Stromeur schreef: ↑10 mei 2018, 15:31
Rik schreef: ↑10 mei 2018, 15:20
Wat ik nog belangrijker vind is dat stromer leert uit zijn fouten (cfr ST2 2017 tov 2018) en zich inzet om alles snel en binnen garantie op te lossen.
100% mee eens! En volgens mij zit Stromer op dat punt momenteel écht op de juiste weg.
Verder had ik het inderdaad over de factoren die Stromer zelf kan beïnvloeden. Gebruikersfouten zijn helaas nooit uit te sluiten, maar de ST5 zo foolproof als mogelijk maken vind ik wel van groot belang. Klimaat zou ook geen probleem mogen zijn; deze Stromers worden in heel Europa en de USA verkocht en ze moeten de weersomstandigheden in al die regio's gewoon kunnen hebben. Bij ons is het vooral de nattigheid, ergens anders zijn het bergen en sneeuw, weer ergens anders vrij hoge of lage temperaturen etc.
De mensen van Stromer vertelden mij in Zandvoort dat ze al meer dan een half jaar aan het testen en tweaken zijn met de ST5. Ik weet niet of ze ook zo intensief bezig zijn geweest met de andere modellen, maar zes maanden maakt in ieder geval dat ik hoop dat wij, de eindgebruikers, niet als bèta-testers worden ingezet voor de ST5. Dat gevoel had ik als één van de early adaptors van de ST1 X 2017 namelijk wel. Maar volgens mij heeft Stromer ook hierin inmiddels wel weer wat geleerd.
Hallo,
Ik wil niemand ontmoedigen, en hoop dat Stromer veel heeft geleerd van de fouten uit het verleden. Hoopt iedereen denk ik.
De vraag die eerder gesteld is, is of 6 maanden testen genoeg is. Wel, toen wij de lading problemen met onze ST2’s in 2014 hadden kreeg ik van de toenmalige CEO van Stromer de verzekering dat de fiets de hele winter voor de introductie in 2014 was getest in Zwitserland, door een panel van tig testers.
Dat was niet genoeg, dat hebben de 5 ernstige problemen die wij binnen 6 maanden hadden wel geleerd, en wij waren niet de enigen.
Uit mijn professionele ervaring is wel gebleken dat:
1. Een test team dat binnen een fabrikant, deels vaak ontwikkelaars en engineers, de testen uitvoert, vindt nooit alle problemen, omdat men de fiets test zoals zij die bedoeld hebben. Maar de gebruikers testen en gebruiken de fiets vaak genoeg anders dan bedoeld en onder andere omstandigheden.
2. Daarom werd en wordt in het high tech bedrijf waar ik lang heb gewerkt ook altijd met zogenaamde gamma testers gewerkt. Key klanten die dan een minimaal beta model flink kunnen uitproberen, en middels test rapporten nog meer fouten en potentiële problemen eruit halen. Dat vertraagt de introductie, maar bespaart kosten en voorkomt klanten ontevredenheid. Dus een goed investering.
En dan nog . . . .
De eerste producten vertonen altijd een fikse hoeveelheid issues. En die mag je ook verwachten, en dat aantal hoort door een supersnelle acties van Stromer dan snel af te nemen. Actie op 2 vlakken:
[1] engineers die onmiddellijk starten met redesign en logistiek en
[2] klanten helpen om met de voorkomende problemen toch nog nuttig vruchtgebruik van de fiets te hebben.
Mijn ervaring is dat er geen betere en trouwere klanten zijn dan die welke met hun investering problemen hebben gehad, maar dan door dik en dun werden geholpen.
En dat deed Stromer in 2014 en 2015 echt heel verkeerd.
My 5 cents, wel gebaseerd op echte ervaring met Stromer, en mijn professionele ervaring.
Ik hoop voor iedereen dat er geleerd is en dat de organisatie en mentaliteit bij Stromer ook echt anders is.
Wat dat betreft is het signaal dat de krimpkous actie bij zoveel dealers (een maand of 2) later nog niet bekend is toch zorgelijk te noemen.
Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel