Aftellen inderdaad tot juni voor m'n ST5... uiteraard deel ik rij-ervaringen hier.
Waarom eigenlijk kiezen voor ST5?
0-helemaal niet voor de motor
Misschien dat ST5 motor een beetje extra kracht levert in heel specifieke omstandigheden. Maar motor is eigenlijk voor mij secundair, vermoed inderdaad dat er louter software-parameters gewijzid zijn tov ST2s (maw krachtigere motor is vooral "marketing speak"). Als je even doordenkt kan je zelfs niet uitsluiten dat Stromer na zomer 2018 een OTCupdate pusht naar ST2s om vermogensplafond op te trekken -Tesla doet dit evengoed zo met batterijcapaciteit op sommige modellen).
1-
Miniem prijsverschil met ST2s, "meer waar voor je geld", indien je bereid bent te wachten tot juni 2018. ST5 biedt technologie van ST2s (electronisch shiften, supernova M99, remmen, ...) met aantal extra's. Welke extra's vind ik relevant?
Vooral de 27" wielen/banden (mijn inziens meer passend bij m'n fysiologie: ben 2m groot, 95kilo zwaar en moet pendelen door "heuvelachtig" Pajottenland naar Brussel); keyless entry; uniek design/clean cockpit.
2-
Gezondheid. Met dergelijke investering heb ik geen enkel excuus meer om niet dagelijks op fiets te stappen. Ik zoek in 1e plaats gezondsheidseffect om elke dag 60km te fietsen (30km heen+terug). Studies allerhande tonen significante gezondheidswinst, zowel voor individu als maatschappij. Bvb. in artikel
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170716_02974927
3-
Fiscale stimuli in België: fietsvergoeding voor mij tot 275€ belastingvrij per maand (+als zelfstandige kan ik fietsinvestering & accesoires aan 120% afschrijven). Ik heb dus ook doelbewust gewacht tot fietsvergoeding ook voor speed pedelec goedgekeurd is (deze zomer pas). Terugverdieneffect zowaar groter op ST5 dan ST2...
4-
Duurzaamheid/milieu. Ik heb figuurlijk een schop gekregen onder mijn kont als autorijder door artikel van Belgische verkeersexpert. Zie artikel
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170714_02973464. Dus bewuste keuze om auto voortaan meer aan de kant laten. De batterij in mijn electrische auto is 85x groter dan in Stromer, maar rijbereik van e-auto is slechts 6 keer meer dan van Stromer. Maw ook electrische auto is relatief zeer milieu-belastend.
5-
Geen ligfiets. Voor mij was enig volwaardig alternatief voor Stromer een totaal andere speed pedelec: namelijk een e-trike ligfiets met hubmotor in achterwiel, "a 3wheeled rocket"
HP Velotechnik Scorpion fs26 (
http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... dex_e.html). Heb die ook een ganse week getest om te pendelen, en was daar eerlijk gezegd nog meer van onder de indruk dan van Stromer (deze is wel een tikkeltje minder snel, gemiddeld 4à5km/u trager). Bij HPV heeft elke fiets eigen, individuele Duitse "TUV"-keuring, dat is iets wat Stromer eigenlijk ook zoumoeten doen (doorgedreven kwaliteitscontrole/certifiëring = effectieve betrouwbaarheid) en HPV geeft ook 10jaar garantie. En er zit ook batterij op van 1000Wh (eigenlijk 2x500), maar die zorgt voor autonomie die ~50% hoger ligt dan Stromer (owv beter aero-dynamica). Maar mijn partner vond ligfiets echt te gevaarlijk voor pendelen, ze zou nooit gerust geweest zijn.
Waarom niet kiezen voor ST5?
1-
Technische risico/kinderziektes op elk nieuw Stromer-model. Ik hoop dat ze ST5 goed doorontwikkelen, betrouwbaar, robust maken (misschien ook daarom dat we nog moeten wachten tot juni2018?). Met premium-prijs is Stromer nu echt wel verplicht te tonen (aan de "markt/klanten/kandidaat-kopers" & "nieuwe aandeelhouders") dat ze in staat zijn tot een goede engineering & assemblage. Als er andermaal veel kinderziektes opduiken op de ST5, dan denk ik eerlijk dat Stromer een groot probleem heeft voor de toekomst. Met louter design & connectiviteit blijf je geen n°1 positie in top-segment behouden op lange termijn...
Maw ik reken er stellig erop dat Stromer wel een technisch foutloze ST5 in de markt zet.
2- Omdat m'n partner eigenlijk ongelijk heeft met haar vooroordeel over e-trike ligfiets
Dus heb ik finaal gekozen voor ST5.
Besef zeer goed dat dit erg persoonlijk is en (erg luxe) keuze is. Ben trouwens ook erg tevreden over ST2 (reeds volle week getest en op huurbasis vanaf Nov). Ik ga wel meteen een Bodyfloat gebruiken en wacht af of ik voor de ST5 een verende voorvork neem of niet.