Gezellig op de rijbaan...

Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

@freddy ik heb in mijn stelling expres geen nuance opgenomen. Ik ga bij erg slecht weer of zeer vermoeid lekker met de trein.

Maar waar het mij voornamelijk om draait is dat ik veel Stromers (en andere sp's) over het fietspad zie rijden en maar weinig op de rijbaan. Zo blijft het voor het overige verkeer onduidelijk dat een sp gewoon op de rijbaan hoort. Met z'n allen kunnen we ervoor zorgen dat het wel gewoon gevonden wordt dat je als verkeersdeelnemer een sp op de rijbaan tegenkomt.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben het niet eens met de huidige wetgeving.

Ik zou graag een wet zien waarin de SP'er binnen de bebouwde kom de keuze heeft: op de rijbaan, of met gematigde snelheid op het fietspad. Ook het beleid van de Provincie Gelderland (uitzonderings-routes aanwijzen waar de SP wel op het fietspad mag) zie ik wel zitten, met name omdat hierin is meegenomen dat de (fiets-) infrastructuur geschikt moet zijn voor snelle e-bikes. Ik heb de eerste driekwart jaar op mijn ST1 X bijna alleen maar op fietspaden gereden en ik zie zelf ook wel dat het soms vreselijk proppen is op veel te smalle fietspaden van deplorabele kwaliteit, met alle gevolgen van dien.

Maar, op basis van de huidige wetgeving ben ik het in beginsel wel eens met Mark78: we horen binnen de bebouwde kom op de rijbaan en zolang alle SP'ers blijven doen waar ze zelf zin in hebben gaan automobilisten het gewoon nooit snappen. Echter, omdat dit "niet snappen" bij een schrikbarend percentage automobilisten stante pede wordt omgezet in agressiviteit en daarmee weer in rijgedrag dat mijn leven en gezondheid in gevaar brengt, is dit niet een missie die ik ten koste van alles ga uitvoeren.

Dus ja: ik hou me aan de wet en ik pak de rijbaan waar dit verplicht is, ténzij dit op een tracé is waarbij dit - naar mijn oordeel - ten koste gaat van mijn eigen veiligheid. Daar pak ik met gematigde snelheid het fietspad. Mocht dit ooit leiden tot een bekeuring, dan laat ik het voorkomen en mag de rechter zich hierover buigen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mark78 schreef: 18 sep 2018, 22:45 @freddy ik heb in mijn stelling expres geen nuance opgenomen. Ik ga bij erg slecht weer of zeer vermoeid lekker met de trein.
Als ik met de trein wil gaan moet ik eerst 25 km fietsen, waarbij ik 1 km voordat ik bij het station ben langs mijn werk af kom... Niet echt realistisch :bn:

Ik snap dat je bewust geen nuance gebruikte, daarom ging ik er ook met een extreem tegen voorbeeld tegenin.

Voor de rest: zie antwoord Stromeur.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Stromeur schreef: 18 sep 2018, 23:41 (...)
Maar, op basis van de huidige wetgeving ben ik het in beginsel wel eens met Mark78: we horen binnen de bebouwde kom op de rijbaan en zolang alle SP'ers blijven doen waar ze zelf zin in hebben gaan automobilisten het gewoon nooit snappen. Echter, omdat dit "niet snappen" bij een schrikbarend percentage automobilisten stante pede wordt omgezet in agressiviteit en daarmee weer in rijgedrag dat mijn leven en gezondheid in gevaar brengt, is dit niet een missie die ik ten koste van alles ga uitvoeren.

(...)
Dit is ook exact mijn mening. Het zou fijn zijn als automobilisten het fenomeen SP zsm gaan snappen :)
ST1X 2018 ><>
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Goed, dan zijn we het snel eens! :cool2:

Dusss, gaan we nu allemaal, waar het zonder gevaar voor eigen leven kan, op de rijbaan? Als alle leden van dit forum het goede voorbeeld geven zijn we al een heel eind!

Wat ik nog wel eens een goede actie zou vinden is dat er een keer een gezamenlijke (demonstratie-) rit op forens tijden wordt gehouden op stukken waar veel sp-ers rijden. Wat spandoeken langs de route... Lokale tv en krant erbij...

Wellicht dat zo automobilisten het gaan begrijpen? Vanuit de overheid hoef je geen initiatief te verwachten.

Op het stuk dat ik op de rijbaan moet, is het alleen lastig waar er ook auto forenzen rijden. Lees: het stuk tussen Eelde en Groningen. Een typische doorgaande weg die alle forenzen 's ochtends en 's middags moeten nemen om op en af de snelweg te komen.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
rjanssen1
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2018, 14:29
Locatie: Nijmegen

Hoop dat we ons eindelijk eens aan wet gaan houden. Zolang er speed pedelecs op fietspad blijven rijden. Blijven automobilisten denken dat we daar tuis horen en zich storen aan de op en weg rijdende pedelecs. Dus ook nooit vrije keuze laten! Dan wilt elke automobilist ons van de weg hebben en krijg je opduw, snijden enz.
Een protest actie waarbij landelijke pers gehaald wordt zou wenselijk zijn zodat meer bekendheid gegeven wordt aan onze plek op de weg. Rij zelf dwars door Nijmegen en zie regelmatig pedelecs die zich misdragen, hard over fietspad door rood enz. Dus dat men rustig over fietspad rijd.... Bij stoplichten stopstrepen blijf ik wel op plek en ga niet langs auto’s naar voor (voorkruipen) dat neemt frustratie weg en heb dan ook nauwelijks slechte ervaringen.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik zie mijzelf in alle opzichten gewoon als fietser en probeer mij ook zo te gedragen. De paar dagen met de ST2 voelde ik mij zo kwetsbaar op de rijbaan dat ik het ‘statement maken’ graag aan anderen over laat. Liever pas ik mij aan op de fietsers op het fietspad zodat ik die geen overlast bezorg en ik daar gedoogd word.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb het hier al eerder gezegd, en wil zeker niet off-topic gaan, maar de Belgische regeling is voor één keer beter dan de Nederlandse. Gewoon dit stukje verkeersreglement kopiëren in Nederland zou ik zo zeggen:
In België is de plaats van de speed-pedelec in zone 50 op de rijweg. Maar je mag wel kiezen om op het fietspad te rijden, op voorwaarde dat je daar geen fietsers of evt voetgangers in gevaar brengt. Alleen op gemenge fiets/voetpaden mogen we niet met de speed-pedelec

Ik rijd enkele stukken op de openbare weg, maar ook hier in België levert dat aggresieve reacties op, Dit is ook hier onwetendheid van de automobilist, maar sommige stukken fietspad zijn gewoon onveilig voor de speedpedelec (blinde afritten , je kan op zo'n fietspad zelfs geen 25 km/h rijden).
Wat mij betreft mag de politie me dan gerust bekeuren, er is enkele weken geleden nog een fietser die aan de verkeerde kant van de weg reed vrijgesproken door de verkeersrechter . In zijn verdediging gaf de fietser aan dat een dubbel oversteekmanoeuvre over een drukke straat te gevaarlijk was. De rechter is hem daarin gevolgd, en gaf dus aan dat een zwakke weggebruiker de verkeersregels mag aan zijn/haar laars lappen indien dat zijn/haar veiligheid ten goede kot. :ay
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Even ter aanvulling: in NL is een speed pedelec een brommer, en zijn we dus helaas geen zwakke verkeersdeelnemer. Ook van groot belang om in het achterhoofd te houden wanneer iemand ervoor kiest om in NL, al dan niet als een malle, over het fietspad te gaan Stromeren en in aanrijding komt met een voetganger of fietser (= wél zwakke verkeersdeelnemer dus dan ben je in een heleboel juridische en verzekeringstechnische opzichten het bokje.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik voel mezelf ook een fietser. Maar ik weet dat ik dat voor de wet niet ben, dus pas ik me aan.
Ik ben het ook niet eens met de huidige wetgeving. Maar ik weet dat die wetgeving wel geldt, dus pas ik me aan...

Kort? Ik pas me aan aan de regels voor zover mogelijk, en waar ik dat niet doe, accepteer ik de consequenties (aanpassen snelheid, evt. boetes).

En via de politiek en media blijf ik met anderen (jullie o.a.) pleiten voor aanpassing van de regelgeving.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Plaats reactie