Geveerde voorvork voor de Stromer ST5

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Stromers ST1, ST2 en ST2 S hebben een carbon voorvork. Zo'n vork is niet alleen lichter van gewicht, maar werkt ook een beetje als schokdemper vanwege de materiaaleigenschappen van het carbon. De Stromer ST5 is heeft een aluminium voorvork en mist dus deze eigenschappen.

De geïntegreerde stuur/stuurpencombinatie van de ST5 maakt het niet mogelijk om een geveerde stuurpen zoals de Redshift Shockstop te plaatsen.

Nu is het stuur van de ST5 aan de uiteindes wel voorzien van carbon inserts, en de nieuwe Pirelli banden nemen ook weer een deel van de vering voor hun rekening. Dit werkt best goed, heb ik tijdens een testrit op de ST5 ondervonden. Maar toch zou ik zelf nog steeds de voorkeur hebben voor een geveerde voorvork, gewoon omdat dit nu eenmaal het beste werkt. (In ieder geval wel over de Friese hobbeldebobbel fietspaden.)

Stromer heeft wel plannen om een geveerde voorvork op de markt te brengen voor de ST5, maar hij is er nog niet. Bij de Groningsde dealer hoorde ik wel dat Stromer van plan is om ook van de geveerde voorvork een mooi nieuwigheidje te fabriceren, namelijk een zogenaamde "inverted" of "upside down" (of USD) geveerde vork.

Hieronder links de "gewone" geveerde voorvork zoals we 'm al veel langer kennen, en rechts de inverted vork:

usd-vs-conventional-motorcycle-forks-2.jpg
usd-vs-conventional-motorcycle-forks-2.jpg (44.41 KiB) 9394 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In de EBR review van de ST5 die op youtube staat, wordt kort een tekening getoond van de ST5 waarop dit inderdaad te zien is. (Waarom ze dit "ST2 Concept Art" noemen terwijl we overduidelijk naar een ST5 kijken: geen idee.) Maar boeiend vind ik het wel, dus ik wilde 'm toch even delen:

Stromer ST5 Suspension Fork.jpg
Stromer ST5 Suspension Fork.jpg (404.63 KiB) 9393 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Mijn dealer schatte de prijs op 1000 euro incl btw. Ter info. Lijkt me erg veel. Zal zeker later dan de fiets komen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Stromer/Suntour vork voor de ST1 X / ST2 / ST2 S kost officieel 750 euro (afhankelijk van waar je 'm koopt kan het wel voor iets minder), dus dat de geveerde voorvork voor de ST5 ook weer een heus Stromerprijskaartje krijgt verbaast me niet.

Ik hoor net in de EBR review dat de geveerde voorvork naar verwachting luchtgeveerd is, met 35mm travel.

Hier nog een plaatje:

Stromer ST5 Suspension Fork 2.png
Stromer ST5 Suspension Fork 2.png (941.75 KiB) 9383 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Ben benieuwd, 35mm is wel erg weinig. Normaliter heb je al snel 20-30% Sag en wil je niet dat de vork helemaal dichtklapt. Dan heb je effectief 15 mm veerweg over of zo. Ongeveer niets dus, ook niet ondersteboven.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is een wegfiets, geen mountainbike, dus in principe zou die 35mm genoeg moeten zijn, mits perfect afgesteld. De 80mm veerweg op mijn ST2 S voorvork is echt totaal overkill voor een wegfiets. Maar inderdaad, voor de extra speling zou 50mm wel lekker zijn.

Op basis van de afbeeldingen denk ik dat het voorspatbord is bevestigd aan de binnenste vorkbuis. Dat is het deel dat bij dit type geveerde vork niet mee veert.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

50-60 mm zou beter zijn idd. Veel hoger gaat de geometrie ook nadelig beïnvloedden. Ben benieuwd wat ze er van maken.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, mijn ST2 S stuurt ook wat lomer sinds de geveerde voorvork erop zit. Ik ben er inmiddels aangewend en vind het wel lekker zo, maar het verschil is aanzienlijk. Ik voelde meteen weer hoe mijn Stromer oorspronkelijk reed toen ik in Groningen een testrondje op een ST1 X 2018 reed; wat een lekker vinnige fiets. Maar voor de enorme stukken die ik rechtuit blaas is mijn geveerde vork prima. (Al had er zo 30mm aan veerweg af gekund.)

Het rijgedrag van de ST5 is ook met de normale voorvork op zijn 27,7" wielen al heel anders dan de Stromers op 26" wielen, daar moet Stromer wat mij betreft niet nog heel veel meer aan veranderen. Misschien dat daar de keus voor 35mm veerweg vandaan komt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Neh, zó erg is het echt niet volgens mij.

Ik weet dat je de geveerde voorvork van Stromer voor de ST1 X / ST2 / ST2 S te iel vindt, de uitstraling van de normale vork is natuurlijk heel anders, en ook het lijnenspel. Maar het zou zomaar kunnen dat Stromer juist met deze USD vork ook wat meer recht doet aan het robuuste design van de ST5.

Maargoed, zelf vond ik het comfort aan de handen en polsen op de ST5 reuze meevallen. Mijn achterste had meer moeite met de gang van zaken. Dus misschien is-ie helemaal niet nodig voor je? Scheelt ,je sowieso weer een heleboel geld, de prijsstelling van de Stromer-opties kennende.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 23 apr 2018, 23:29 Neh, zó erg is het echt niet volgens mij.
Dat kan inderdaad, maar voor mij is het wel zo erg... vooral die haakse hoek bovenin de vork vind ik niet bij het lijnenspel van de Stromer passen. En dan moet je afwegen of de comfortwinst groot genoeg is om met een in mijn ogen verminkte Stromer te gaan rijden. Zou ik dagelijks over kasseien moeten rijden dan was de keuze vrij gemakkelijk maar met al dat heerlijke asfalt waarmee wij hier verwend worden is de comfortwinst minimaal.

Zoals Pater Moeskroen ons geleerd heeft:
Ja wie mooi wil zijn
Die verdraagt de pijn
Die heeft het ervoor over
Anders zou ik nooit-nie'
De knapperd zijn
Waarin ik me dagelijks tover
Plaats reactie