Persbericht Eurobike: aankondiging van de Stromer ST5

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Tjeemig-de-peemig....wat is dit een geslaagd model.
Een fiets; daar hebben we toch alles al van gezien ......niet dus......ik vind de verhoudingen werkelijk fantastisch.
Heel benieuwd als die live in Nederland naast een bekende St1x/St2(s) staat. Ik denk dat de eenvoud van deze belijning nog fraaier overkomt.
Nu even een bank overvallen voor een bestelling/order en duimen dat ze niet alleen met grijs komen met dit model..........

800 Watt....da's een powerhouse....en accuslurper. De gemiddelde St5-rijd(st)er zal wel 2 accu's aan boord hebben.

Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor de Stromer ST5 is dus ook een bagagedrager leverbaar. Hele goeie zaak!

Er is, net als bij de ST2 en de ST1 X, gekozen voor een bagagedrager die op het spatbord rust. De bagagedrager voor de ST5 rust zelfs volledig op deze constructie en heeft geen extra staander. Ik ben niet zo'n fan van deze vorm van montage, maar het moet gezegd: dit nieuwe spatbord van de ST5 is oersterk. Ik heb geprobeerd (mocht :shock: ) of ik beide uiteindes van het spatbord naar elkaar toe kon buigen en dat is me niet gelukt. Ook de twee houders van het spatbord richting de liggende achtervork zijn van metaal (dus niet van kunststof zoals die aan de voorzijde van de ST1 X en ST2(S)).

De maximale belastbaarheid is nog niet vastgesteld, maar Stromer verwacht dat deze hoger zal zijn dan de 17kg die voor de bagagedrager van de ST2(S) en de ST1 X wordt opgegeven. Ook daar zou ik persoonlijk erg blij mee zijn, want ik vind die 17kg wat weinig.

Stromer ST5 bagagedrager 1.png
Stromer ST5 bagagedrager 1.png (1.02 MiB) 4345 keer bekeken
Stromer ST5 Bagagedrager 2.png
Stromer ST5 Bagagedrager 2.png (805.2 KiB) 4345 keer bekeken
Stromer ST5 Bagagedrager 3.png
Stromer ST5 Bagagedrager 3.png (740.95 KiB) 4345 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het zadel op de Stromer ST5 is een Ergon SMC 40. Dat zal net wat comfortabeler zijn dan het Fizik zadel op de ST2 S. Ik vind dat Fizik zadel helemaal prima, ik zit graag op een wat harder zadel, maar er is zo her en der ook wel eens geklaagd door mensen dat ze er een pijnlijk achterste van kregen. Dat zal met het zadel op de ST5 niet/minder snel het geval zijn:

Stromer ST5 Ergon seat.jpg
Stromer ST5 Ergon seat.jpg (2.81 MiB) 4332 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het stuur en de stuurpen van de Stromer ST5 zijn echt een klasse apart.

Stromer heeft er serieus werk van gemaakt om de bekabeling nóg verder uit het zicht te verwerken. Er is, net als bij de Stromer ST2 S, gekozen voor de Supernova M99 Pro "bouwlamp". Hij is groot, op het lompe af, maar met de 1100 en 1600-lumen stand zeer bewezen effectief. En het bouwlamperige is fraai weggestromerlijnd door de koplamp te verzinken in de constructie van het stuur.

Links op het stuur (1e foto) zie je ook de knop van de toeter (hierover later meer):

Stromer ST5 Supernova M99 Pro 1.jpg
Stromer ST5 Supernova M99 Pro 1.jpg (2.83 MiB) 4326 keer bekeken
Stromer ST5 Supernova M99 Pro 2.jpg
Stromer ST5 Supernova M99 Pro 2.jpg (2.94 MiB) 4326 keer bekeken
Stromer ST5 Supernova M99 Pro 3.jpg
Stromer ST5 Supernova M99 Pro 3.jpg (2.63 MiB) 4326 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De remmen op de Stromer ST5 zijn van het merk TRP. TRP is een onderdeel van Tektro, de Tektro remmen kennen we al van de ST1 X. Deze TRP remmen zijn ontworpen voor Stromer, let ook eens op de mooie remschrijven. Dat de remmen zelf rood zijn vind ik echt heel erg leuk. Plus: als ik de salesman mag geloven zijn dit echt neusje-van-de-zalm remmen:

Stromer achterrem 1.jpg
Stromer achterrem 1.jpg (3.75 MiB) 4313 keer bekeken
Stromer achterrem 2.jpg
Stromer achterrem 2.jpg (4 MiB) 4313 keer bekeken
Stromer voorrem 1.png
Stromer voorrem 1.png (1.26 MiB) 4313 keer bekeken
Stromer voorrem 2.png
Stromer voorrem 2.png (1.8 MiB) 4313 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Reinout-St1x schreef: 03 sep 2017, 20:13 800 Watt....da's een powerhouse....en accuslurper. De gemiddelde St5-rijd(st)er zal wel 2 accu's aan boord hebben.
Ik denk dat het om dezelfde motor gaat, gezien de naam en het geringe prijsverschil met de ST2 s. Nelis had me al eens verklapt dat de Syno-drive (500 Watt-40Nm) een piekvermogen van ongeveer 750 Watt kan afgeven. Volgens mij is die motor tot veel méér in staat maar is bewust begrensd. Met de mogelijkheid om met een kleine aanpassing vermogen en koppel op te waarderen...

Eigenlijk bevestigt dit mijn eerdere observatie dat de ST5 geen revolutionair nieuw model is maar een opgepimpte ST2 s met een heel kek stuurtje. Ik begrijp die keuze wel, het ontwikkelen van een nieuw model is zeer kostbaar met de nodige financiële risico's terwijl de bestaande modellen als een tierelier verkopen. Verder blijft de concurrentie hopeloos achter met hun 350 Watt middenmotor zodat Stromer niet gedwongen wordt om haar marktpositie te verdedigen.

Het is dus een heel veilig stapje voorwaarts... maar wel een heel mooie, alweer.
Lomito

Stromeur schreef: 03 sep 2017, 20:58 De remmen op de Stromer ST5 zijn van het merk TRP. TRP is een onderdeel van Tektro, de Tektro remmen kennen we al van de ST1 X. Deze TRP remmen zijn ontworpen voor Stromer, let ook eens op de mooie remschrijven. Dat de remmen zelf rood zijn vind ik echt heel erg leuk. Plus: als ik de salesman mag geloven zijn dit echt neusje-van-de-zalm remmen
Dat kun je aan Stromer best toevertrouwen, de remmen van de ST2 s zijn ook bijzonder krachtig, met minder zal men geen genoegen nemen. Bovendien, het oog wil ook wat, zijn deze remmen oogverblindend mooi.
Stromeur schreef: 03 sep 2017, 20:42 Het stuur en de stuurpen van de Stromer ST5 zijn echt een klasse apart.
Goed gezien, heel slim ook van Stromer om zich op het stuur te concentreren want als je fietst zie je zelf vooral het stuur. Het stuur is clean (less is more) en prachtig vormgegeven om de idioot grote M99-bouwlamp liefdevol te integreren en tegelijk kabels weg te werken.

Dat men nogmaals voor de M99pro heeft gekozen en daar zelfs het stuur op aangepast heeft is geheel terecht, na een half jaar Stromeren met deze koplamp zou ik niet anders meer willen en dan niet alleen vanwege de hoge lichtopbrengst zodat je in onverlichte buitengebieden veilig 45 km/uur kunt blijven rijden maar vooral vanwege de hoge attentiewaarde van de dagrijverlichting waardoor ander verkeer je eerder opmerkt en de mogelijkheid om met het grootlicht een signaal te geven aan andere verkeersdeelnemers. Ik zou echt niet meer zonder kunnen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 03 sep 2017, 21:20 Eigenlijk bevestigt dit mijn eerdere observatie dat de ST5 geen revolutionair nieuw model is maar een opgepimpte ST2 s met een heel kek stuurtje.
Nouwwww, dat is wel heel kort door de bocht, naast de (software/hardwarematig) nieuwe motor hebben we, zo even uit het hoofd:

- Nieuw stuur
- Nieuwe stuurpen
- Nieuwe voorvork
- Nieuwe wielen in een nieuwe maat
- Nieuwe banden
- Nieuwe spatborden
- Nieuwe bagagedrager
- Nieuwe remmen
- Nieuwe controller

En die nieuwe dingen zijn echt niet allemaal per definitie perfect, want we hebben wel gezien met de ST1 X wat er voor kinderziektes kunnen optreden bij alles wat je nieuw aan een Stromer maakt, en Stromer zal dat bij dit peperdure nieuwe vlaggenschip absoluut NIET willen.

Ik denk dus dat Stromer wel degelijk een risico heeft genomen met de ST5 en dat vind ik zeer prijzenswaardig! (De ST2 S was een veel veiligere keuze, want gebaseerd op de ST2 op een moment dat dáár de kinderziektes wel zo'n beetje uit waren.)

En zoals op alle 2018 modellen ook nog nieuw:

- Nieuwe OMNI met groter geheugen
- Bluetooth
- Kleurendisplay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En jawel, de nieuwe Pirelli banden. Deze foto zag ik vandaag op FB:

Stromer ST5 Pirelli.jpg
Stromer ST5 Pirelli.jpg (97.91 KiB) 4277 keer bekeken

Als ik Stromer moet geloven, dan is de situatie - vrij door mijzelf vertaald, geen quote dus - m.b.t. de banden nu als volgt: Schwalbe is goed, Continental is beter, dan komt er een hele tijd niks, en dan komen deze nieuwe Pirelli's, die speciaal voor Stromer zijn ontwikkeld.

Natuurlijk moeten we het eerst gaan meemaken, maar de wegligging en de grip van deze banden zou echt onovertroffen moeten zijn. Heel slim dat ze die voor de grotere wielen van de dure ST5 hebben bewaard. Ik had ze dólgraag eens getest, maar een ST5 zit er echt niet in, dus we gaan met smacht wachten op de eerste gebruikers-ervaringen.

Stromer ST5 Pirelli (2).jpg
Stromer ST5 Pirelli (2).jpg (3.2 MiB) 4277 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Het is waar dat veel details veranderd zijn maar ook daar gaat het steeds om geringe aanpassingen per onderdeel. Van zwart/wit naar kleurenbeeldschermpje kan ik niet revolutionair noemen, dat zou wel zijn als bijvoorbeeld de software open source zou zijn en de community uitgenodigd wordt om verbeteringen aan te brengen.

Je noemt een nieuwe motor maar ik weet vrij zeker dat het om precies dezelfde motor gaat met een ander vermogenslimiet. Dat andere onderdeel waar Stromer zich mee onderscheidt, de accu, is ook ongewijzigd: de blauwe 983 Wh.

Daarmee is niet gezegd dat ik teleurgesteld ben in de ST5, met een beetje geluk ben ik de eerste ST5-rijder in NL... :d3:
Plaats reactie