Persbericht Eurobike: aankondiging van de Stromer ST5

Het nieuwste topmodel in de Stromer-vloot.
OVLstromer
Runner-up
Runner-up

Re: Persbericht Eurobike: aankondiging van de Stromer ST5

Bericht door OVLstromer » 23 okt 2017, 21:20

Aftellen inderdaad tot juni voor m'n ST5... uiteraard deel ik rij-ervaringen hier.

Waarom eigenlijk kiezen voor ST5?
0-helemaal niet voor de motor
Misschien dat ST5 motor een beetje extra kracht levert in heel specifieke omstandigheden. Maar motor is eigenlijk voor mij secundair, vermoed inderdaad dat er louter software-parameters gewijzid zijn tov ST2s (maw krachtigere motor is vooral "marketing speak"). Als je even doordenkt kan je zelfs niet uitsluiten dat Stromer na zomer 2018 een OTCupdate pusht naar ST2s om vermogensplafond op te trekken -Tesla doet dit evengoed zo met batterijcapaciteit op sommige modellen).

1- Miniem prijsverschil met ST2s, "meer waar voor je geld", indien je bereid bent te wachten tot juni 2018. ST5 biedt technologie van ST2s (electronisch shiften, supernova M99, remmen, ...) met aantal extra's. Welke extra's vind ik relevant?
Vooral de 27" wielen/banden (mijn inziens meer passend bij m'n fysiologie: ben 2m groot, 95kilo zwaar en moet pendelen door "heuvelachtig" Pajottenland naar Brussel); keyless entry; uniek design/clean cockpit.

2- Gezondheid. Met dergelijke investering heb ik geen enkel excuus meer om niet dagelijks op fiets te stappen. Ik zoek in 1e plaats gezondsheidseffect om elke dag 60km te fietsen (30km heen+terug). Studies allerhande tonen significante gezondheidswinst, zowel voor individu als maatschappij. Bvb. in artikel
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170716_02974927

3- Fiscale stimuli in België: fietsvergoeding voor mij tot 275€ belastingvrij per maand (+als zelfstandige kan ik fietsinvestering & accesoires aan 120% afschrijven). Ik heb dus ook doelbewust gewacht tot fietsvergoeding ook voor speed pedelec goedgekeurd is (deze zomer pas). Terugverdieneffect zowaar groter op ST5 dan ST2...

4- Duurzaamheid/milieu. Ik heb figuurlijk een schop gekregen onder mijn kont als autorijder door artikel van Belgische verkeersexpert. Zie artikel http://www.standaard.be/cnt/dmf20170714_02973464. Dus bewuste keuze om auto voortaan meer aan de kant laten. De batterij in mijn electrische auto is 85x groter dan in Stromer, maar rijbereik van e-auto is slechts 6 keer meer dan van Stromer. Maw ook electrische auto is relatief zeer milieu-belastend.
Afbeelding

5- Geen ligfiets. Voor mij was enig volwaardig alternatief voor Stromer een totaal andere speed pedelec: namelijk een e-trike ligfiets met hubmotor in achterwiel, "a 3wheeled rocket" HP Velotechnik Scorpion fs26 (http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... dex_e.html). Heb die ook een ganse week getest om te pendelen, en was daar eerlijk gezegd nog meer van onder de indruk dan van Stromer (deze is wel een tikkeltje minder snel, gemiddeld 4à5km/u trager). Bij HPV heeft elke fiets eigen, individuele Duitse "TUV"-keuring, dat is iets wat Stromer eigenlijk ook zoumoeten doen (doorgedreven kwaliteitscontrole/certifiëring = effectieve betrouwbaarheid) en HPV geeft ook 10jaar garantie. En er zit ook batterij op van 1000Wh (eigenlijk 2x500), maar die zorgt voor autonomie die ~50% hoger ligt dan Stromer (owv beter aero-dynamica). Maar mijn partner vond ligfiets echt te gevaarlijk voor pendelen, ze zou nooit gerust geweest zijn. :ck:

Waarom niet kiezen voor ST5?
1- Technische risico/kinderziektes op elk nieuw Stromer-model. Ik hoop dat ze ST5 goed doorontwikkelen, betrouwbaar, robust maken (misschien ook daarom dat we nog moeten wachten tot juni2018?). Met premium-prijs is Stromer nu echt wel verplicht te tonen (aan de "markt/klanten/kandidaat-kopers" & "nieuwe aandeelhouders") dat ze in staat zijn tot een goede engineering & assemblage. Als er andermaal veel kinderziektes opduiken op de ST5, dan denk ik eerlijk dat Stromer een groot probleem heeft voor de toekomst. Met louter design & connectiviteit blijf je geen n°1 positie in top-segment behouden op lange termijn... Maw ik reken er stellig erop dat Stromer wel een technisch foutloze ST5 in de markt zet.

2- Omdat m'n partner eigenlijk ongelijk heeft met haar vooroordeel over e-trike ligfiets :shock: :mrgreen:

Dus heb ik finaal gekozen voor ST5.
Besef zeer goed dat dit erg persoonlijk is en (erg luxe) keuze is. Ben trouwens ook erg tevreden over ST2 (reeds volle week getest en op huurbasis vanaf Nov). Ik ga wel meteen een Bodyfloat gebruiken en wacht af of ik voor de ST5 een verende voorvork neem of niet.
Newbie sinds okt17. Nu eerst op ST2/bodyfloat+Ortlieb back Roller.

OVLstromer
Runner-up
Runner-up

Bericht door OVLstromer » 23 okt 2017, 22:18

Nog extra vraag: iemand enig idee hoe ST5 zal aangeven in welk versnelling je zit (aparte Shimano-display van ST2s lijkt verdwenen op expo-model) :?
Newbie sinds okt17. Nu eerst op ST2/bodyfloat+Ortlieb back Roller.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 23 okt 2017, 23:14

Duidelijk verhaal. Een betere onderbouwing voor zo'n forse uitgave kan niemand denk ik geven.
OVLstromer schreef:
23 okt 2017, 21:20
0-helemaal niet voor de motor
Misschien dat ST5 motor een beetje extra kracht levert in heel specifieke omstandigheden. Maar motor is eigenlijk voor mij secundair, vermoed inderdaad dat er louter software-parameters gewijzid zijn tov ST2s (maw krachtigere motor is vooral "marketing speak"). Als je even doordenkt kan je zelfs niet uitsluiten dat Stromer na zomer 2018 een OTCupdate pusht naar ST2s om vermogensplafond op te trekken -Tesla doet dit evengoed zo met batterijcapaciteit op sommige modellen).
Kan, dat laatste, maar is niet gezegd. Ik kan niet wachten tot het eerste rijklare testexemplaar bij mijn dealer staat. Voelen is geloven, of het nu een softwarematige begrenzing van de andere modellen is of niet: als het verschil goed merkbaar is, dan heeft Stromer daar handig een USP mee gecreëerd.
OVLstromer schreef:
5- Geen ligfiets. Voor mij was enig volwaardig alternatief voor Stromer een totaal andere speed pedelec: namelijk een e-trike ligfiets met hubmotor in achterwiel, "a 3wheeled rocket" HP Velotechnik Scorpion fs26 (http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... dex_e.html).
Prachtig product inderdaad. Ik heb ze gezien op Eurobike.

Ligfietsen is nog steeds een zeer "niche" keus. ik heb er ook wel over nagedacht en vanwege de onzichtbaarheid met de lage zit gekozen om dit niet te gaan doen. Maar het blijft aantrekkelijk. Was ik rijk, dan nam ik gewoon allebei.
OVLstromer schreef:
Maw ik reken er stellig erop dat Stromer wel een technisch foutloze ST5 in de markt zet.
Volledig terecht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik, na de toch wat wiebelige introductie van de ST1 X, wel mijn hart vasthoud. Maargoed, de ST1 X is volgens mij een Stromer waarbij Stromer zelf gepoogd heeft om budgettair op het scherpst van de snede de acteren (en dat is niet altijd vlekkeloos verlopen).

Met de ST5 zet Stromer inderdaad heel erg veel op het spel. Er zullen veel ogen op gericht zijn. Ik verwacht dan ook een vlekkeloze service op elke ST5, maar eigenlijk behoor je die service (naast het gebruikelijke onderhoud en ondersteuning bij vragen) niet nodig te hebben.
OVLstromer schreef:
2- Omdat m'n partner eigenlijk ongelijk heeft met haar vooroordeel over e-trike ligfiets :shock: :mrgreen:
Dat is natuurlijk de leukste stimulans. :mrgreen:
Stromer rijder sinds maart 2017 (ST2 S) en beheerder van dit forum | Doneren t.b.v. het forum? Graag! Klik hier of stuur me een PM.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 23 okt 2017, 23:16

OVLstromer schreef:
23 okt 2017, 22:18
Nog extra vraag: iemand enig idee hoe ST5 zal aangeven in welk versnelling je zit (aparte Shimano-display van ST2s lijkt verdwenen op expo-model) :?
Inderdaad, dat heb ik totaal over het hoofd gezien!

Kan twee dingen betekenen: het prototype was niet compleet, maar hoe moeilijk kan het zijn om voor de show even zo'n display op de ST5 te schroeven, of - en dat zou veel leuker zijn -: Shimano heeft de API open gezet (wat Shimano bij de ST2 S niet wilde) en de gegevens zijn nu te zien in de OMNI. Ik hoop vurig op dat laatste, al verwacht ik toch van niet.

Heb je het al aan je dealer gevraagd? Zo niet, dan zal ik eens bij de mijne horen of-ie er meer van weet.
Stromer rijder sinds maart 2017 (ST2 S) en beheerder van dit forum | Doneren t.b.v. het forum? Graag! Klik hier of stuur me een PM.

Fietske
Expert
Expert

Bericht door Fietske » 24 okt 2017, 08:04

Wat ik zo snel gezien heb is dat de ST2s nu met het xt-display geleverd wordt en dus bluetooth heeft wat via de smartpfone instellingen mogelijk maakt.

Ik kan me dus zomaar voorstellen dat de nieuwe Omni, met bluetooth, hier gebruik van maakt en er dus via de bluetooth-weg/omweg nu alles via de Omni loopt.
Dit laatste zou dan dus ook bij de st2s zo uitgevoerd kunnen worden op termijn.

Zebbernaut
Moderator | Forum Supporter
Moderator | Forum Supporter

Bericht door Zebbernaut » 24 okt 2017, 15:09

Stromeur schreef:
23 okt 2017, 23:16
OVLstromer schreef:
23 okt 2017, 22:18
Inderdaad, dat heb ik totaal over het hoofd gezien!

Kan twee dingen betekenen: het prototype was niet compleet, maar hoe moeilijk kan het zijn om voor de show even zo'n display op de ST5 te schroeven, of - en dat zou veel leuker zijn -: Shimano heeft de API open gezet (wat Shimano bij de ST2 S niet wilde) en de gegevens zijn nu te zien in de OMNI. Ik hoop vurig op dat laatste, al verwacht ik toch van niet.

Heb je het al aan je dealer gevraagd? Zo niet, dan zal ik eens bij de mijne horen of-ie er meer van weet.
Het demo model was inderdaad niet compleet, heb ik ook horen vallen in het filmpje zo zou het achterspatbord ook nog aangepast worden, in het youtube filmpje lag er nog een appart spatbord bij om dit te tonen.

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 24 okt 2017, 17:03

Had ik bijna de nieuwe ST2 gezien, vertegenwoordiger Frans was net bij de dealer met een ST2/2018-demo. Ik was op dat moment aan het tekenen voor de inrichting... can't have both... :bh:
Waar het :ba vol van is...

Louis_ST2
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door Louis_ST2 » 24 okt 2017, 20:48

Toen mijn rug probleem op zijn hevigst was heb ik anderhalf gereden op een HP Velotechnik Scorpion zonder ondersteuning (11 km enkele reis). Een normale fiets was maar een paar minuten uit te houden. De fiets "zat" fantastisch maar je moest vreselijk op passen. Ik had al een oranje driehoek aan een stok bevestigd (ja zo'n kinderfiets ding). Maar dan nog werd je heel vaak over het hoofd gezien (letterlijk en figuurlijk). Voor woon-werk verkeer in de randstad van circa 30 km/u enkele reis zou ik het niet snel durven. Gelukkig kan ik nu wel gewoon een uur fietsen (met BF).
Het is een zwarte ST2 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Conti

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 24 okt 2017, 21:57

Lomito schreef:
24 okt 2017, 17:03
Had ik bijna de nieuwe ST2 gezien, vertegenwoordiger Frans was net bij de dealer met een ST2/2018-demo. Ik was op dat moment aan het tekenen voor de inrichting... can't have both... :bh:
Je overleeft het wel zonder die gezien te hebben hoor. De ST2 S was het enige model Stromer dat al in 2017 voldeed aan de nieuwe typegoedkeuring van 2018, op de toeter na: toeter en nieuwe OMNI met kleurendisplay, verder is het gewoon jouw eigen bekende ST2 S.

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 24 okt 2017, 22:23

Stromeur schreef:
24 okt 2017, 21:57
Lomito schreef:
24 okt 2017, 17:03
Je overleeft het wel zonder die gezien te hebben hoor. De ST2 S was het enige model Stromer dat al in 2017 voldeed aan de nieuwe typegoedkeuring van 2018, op de toeter na: toeter en nieuwe OMNI met kleurendisplay, verder is het gewoon jouw eigen bekende ST2 S.
:D
Waar het :ba vol van is...

Plaats reactie