Sint was vroeg dit jaar; woohoo mijn ST5 is binnen!

Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Eens gelijks Stromer9000 :ay
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Dag Barry,
Leuk je ervaringen te lezen. Ben zelf in afwachting van mijn eerste SP (ST3) . Dus erg leerzaam al die tip en tricks. :cool2:

Ik heb wel sleutelervaring (mtb) Je had het over dat je je ST5 op de bovenhuis klemde. Bij gebruik van de werkstandaard. Gezien het gewicht van de SP. En het hefboomeffect van krachten tijdens het sleutelen, zou ik het niet doen. Ook al is de buis zwaarder uitgevoerd, dan bij een sportfiets. Ik gebruik altijd de zadelpen, in combinatie met een poetslap.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Denk je echt dat de krachten die op het frame komen tijdens een rit met 45km per uur en een berijder er bovenop van laten we zeggen 80kg niet enorm veel hoger zullen zijn dan die 30kg die relatief statisch aan een klem hangt? Ga even met 45km/u door een iets te diepe put in de weg of een verkeersdrempel....
En zoveel zwaar sleutelwerk kun je niet doen aan een Stromer. Enige is pedalen losmaken of de bottom bracket, maar die klusjes doe ik sowiso als de wielen op de grond staan ivm veel meer stabiliteit.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 24 dec 2018, 09:22 Denk je echt dat de krachten die op het frame komen tijdens een rit met 45km per uur en een berijder er bovenop van laten we zeggen 80kg niet enorm veel hoger zullen zijn dan die 30kg die relatief statisch aan een klem hangt?
Die is minstens 5 x zo groot (160/30), tenzij de berijder over een perfect glad wegdek rijdt.
Maar zelfs dan is ze nog altijd meer dan twee keer groter (80/30)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
KoenG
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 aug 2018, 16:17
Locatie: West-Vlaanderen

Dag Barry,

Ik deel de mening van Needspeed, dank voor het melden van de positieve en vooral veilige elementen. Ik ben ook sedert eind augustus wachtende op mijn eerste SP (ST3 XL zwart 983) die hopelijk over een maandje binnen is. Onlangs gooide ik m'n auto op kant toen ik een ST5-er langs de weg een knabbelpauze zag nemen. Een spontane babbel van wel 15 minuten volgde, ongelooflijk hoe een stromer mensen verbindt. Ook op het werk en thuis merk ik op dat waar het hart van vol is...

Posts zoals die van jou, foto's en filmpjes (zoals die van stromer9000) maken het wachten des te aangenamer.

Prettige feesten en veel veilige kilometers !
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Daniel1975 schreef: 24 dec 2018, 09:22 Denk je echt dat de krachten die op het frame komen tijdens een rit met 45km per uur en een berijder er bovenop van laten we zeggen 80kg niet enorm veel hoger zullen zijn dan die 30kg die relatief statisch aan een klem hangt? Ga even met 45km/u door een iets te diepe put in de weg of een verkeersdrempel....
En zoveel zwaar sleutelwerk kun je niet doen aan een Stromer. Enige is pedalen losmaken of de bottom bracket, maar die klusjes doe ik sowiso als de wielen op de grond staan ivm veel meer stabiliteit.
Dat weet ik idd niet zeker. Maar het frame is gemaakt om met een totaal gewicht van 150Kg 45Km/uur te Stromeren. En liever een beschadigde zadelpen, dan bovenhuis.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De belasting van de klauw van een onderhoudsstatief is anders dan de belasting op het frame tijdens het fietsen. Dat het frame voor dat laatste getest en geschikt is, betekent niet automatisch dat het frame ook de puntbelasting van dat tweede moet kunnen hebben.

Bovendien is de klauw van een onderhoudsstatief gemaakt voor ronde framebuizen en niet voor de brede-platte bovenbuis van een Stromer. Alleen al met het aandraaien van de klem zou je deuken in het frame kunnen veroorzaken. Als je voorzichtig doet en de klauw niet al te strak aandraait, dan kan de Stromer door het hoge gewicht ook gaan draaien in de klem en eruit vallen.

Ik spreek uit ervaring, want ik hing mijn Stromer eerst ook aan de bovenbuis in mijn statief, zodat ik hem eerst op de klem kon leggen en dan vast kon draaien. (Ik vind het nogal zwaar om een Stromer met één hand in de lucht te houden en met de andere de klem aan te draaien.)

Inmiddels pak ik, vanwege voorgaande, inderdaad ook liever de zadelpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Needspeed schreef: 24 dec 2018, 08:14 Dag Barry,
Leuk je ervaringen te lezen. Ben zelf in afwachting van mijn eerste SP (ST3) . Dus erg leerzaam al die tip en tricks. :cool2:

Ik heb wel sleutelervaring (mtb) Je had het over dat je je ST5 op de bovenhuis klemde. Bij gebruik van de werkstandaard. Gezien het gewicht van de SP. En het hefboomeffect van krachten tijdens het sleutelen, zou ik het niet doen. Ook al is de buis zwaarder uitgevoerd, dan bij een sportfiets. Ik gebruik altijd de zadelpen, in combinatie met een poetslap.
Dank Needspeed en Stromeur voor het advies. Ik zal de zadelpenbevestiging volgende keer proberen als dat verstandiger is... Heb het simpelweg niet uitgeprobeerd omdat bevestiging aan de bovenbuis mij makkelijk(er) leek..

Succes met wachten op je ST3 :ay
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

KoenG schreef: 24 dec 2018, 10:56 Dag Barry,

Ik deel de mening van Needspeed, dank voor het melden van de positieve en vooral veilige elementen. Ik ben ook sedert eind augustus wachtende op mijn eerste SP (ST3 XL zwart 983) die hopelijk over een maandje binnen is. Onlangs gooide ik m'n auto op kant toen ik een ST5-er langs de weg een knabbelpauze zag nemen. Een spontane babbel van wel 15 minuten volgde, ongelooflijk hoe een stromer mensen verbindt. Ook op het werk en thuis merk ik op dat waar het hart van vol is...

Posts zoals die van jou, foto's en filmpjes (zoals die van stromer9000) maken het wachten des te aangenamer.

Prettige feesten en veel veilige kilometers !
Dank je wel KoenG, graag gedaan.. Ik schrijf mijn ervaringen op voor andere beginners om zo iets terug te doen voor het forum dat mij zelf veel info en plezier bezorgt. (Dat én ik vind het ook gewoon leuk te schrijven).

Jij ook fijne feestdagen :cool2: en succes met wachten...
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Een laatste opmerking: een lichtgewicht racefietsje hangt ook in zo’n drager. Let wel: dat carbon is zo dun dat je het letterlijk met je duim in kunt drukken en er gebeurt niks.
Aan de zadelpen hangen is uiteraard een prima oplossing, maar het is écht nergens voor nodig om er zo paniekerig over te doen.
Een Stromerframe is gemaakt van dik pisbakken-alu, niet van een of ander hoogwaardig lichtgewicht triple-butted aluminium.
Groot voordeel van de fiets op de bovenbuis pakken is het feit dat je hem in balans kunt hangen en je hem helemaal niet echt vast hoeft te draaien.
Plaats reactie