketing speelt overigens n.m.m. ook een belangrijke rol in het steeds weer in de markt zetten van 'iets nieuws' = verkoop aanjagen....! Zijn we er nog...? :ck:

Tegen die achtergrond is de keuze van Stromer voor het 27.5 inch wiel in de ST5 verklaarbaar en logisch. Zou mij niets verbazen als alle nieuwe, toekomstige Stromer-modellen allemaal 27.5 inch wielen gaan krijgen :ai :cry:
+STROMER- ST5
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

Kreeg net te horen dat m'n ST5 wordt 31/05 geleverd......erg spannend :bu:
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Plaats reactie