Persbericht Eurobike: aankondiging van de Stromer ST5

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij heb je gelijk.

Wat een spannende koop heb je gedaan! Het nieuwste vlaggenschip van Stromer. Dus nu is het Grote Wachten begonnen? Ik reserveer alvast een plekje op de eerste rang voor je ervaringen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Dat van die 200 euro price increase is ook hier overal gebleken voor de nieuwe modellen, of alle FM's en bronnen zouden er naast zitten maar als ik me niet vergis meld stromer dit ook zelf in het youtube filmpje van de nieuwe modellen, dat en een fikse korting op de huidige modellen heeft me uiteindelijk mijn ST2 doen kopen nu.

Een nieuwe omni en ander achterlicht rechtvaardigden de prijs bij mij niet, en de single 52T vooraan heb ik op de koop toe nu ook :cool2: .

Cool wel dat je een ST5 heb besteld :bf:
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik vind de ST5 een schitterende fiets. Maar ik vraag mij toch af wat je op het vlakke Nederland met een 800 Watt motor moet. Misschien als je met windkracht 9 tegen toch 45 Km/u wil fietsen...
Ik zag ergens dat een niet begrensde ST2 64 Km/u (40 Miles/h)zou moeten kunnen halen met zijn 500 Watt motor.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Oplossing accu probleem :lol:
Bijlagen
Fiets.jpg
Fiets.jpg (61.23 KiB) 3562 keer bekeken
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Lomito

Louis_ST? schreef: 21 okt 2017, 10:01 Ik vind de ST5 een schitterende fiets. Maar ik vraag mij toch af wat je op het vlakke Nederland met een 800 Watt motor moet. Misschien als je met windkracht 9 tegen toch 45 Km/u wil fietsen...
Ik zag ergens dat een niet begrensde ST2 64 Km/u (40 Miles/h)zou moeten kunnen halen met zijn 500 Watt motor.
Die 800 Watt motor is precies dezelfde als de 500 Watt motor van de ST2 met alleen andere software-instellingen. Wat moet je ermee? Sneller rijden is geen optie want de ondersteuning is sowieso begrensd op 45 km/uur, sneller optrekken is ook niet echt nodig want met een ST2 trek je vrijwel alle voertuigen met verbrandingsmotor er uit. Desondanks zijn er nog steeds situaties dat zelfs de vrolijk afgeregelde motor van de ST2s ademnood heeft, zoals bij windkracht 6 kun je niet eenvoudig 45 km/uur aanhouden en in Nijmegen heb ik een helling gevonden waar de motor het zwaar kreeg:

https://www.google.nl/maps/@51.840699,5 ... 312!8i6656
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik woon in het groene hart met veel open stukken. Met windkracht 6 laatst reed ik "rustig" zonder zweet inspanning en reed 44 km/u. Dat verbaasde mij in zeer positieve zin.
Oke, wel iets naar voren beugen. Niet rechtop blijven zitten. Maar dat zit ook niet lekker met windkracht 6 tegen.
Misschien rij je dan met de ST5 nog steeds 47 km/u. Dat zou kunnen.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is simpel: niet omdat het moet, maar omdat het kan :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik snap ook dat de wereld groter is dan het grotendeels vlakke Nederland. In heuvel en berg gebieden zal een sterkere motor zeker zijn nut hebben. En voor de verkoop staat het ook veel beter dat er een sterkere motor inzit om het verschil te accentueren. Verschil ST5 met de ST2 is nu "groter" dan dat het was met de ST2s. (mijn mening)
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, en klopt.

Er heeft zich onlangs nog iemand hier op het forum voorgesteld die in Zwitserland woonde, en sinds een paar weken in Nederland. Mét Stromer. Die begrijpt ook niet helemaal waar de volle ondersteuning in NL voor nodig is, en dat kan ik me wel voorstellen als je veel stijgen en dalen gewend bent.

Zelfde geldt trouwens voor de wind, die hier aan zee maar weinig onder kracht 4 zakt. Dan is het nog steeds hard werken op mijn ST1 X met wind tegen. Vanaf windkracht 5 of meer haal ik de 40km/u niet meer met ondersteuningsniveau 3. Beetje meer power mag van mij dus best. Vandaar ook dat ik ben gaan uitkijken naar een ST2 S (plus het digitaal schakelen, bouwlamp, betere afmontage etc. vind ik ook niet te versmaden).

De ST5 heeft in ieder geval een aantal unieke features die we nu op geen enkele andere Stromer terugvinden, en die we er ook niet achteraf op kunnen zetten. De belangrijkste zijn de 27,5" wielen, ander frame, andere vork, ander stuur en kabeldoorvoer. Daarnaast heeft-ie een afmontage om je vingers bij af te likken. Ik vind het vlaggenschip-waardig. Juist vanwege de vele vernieuwingen inderdaad nog meer dan de ST2 S, want dat is vooral een ST2 on Steroids (heerlijke steroids, dat absoluut!)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
OVLstromer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 okt 2017, 01:29

Aftellen inderdaad tot juni voor m'n ST5... uiteraard deel ik rij-ervaringen hier.

Waarom eigenlijk kiezen voor ST5?
0-helemaal niet voor de motor
Misschien dat ST5 motor een beetje extra kracht levert in heel specifieke omstandigheden. Maar motor is eigenlijk voor mij secundair, vermoed inderdaad dat er louter software-parameters gewijzid zijn tov ST2s (maw krachtigere motor is vooral "marketing speak"). Als je even doordenkt kan je zelfs niet uitsluiten dat Stromer na zomer 2018 een OTCupdate pusht naar ST2s om vermogensplafond op te trekken -Tesla doet dit evengoed zo met batterijcapaciteit op sommige modellen).

1- Miniem prijsverschil met ST2s, "meer waar voor je geld", indien je bereid bent te wachten tot juni 2018. ST5 biedt technologie van ST2s (electronisch shiften, supernova M99, remmen, ...) met aantal extra's. Welke extra's vind ik relevant?
Vooral de 27" wielen/banden (mijn inziens meer passend bij m'n fysiologie: ben 2m groot, 95kilo zwaar en moet pendelen door "heuvelachtig" Pajottenland naar Brussel); keyless entry; uniek design/clean cockpit.

2- Gezondheid. Met dergelijke investering heb ik geen enkel excuus meer om niet dagelijks op fiets te stappen. Ik zoek in 1e plaats gezondsheidseffect om elke dag 60km te fietsen (30km heen+terug). Studies allerhande tonen significante gezondheidswinst, zowel voor individu als maatschappij. Bvb. in artikel
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170716_02974927

3- Fiscale stimuli in België: fietsvergoeding voor mij tot 275€ belastingvrij per maand (+als zelfstandige kan ik fietsinvestering & accesoires aan 120% afschrijven). Ik heb dus ook doelbewust gewacht tot fietsvergoeding ook voor speed pedelec goedgekeurd is (deze zomer pas). Terugverdieneffect zowaar groter op ST5 dan ST2...

4- Duurzaamheid/milieu. Ik heb figuurlijk een schop gekregen onder mijn kont als autorijder door artikel van Belgische verkeersexpert. Zie artikel http://www.standaard.be/cnt/dmf20170714_02973464. Dus bewuste keuze om auto voortaan meer aan de kant laten. De batterij in mijn electrische auto is 85x groter dan in Stromer, maar rijbereik van e-auto is slechts 6 keer meer dan van Stromer. Maw ook electrische auto is relatief zeer milieu-belastend.
Afbeelding

5- Geen ligfiets. Voor mij was enig volwaardig alternatief voor Stromer een totaal andere speed pedelec: namelijk een e-trike ligfiets met hubmotor in achterwiel, "a 3wheeled rocket" HP Velotechnik Scorpion fs26 (http://www.hpvelotechnik.com/produkte/s ... dex_e.html). Heb die ook een ganse week getest om te pendelen, en was daar eerlijk gezegd nog meer van onder de indruk dan van Stromer (deze is wel een tikkeltje minder snel, gemiddeld 4à5km/u trager). Bij HPV heeft elke fiets eigen, individuele Duitse "TUV"-keuring, dat is iets wat Stromer eigenlijk ook zoumoeten doen (doorgedreven kwaliteitscontrole/certifiëring = effectieve betrouwbaarheid) en HPV geeft ook 10jaar garantie. En er zit ook batterij op van 1000Wh (eigenlijk 2x500), maar die zorgt voor autonomie die ~50% hoger ligt dan Stromer (owv beter aero-dynamica). Maar mijn partner vond ligfiets echt te gevaarlijk voor pendelen, ze zou nooit gerust geweest zijn. :ck:

Waarom niet kiezen voor ST5?
1- Technische risico/kinderziektes op elk nieuw Stromer-model. Ik hoop dat ze ST5 goed doorontwikkelen, betrouwbaar, robust maken (misschien ook daarom dat we nog moeten wachten tot juni2018?). Met premium-prijs is Stromer nu echt wel verplicht te tonen (aan de "markt/klanten/kandidaat-kopers" & "nieuwe aandeelhouders") dat ze in staat zijn tot een goede engineering & assemblage. Als er andermaal veel kinderziektes opduiken op de ST5, dan denk ik eerlijk dat Stromer een groot probleem heeft voor de toekomst. Met louter design & connectiviteit blijf je geen n°1 positie in top-segment behouden op lange termijn... Maw ik reken er stellig erop dat Stromer wel een technisch foutloze ST5 in de markt zet.

2- Omdat m'n partner eigenlijk ongelijk heeft met haar vooroordeel over e-trike ligfiets :shock: :mrgreen:

Dus heb ik finaal gekozen voor ST5.
Besef zeer goed dat dit erg persoonlijk is en (erg luxe) keuze is. Ben trouwens ook erg tevreden over ST2 (reeds volle week getest en op huurbasis vanaf Nov). Ik ga wel meteen een Bodyfloat gebruiken en wacht af of ik voor de ST5 een verende voorvork neem of niet.
Newbie sinds okt17. Nu eerst op ST2/bodyfloat+Ortlieb back Roller.
Plaats reactie