verende voorvork wel of niet bij de ST5

Plaats reactie
biker01
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2019, 13:05
Locatie: belgie
Merk SP: ST7 ABRN

Beste

Wat zijn jullie ervaringen met de verende voorvork die ook verkrijgbaar is voor de ST5.
prijs is +- 900 euro + btw is dit de investering waard ?
momenteel twijfel ik nog tussen de ST3 en de ST5 wel of niet met verende voorvork.
ST3 => 2019 => verkocht
ST5-LDE ( Limited Edition) 2020 => verkocht
ST7-ABRN FULL OPTION 2023 => besteld 13/7/23 => geleverd 21/10/2023 :D :D :D
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik zou zeggen: doe een testrit.
Ik wil persoonlijk absoluut geen verende voorvork op mijn ST2
  • ik vind het comfort van de fiets zo al meer dan voldoende
  • Bovendien vind ik een verende voorvork lelijk, onder meer omdat het de geometrie van de fiets verandert
  • Het is ook nog eens een slijtage onderdeel
  • Een verende voorvork heeft een beetje impact op je verbruik
Anderen klagen over een gebrek aan comfort op de fiets, en dan is dat voldoende reden om die verende voorvork te plaatsen
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik persoonlijk ben geen voorstander van een verende voorvork.
Je boet in op stugheid en geeft je een vals gevoel van veiligheid.
Eveneens lever je in op snelheid.
Ik vind de ST3 strak sturend en dit wil ik zo behouden.
Ook een forse meerprijs voor het gadget
Uiteraard zijn er andere meningen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op mijn ST2 S heb ik een geveerde voorvork. Dit omdat de wegen waar ik overheen rijd van matige kwaliteit zijn en ik kreeg als ex-RSI patiënt (beide kanten) last van de klappen op mijn polsen. Voordat ik vering op mijn Stromer zette, haalde ik om de haverklap het gewicht van mijn handen en zadel om de klappen te vermijden. Dankzij de geveerde voorvork én BodyFloat (beide behoorlijk strak afgesteld, geen pogo-stick voor mij, van verlies van actieradius is niet/nauwelijks sprake.) kan ik veel strakker op mijn Stromer blijven zitten en dus continu een hogere snelheid aanhouden. En omdat ik strakker op de fiets zit, heb ik die ook beter onder controle. Kortom: ik rijd sneller en veiliger.

In mijn geval was de reden dus: slecht wegdek en fysieke ongemakken en daar heeft de geveerde voorvork mij heel erg goed vanaf geholpen. Ook heeft mijn Stromer iets meer naloop gekregen, en dat vind ik persoonlijk niet verkeerd, maar daar denkt niet iedereen zo over. Ik weet niet of de geveerde voorvork voor de ST3/ST5 ook iets aan de geometrie van de Stromer en daarmee het stuurgedrag wijzigt. Lijkt me iets om aan de dealer na te vragen.

Dan specifiek de geveerde voorvork van de ST3/ST5: die is nog niet leverbaar, dus ervaringen zul je er nu nog niet over lezen. Ik heb geen ST3 of ST5, maar heb wel vaak op beide fietsen gereden en mijn eerste indruk is dat de vering van de Pirelli's het erg goed doet. Nu moet ik daar wel bij vermelden dat ik nooit de volle 30km heb gereden die mijn ww eerst enkel was, maar in het algemeen vind ik deze Stromers comfortabeler rijden dan mijn ST2 S (en eerder mijn ST1 X). Voor-vering is op deze modellen m.i. alweer een stuk minder nodig dan op eerdere Stromers.

Ik zou als ik jou was gewoon eerst eens lekker afstanden gaan rijden met je ST5 en zien hoe die je bevalt. De geveerde voorvork is een dealer-optie en kan er altijd nog op gezet worden als je na een maand of wat besluit dat je nu niet tevreden bent met het comfort.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Weet iemand waar ik de lijst vindt op de website van stromer, met alle opties, zoals een verende voorvork (inclusief de prijs)?

Alvast bedankt
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Thanks, heb me suf gezocht :bu:
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Damn die vork kost echt wel geld!!
Ik zie dat er kleuren bijstaan? Zijn er al foto's van een ST3 met (originele) verende voorvork?
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Plaats reactie