laadpunt Shimano Di2 op een onmogelijke plek

BartyTime

:x ligt het aan mij. Dat laadpunt van de Shimano Di2 zit echt op een onmogelijke plek. Ik krijg het stekkertje er niet in. Ben een uur bezig geweest en mijn echtgenote en dochter met tengere vingers is het evenmin gelukt. Geprobeerd met een punt tang maar zelfs dat is schier onmogelijk. Ben helemaal gefrustreerd nu. Wat een idiote plek om helemaal onderin met nul manoeuvreerruimte daar het laadpunt te maken. Fiets van 10 ruggen en dit kon echt niet beter? Tips en trucs welkom
Lomito

Ik maak me daar niet druk over, mijn fiets komt elke 3000km bij de dealer voor onderhoud, dan mogen ze gelijk de Di2-accu opladen... :d3:
BartyTime

Da's natuurlijk ergens belachelijk wat je nu zegt? Niet iedereen doet dat een bovendien is het geen antwoord nog een oplossing voor het probleem
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BartyTime schreef: 21 okt 2018, 22:36 Da's natuurlijk ergens belachelijk wat je nu zegt? Niet iedereen doet dat een bovendien is het geen antwoord nog een oplossing voor het probleem
Periodiek onderhoud aan je ST5 is absoluut aan te raden. Doe je dat niet, dan kan dit leiden tot verlies van garantie. Het is dus op zich een prima oplossing om je dealer dan meteen te vragen om de Di2 unit voor je op te laden als dit je zelf niet lukt. Het hoeft toch maar één of twee keer per jaar, afhankelijk van hoe vaak je je Stromer gebruikt, is mijn ervaring.

Ik snap je frustratie (er zijn meer mensen die balen van de locatie van het oplaadpunt, al heb ik nog van niemand gelezen dat ze het stekkertje niet op zijn plek krijgen), maar graag je toon wat matigen. Het is op het Stromer Forum gebruikelijk om op inhoud te discussiëren, niet op de persoon.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Misschien een begin van antwoord: pijl op de stekker moet naar onderen!
Lomito

BartyTime schreef: 21 okt 2018, 22:36 Da's natuurlijk ergens belachelijk wat je nu zegt? Niet iedereen doet dat een bovendien is het geen antwoord noch een oplossing voor het probleem.
Ik heb niet eens geprobeerd om de Di2-oplader aan te sluiten maar direct besloten dat dit een perfect klusje voor de dealer is tijdens reguliere onderhoudsbeurten. Ik weet niet of dat belachelijk is, vanuit mijn standpunt is dat vooral heel praktisch. Dat niet iedereen dat doet maakt mijn keuze nog steeds niet belachelijk, hooguit ongebruikelijk, opmerkelijk, misschien wel aanbevelenswaardig, out-of-the-box, meldingswaardig... je zou het zelfs slim, doordacht, vindingrijk of lui kunnen noemen. :bj

Jouw introductie op dit forum lijkt mij daarentegen wel correct geformuleerd. Welkom op ons forum! :az
BartyTime

Periodiek onderhoud van de Stromer staat hier niet ter discussie. Het laden van de Di2 evenmin. Het door de dealer laten doen is natuurlijk ook in mij opgekomen. Ik vind het in die zin ergens een belachelijk antwoord dat het niet de oplossing voor het probleem hoort te zijn. Stromer heeft het op een schier onbereikbare plaats gemonteerd en het antwoord wat daarbij past zijn tips over hoe je je hel wel kan doen. Ik heb me suf gepiekerd over wat voor oplossing hiervoor bedacht kan worden tot en met een gaatje in het spatbord opdat je het stekkertje er in in ieder geval recht voor kan positioneren.
Dat van die pijl is een goede tip. Dank daarvoor. Nu de uitdaging: Kijk eens rond en zoek eens in de gebruiksaanwijzing waar dat bijvoorbeeld staat? Juist! Nergens. Uberhaupt niets over de Di2 in zijn geheel alleen dat die er zit. Stromer is hier in mijn optiek heel verkeerd bezig geweest. Een fiets van 10 duizend euro en dan de gebruiker hiermee frustreren? Kan toch niet waar zijn? En wat evenmin waar kan zijn is dat wij als gebruikers dan de dealer er maar opzadelen. Dat is het probleem verleggen. Wat mij nog het meeste verbaast (en dit fenomeen zie je steeds vaker) is dat verschillende fabrikanten de garantie naar elkaar disclaimen zodra combioplossingen worden bedacht, zoals het immer bekende mee laten laden op elke laadbeurt, om vervolgens de klant en eindgebruiker hiervan de dupe te laten worden. Ik erger mij er rot aan. En dan positioneert Stromer het op zo'n absurde plek. Come on? Ik heb ooit zo'n gasfornuis gehad van Boretti. Ging elk jaar in storing en wel ergens stuk. Veelvuldig bellen met appelleren aan de coulance gaf mij dit antwoord:" U kunt bij ons hiervoor een servicecontract afsluiten"'. Serieus?? Ik koop toch geen gasfornuis alsof het een auto is? Ik voelde een déjà-vu aankomen.
Maar enfin mijn reactie was zeker niet persoonlijk bedoeld maar wel geërgerd. Ik vind dat Stromer hiervoor de ST5 moet terugroepen om het te verbeteren. Want dit kan echt niet. Mee eens?
PIPOOO
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Een vraag uit interesse. Waar zit dat aansluitpunt dan precies?

Grt. Bert.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

BartyTime schreef: 21 okt 2018, 22:36 Da's natuurlijk ergens belachelijk wat je nu zegt? Niet iedereen doet dat een bovendien is het geen antwoord nog een oplossing voor het probleem
Ik zie een vergelijking met het vervangen van een koplamp in een auto. Dat moet ook eens in de zoveel tijd gebeuren maar is ook iets wat de afgelopen decennia steeds lastiger geworden is. Tot op het punt dat iedereen het bij de garage laat doen omdat het te complex geworden is. Er zijn genoeg auto's waarbij een ervaren monteur meer dan een half uur bezig is om 1 lampje te vervangen...

Is dat belachelijk? Vanuit de gebruiker gezien wel. Maar als je het van de andere kant bekijkt wellicht een stuk minder. Bij het ontwerpen van een auto worden veel concessies gedaan: er moet steeds meer in de motorruimte komen en de motorruimte moet steeds kleiner worden (zodat jij als gebruiker binnenin meer ruimte hebt). Daarnaast zijn er nog talloze eisen aan botsveiligheid en zo. Ergens moet daarin een keuze gemaakt worden. Zo bezien is het een stuk minder belachelijk.

Zo ook bij een ST5. Hierbij heeft Stromer overduidelijk een design standpunt neergezet, waarbij over heel veel dingen is nagedacht en waarbij veel keuzes gemaakt zijn die wellicht vanuit de gebruiker bezien onhandig zijn. Dat is de keuze geweest bij het ontwerp.

Zo bekeken vind ik de reactie van Lomito niet eens zo raar. Het is erg vergelijkbaar met het koplampje van een auto. Ik vind het ook wat belachelijk om iets triviaals als het vervangen van een lampje door een dealer te laten doen, maar het is bij veel auto's wel de realiteit geworden...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
BartyTime

PIPOOO schreef: 22 okt 2018, 09:13 Een vraag uit interesse. Waar zit dat aansluitpunt dan precies?

Grt. Bert.
Diep, heel diep, zo diep dat het niet dieper kan aan de binnenkant van het frame helemaal maar dan ook helemaal onderin tegen het spatbord aan en wel zo diep dat er met goed fatsoen geen stekker meer horizontaal in kan zonder eigenlijk eerste de halve fiets te demonteren. Volslagen krankzinnig.
Gesloten