Ik denk dat het nog wachten is tot 2020.
Bosch heeft ook een concept van hubmotor gepatenteerd(die ook werkt als rem, en zowel in voor- als achterwiel zou ingebouwd worden), het zou dus niet onlogisch zijn dat zij die hub-motor effectief gaan ontwikkelen.
Klever beperkte zich voor volgend jaar tot een paar kleine aanpassingen en de 850wh batterij (enfin wanneer die eindelijk uitgeleverd kan worden). Klever heeft al aangegeven dat ze een grotere batterij zullen produceren (1200Wh?). Op de website geven ze ook aan dat ze met de X-speed nog een pak verder willen gaan, maar dat ze dan nog wat issues moeten regelen mbt typegoedkeuring.
Ik denk dat Kettler niet het enige merk zal zijn dat de Go Swiss Drive motor met pinion gaat integreren.
Een scenario waar Specialised, R&M of Flyer speedbikes produceert met een Hub-motor, is ook niet onwaarschijnlijk. Tegen 2021-2022 tijd gaat Stromer toch wat orde op zaken dienen te zetten, want tegen die tijd zullen ook die bedrijven de groeipijnen achter de rug hebben...
Maar ondertussen genieten wij van onze Stromers. Ik ben benieuwd wat nu de volgende stap van Stromer gaat zijn, nu alles vernieuwd is volgend jaar (ST1, ST1X, ST3, ST5).