Gezellig op de rijbaan...

rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Het einde van een (korte) tijd van speed-pedelecs mogelijk gedogen op het fietspad lijkt nabij?
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

rvaneijk schreef: 12 aug 2018, 16:52 Het einde van een (korte) tijd van gedogen lijkt nabij...
Heb een klachtenformulier politie Amsterdam met uitgebreide toelichting ingevuld en gevraagd wat het beleid t.a.v. Speed Pedelecs gaat worden; anders ga ik echt met 30/35 midden op de rijbaan rijden en zoekt de politie/het OM het verder maar uit met de letter van de wet.
Die verkeerslichten zijn nog wel een probleem; als ik alle verkeerslichten in Amsterdam, Diemen en Amstelveen moet gaan aanmelden waarvan de lus de Stromer niet registreert, dan ben ik nog wel even bezig....
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik ben van de week bijna met opzet aangereden (20 cm of zo) van achter. Boze chauffeur, wilde dat ik tussen de tramrails uit ging en verkaste naar het fietspad. Het was nat weer, dus ik heb mijn tijd genomen, de rails kan dan best glad zijn. Wel heftig zo kort erop en dat geschreeuw. Maar goed, een normaal gesprek kun je met zo'n heethoofd op dat moment toch niet voeren.

Misschien dat het verstandigst nog wel is om een tekst op mijn rug te zetten: sorry, deze pedelec hoort ook op de rijbaan..
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 12 aug 2018, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Die ervaring had ik ook al eerder; 's ochtends naar het werk en verplicht op de autoweg (Amsterdam Buitenveldert); eerst getoeter en opduwen, daarna met een hoop gas er toch langs (terwijl dat formeel niet mag op een éénbaansweg) en vervolgens afsnijden richting de stoeprand. Daarna weer samen bij het stoplicht en opnieuw agressief gedrag bij het wegrijden.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Lomito

Ik had die agente mijn fiets gegeven met het verzoek om even een paar honderd meter over de rijbaan te karren. En zo niet, de kans daarop is vrij groot, dikke middelvinger en gewoon weg vervolgen over het fietspad. Eigen veiligheid gaat voor alles, daar kan geen blauwpet mij van gedachten veranderen. Boete ook goed, leuk voor een bezoekje aan de kantonrechter.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Boete gaat je 95 euro kosten. Rechters kijken enkel en alleen naar de wet; of je deze hebt overtreden en of er sprake is van strafbaarheid. Formeel heb je met de huidige wetgeving geen poot om op te staan; wanneer je het aanvecht is de kans groot dat er extra kosten en tijd bijkomen; eerst bezwaar bij de OvJ en daarna bij (vrijwel standaard afwijzing) in beroep bij de Rechtbank.
De huidige wetgeving v.w.b. de Speed Pedelecs is gewoon slecht door de gelijkschakeling met bromfietsen (oorzaak wetgever). Het beleid van politie/OM hoe daar actief gevolg en handhaving in de praktijk aan wordt gegeven, is momenteel nog even de vraag; lees dat er in bepaalde regio's (Gelderland) proeven worden gehouden met fietspaden(?) Hopelijk volgen andere provincies, waaronder Noord-Holland snel.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Beste Lomito, dat de wetgeving op dit gebied verre van ideaal is ben ik met je eens. Menig autorijder kennelijk ook. Dat je hierover gepassioneerd bent begrijp ik ook. Je hebt duidelijk je hart vol van de speed pedelec. Je zou je echter moeten richten naar de wetgever en niet de agent die toeziet op de naleving van de wet. Je suggestie een middelvinger te wijzen naar een ‘blauwpet’ getuigt van weinig respect. Hij/zij doet feitelijk haar werk.
Ik zag een nieuw topic over positiviteit. Lijkt mij een goed initiatief.
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Lomito

Ik kom al anderhalf jaar blauwpetten tegen, daarbij motoragenten die zich specifiek richten op speed pedelecs (gewend om achter brommertjes aan te gaan via geitenpaadjes), en nog niet één heeft mij aangesproken terwijl ik telkens helemaal fout op het (on)verplichte fietspad reed. Als meest dreigende handhaver heb ik een motoragent meegemaakt die me enkele keren op en neer voorbij en tegemoet reed en uiteindelijk besloot me met rust te laten. Ik heb dan ook geen enkel probleem met de handhaver die de wet niet naar de letter volgt en desondanks een eigen inschatting maakt die ik zelf ook maak.

Daar tegenover staan de overijverige pennenlikkers die de wet star hanteren en blind zijn voor de meest veilige plek op de weg onder gegeven omstandigheden... ik ben ze gelukkig nog niet tegengekomen maar ik neem de boete voor de positie op de weg plus voor minachting van de agent voor lief, d.w.z. voor handhavers die geen rekening houden met mijn veiligheid. Na anderhalf jaar boetevrij knallen over fietspaden heb ik een budget voor boetes opgebouwd waar ik me wat meer ongehoorzaamheid mee kan veroorloven en de extra dure koffie bij de kantonrechter mij prima zal smaken.

En zo rij ik zelfs op bromfietspaden met eindeloos geduld voor de halfdove medemensch op E-fiets die mijn claxon na 5x nog niet gehoord heeft en bedank ook nog voor het maken van ruimte nadat de horende partner eindelijk reageert... rij ik geheel tegen de wet op het fietspad dan wil ik mij nog meer als gast gedragen.
.
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Ik zal straks als mijn fiets er is waarschijnlijk dezelfde plek als jou kiezen op de weg of het fietspad en mijn snelheid aanpassen.
Ik zal het gesprek aangaan met een agent, mocht het nodig zijn. Ik zal ook de eventuele boete accepteren voor mijn burgerlijke ongehoorzaamheid :-)
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Heb je in je filmpje nog geluk dat ze bij het omkijken niet half de berm in fietsen. Op de racefiets geregeld meegemaakt.
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Plaats reactie