Pagina 1 van 4

Aanpassing cassette/kransjes Stromer ST5

Geplaatst: 24 jul 2018, 22:23
door Lomito
[Berichten afgesplitst van het "Eerste ervaringen met de Stromer ST5"-topic. Stromeur.]

Vandaag ben ik ook bij de dealer geweest voor het wegwerken van enige opleverpunten en aanbrengen personalisaties zoals het koppelen van de fiets via Bluetooth, vastzetten bouwlamp, aanpassen cassette (11-12-13-15-17...) en het navraag over het gebruik van stand S: gewoon gebruiken, geen probleem.

Tussen de bedrijven door wordt de fiets gebruikt voor proefritten zolang de dealer nog niet over een eigen demomodel beschikt, ik woon vlakbij en ben overdag meestal wel thuis. Inmiddels is op die manier al een bestelling geplaatst...

Bij het ophalen van mijn fiets kwam ook Marco Verkerk met zijn ST2 langs bij de dealer en uiteraard heeft hij een rondje gemaakt op de ST5...

Aanpassing cassette/kransjes Stromer ST5

Geplaatst: 24 jul 2018, 23:05
door allesstroomt
Lomito, ben benieuwd naar je aanpassing van de cassette. Hoe gaat dat? En heb je dan een andere cassette nodig?

Re: Eerste ervaringen met de Stromer ST5

Geplaatst: 25 jul 2018, 00:24
door Lomito
bartgo schreef: 24 jul 2018, 23:05 Lomito, ben benieuwd naar je aanpassing van de cassette. Hoe gaat dat? En heb je dan een andere cassette nodig?
Alleen wat kransjes verplaatsen/vervangen (oud-nieuw):
11-11
13-12
15-13
17- 17

Re: Eerste ervaringen met de Stromer ST5

Geplaatst: 25 jul 2018, 03:02
door allesstroomt
Dank je. En wat is het voordeel? Voor iedereen interessant?

Re: Eerste ervaringen met de Stromer ST5

Geplaatst: 25 jul 2018, 07:59
door FreddyH
Normaal heb je tandjes 11 en 13 als zwaarste verzetten. Veel mensen hebben de behoefte aan "iets er tussenin", dat heb je zo: het wieltje met 12 tandjes.

Heb ik op mijn fiets ook, fietst veel fijner! Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed dat dit soort fietsen er niet standaard me uitgeleverd wordt!

Re: Eerste ervaringen met de Stromer ST5

Geplaatst: 25 jul 2018, 10:03
door Lomito
Op mijn Es heb ik een racecassette 11-28T laten plaatsen maar dat matcht niet goed met de elektrische derailleur die dan bij versnelling 6-7 gaat haperen. Nu dus alleen de 15T eruit, de 13T op 9, een nieuwe 12T op 10 en de 11T blijft op 11.

Het voordeel is dat je anders vrijwel alleen 11T en 13T gebruikt en nu 11T, 12T en 13T. Vaak is 11T te zwaar en 13T te licht, dit zou op te lossen zijn met meer ondersteuningsstanden tussen 1 en 3 maar aangezien dat gouden idee blijkbaar vele maanden kost om uit te werken heb ik gekozen voor het plaatsen van de 12T... in één uur.

Re: Eerste ervaringen met de Stromer ST5

Geplaatst: 25 jul 2018, 11:04
door Broezer
Lomito schreef: 25 jul 2018, 00:24 Alleen wat kransjes verplaatsen/vervangen (oud-nieuw):
11-11
13-12
15-13
17- 17
Dat klinkt als een degelijke oplossing! Effectief komt de 15 dus te vervallen en krijg je een 13 erbij. Dank voor het delen :cool2:

Re: Eerste ervaringen met de Stromer ST5

Geplaatst: 25 jul 2018, 11:14
door Martin
@Broezer: nee, 12 komt er bij en 15 vervalt. ;)

Mooie en handige update Lomito. :ay

Re: Eerste ervaringen met de Stromer ST5

Geplaatst: 25 jul 2018, 11:23
door Broezer
:mrgreen: Woeps, brainfart

Re: Eerste ervaringen met de Stromer ST5

Geplaatst: 25 jul 2018, 13:01
door Lomito
Broezer schreef: 25 jul 2018, 11:23 :mrgreen: Woeps, brainfart
Ook van mij hoor, 't is de warmte...

Oud... : 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42 (24T is verwijderd)
Nieuw: 11-12-13-15-17-19-21-28-32-37-42 (12T is nieuw)

Er zit dus een aardig gat tussen de 21 en 28T maar op de 28T kom ik in de praktijk nooit. Overigens pakt de derailleur die sprong zonder problemen.