Stromer ST5 / ST3 Winterbanden TW757 - 57-584

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik wacht even af of Conti/Schwalbe/Pirelli niet met een serieuze winterband komt.
Uitzonderingen daar gelaten zijn no-name banden niet de meest fantastische. Als er echt een grote naam achter had gezeten had er wel “Stromer by Big Name” gestaan.
Martin

Volgens Stromer moet dit wel een serieuze band zijn als ze een prijs van €69 durven te vragen, toch?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer staat nou niet bepaald bekend om haar scherp geprijsde accessoires, dus een beetje overpriced zal de band vast wel zijn als je het vergelijkt met banden van de concurrentie. Maar de reguliere banden van de ST3 en de ST5 heb ik gezien en getest, en dat zijn wel serieuze banden ja.

Er komen na verloop van tijd ongetwijfeld ook winterbanden van andere fabrikanten op de markt die op de Stromers met 27,5" wielen passen. 1,5 jaar geleden was er ook nog maar bar weinig beschikbaar voor de 26"-gewielde Stromers en moet je nu eens zien. Keus te over voor alle seizoenen en wegdekken :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Robbe
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 okt 2018, 13:34

Heeft er iemand al wat meer informatie over deze banden? Ze zouden gisteren uitgekomen moeten zijn.

Ik ben nog aan het wachten op mijn ST5, maar hoe gemakkelijk vervang je zo'n band? Zit er zowel een binnen- als buitenband zoals gewone fietsen? Kun je dit enkel doen in de fietsenwinkel, of is dit iets wat je thuis makkelijk doet?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als jij ervaring hebt met het verwisselen van een band op een MTB met derailleur en schijfremmen, dan kun je ook de band van een ST3/ST5 zelf verwisselen. Het enige wat extra is, is dat je bij het achterwiel de connectoren naar de motor even los moet halen.

Dat gezegd hebbende: in tegenstelling tot de ST1 X, ST2 en ST2 S staat in de ST3/ST5 handleiding het advies om voor banden naar je dealer te gaan. En dat snap ik wel, gezien de berichten over de trapsensor en het aandraaimoment van het achterwiel.

Als je wel al vertrouwd bent met het wisselen van banden, dan nog zou ik het de eerste keer door de Stromer dealer laten uitvoeren en vragen of je mee mag kijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Wat is het aandraaimometn voor de 3/5?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens de handleiding 20Nm voor en 25Nm achter...
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Kwestie van een goede momentsleutel kopen. Dat is stuk makkelijker dan elke keer naar de FM.
25nm is trouwens wel gewoon serieus vast. Nadeel van die zogenaamd vaste waardes is dat ze eigenlijk niet betrouwbaar zijn. Is dat met vet op de bout of met een locktite achtige substantie? Of gewoon helemaal droog? Dat geeft wezenlijke verschillen.
Robbe
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 okt 2018, 13:34

Voor wie een update wil: een berichtje op Stromer's facebook geeft de uitleg dat de winterbanden voor ST3 en 5 nu verkrijgbaar zijn bij je Stromer dealer. Voor de ST1 en 2 raden ze de Continental Winter II Premium aan.

https://www.facebook.com/mystromer/

Ik ga alvast even een mailtje sturen naar mijn dealer om te vragen hoeveel deze banden kosten.
Laatst gewijzigd door Robbe op 02 nov 2018, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Daniel1975 schreef: 01 nov 2018, 11:17 Kwestie van een goede momentsleutel kopen. Dat is stuk makkelijker dan elke keer naar de FM.
25nm is trouwens wel gewoon serieus vast. Nadeel van die zogenaamd vaste waardes is dat ze eigenlijk niet betrouwbaar zijn. Is dat met vet op de bout of met een locktite achtige substantie? Of gewoon helemaal droog? Dat geeft wezenlijke verschillen.
Mmmm graden hoekverdraaiing wordt helemaal lastig voor de meeste mensen....alhoewel per hoek bij een zeskant bout of moer is 60 graden
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie