NL-Stromer inschrijven in België onmogelijk?

Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Bedankt voor je toelichting puurstromer,
ik heb vandaag contact opgenomen met het douane kantoor hier in de buurt.
Hetgeen ik dien mee te brengen is het CoC document en de factuur.
De factuur zal op de naam van de persoon/firma dienen te staan waar de inschrijving dient op te gebeuren.
Verder voorzien zij, na 5 werkdagen, inderdaad, ze zijn onderbemand, het rose forumulier met het vignet.
Heb intussen nog een email gestuurd naar de verzekeringsmaatschapij met de vraag of ik het rose formulier met het vignet naar hun moet sturen, of dat ik zelf naar D.I.V. (Alken) dien te gaan voor de aanvraag van de nummerplaat.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
puurstromer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2018, 10:19

Ik heb mijn fiets uiteindelijk niet BA verzekerd, dus ook geen sticker onderaan rechts op het roze formulier. Heb er lang over getwijfeld maar heb van Ethias dan attest gekregen waarin staat dat de familiale polis ook pedelecs dekt.
Als je snel wil gesteld zijn, de DIV in Brussel heeft meer capaciteit dan de lokale sattelieten en kan je meestal sneller terecht.
Ook douane in zelfde gebouw (ander loket) want na DIV stuurde ze me toch nog eens naar douane. Misschien bij jou in Alken zelfde dienst?
ST1X 2018 met fietsbel van 4 euro , bodyfloat en shockstop. WW 34km enkel
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

ST1x in Duitsland gekocht ... zie dat het juiste conformiteits attest erbij zit (EU) + factuur. Dan naar de douane en vervolgens naar de DIV. Een paar dagen geloop en het is ok en bedank die ambtenaar van de Douane kerel is super ok !!!
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
kedam
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2018, 11:54

Ook ik heb uiteindelijk een stromer ST1X uit NL kunnen registreren in BE.
Originele eigenaar (Belg) had deze van NL failliete zaak via een NL veiling gekocht, CoC en factuur waren aanwezig. Echter, bij aankomst aan de douane met coc en factuur, vertelde ze me dat enkel de eerste eigenaar (die het voertuig meebrengt naar BE) de fiets kan laten importeren bij de douane (persoon op het factuur). Dit was dus nog de eerste persoon waarvan ik de fiets had gekocht, dus ben ik samen met deze persoon naar de douane gegaan en kreeg ik daar het roos aanvraagformulier met haar naam erop. (dus niet mijn naam!)

Vervolgens kon ik bij DIV niet rechtsreeks dit formulier indienen aangezien de uiteindelijke eigenaar verschilt van op het roos aanvraagformulier. Nadien via mijn verzekeraar (en via een schriftelijke verklaring van de eerste eigenaar, met uitleg waarom deze persoon niet oorspronkelijk de fiets had laten registeren na aankoop bij import in BE), kreeg ik toch de week erachter mijn nummerplaat in de brievenbus :cool2:
Bloemen
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:34

Ik wil ook een Stromer ST2 (nieuw) aanschaffen in NL en invoeren in België. De aankoop gebeurt op naam van mijn BVBA, de BTW wordt door de NL handelaar verlegd. Dient er dan bij invoer alsnog BTW betaald te worden? (die ik vervolgens weer inbreng) Of zijn er geen kosten verbonden aan het invoeren? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Beste,
Je dient bij je nieuwe stromer een aankoop factuur te hebben, met de juiste gegevens, als de factuur op je BVBA komt te staan, kan je hem in België enkel op plaat zetten op je BVBA. Verder heb je natuurlijk ook alle andere documenten van je fiets nodig, het CoC bewijs. Je kan deze documenten inscannen en online naar het dichtbijzijnde douane kantoor sturen. In principe zullen ze je verwittigen als de doaune invoer documenten klaar zijn, maar 99,99999% gooien ze je zaakje op 'n hoop en dien je zelf erachter aan te gaan, ook dien je bij het bezoek, de originele documenten mee te nemen.

Hiermee kan je dan je plaat aanvragen bij het D.I.V., je dient, indien hij op je B.V.B.A. ingeschreven wordt, ook een uitreksel van je statuten mee te nemen en je paspoort, om aan te tonen dat jij de zaakvoerder bent..

Wat BTW betreft, dien je hier in België GEEN BTW te betalen, zolang je de fiets niet doorverkoopt.
Verder heb je enkel kosten voor het aanvragen van je NR plaat, 26€ met de post opgestuurd en meteen aan de postbode te betalen (aangetekende zending).
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Bloemen
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:34

Dag Free2be,

Hartelijk bedankt voor het antwoord. Ik had geen betere en duidelijkere reactie kunnen wensen. :cool2:

Fijne zondag!
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Beste Bloemen,
we zijn er om elkaar te helpen é..
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Bloemen
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mar 2019, 11:34

Beste,

Vanmorgen naar de douane geweest, als eerste aam de beurt en snel geholpen door een vriendelijke vrouw. Meteen daarna naar mijn verzekeringsmaatschappij gereden om het formulier van de DIV in orde te brengen. Daar kwam de discussie met of zonder trapondersteuning ter sprake. Volgens haar was deze fiets met trapondersteuning. Ze had het formulier ingevuld en de sticker voor de verzekering erop geplakt met daarop geschreven BA gezin. Juist toen ik wou vertrekken dacht ik eraan dat de fiets op naam van mijn Bvba staat. En bijgevolg niet gedekt wordt door mijn BA gezin (familiale). Ik heb dat aan haar gemeld en dat bleek inderdaad te kloppen. De fiets wordt dus apart BA verzekerd op de bvba. Ze heeft echter het kruisje en de sticker op het formulier niet aangepast. Ze zei dat ik bij DIV maar even moest navragen wat er correct is. Gaat dit problemen geven bij het aanvragen van de nummerplaat? Of in de toekomst bij eventuele ongevallen?

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bloemen schreef: 27 mar 2019, 13:28 Gaat dit problemen geven bij het aanvragen van de nummerplaat? Of in de toekomst bij eventuele ongevallen?
Als het goed is gaat dit juist géén problemen geven, want het formulier is correct (volgens de letter van de wet) ingevuld.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie