Nog een dikke week en dan zijn alle speed pedelecs, als het goed is, voorzien van een geel kenteken en moeten wij allemaal volgens de wet op de rijbaan rijden als er in de bebouwde kom geen brom/fietspad is.
Ik heb afgelopen weken best veel speed pedelecs met een geel kenteken gezien maar nog steeds heb ik geen enkele snelle fietser op de rijbaan gezien, en vroeg mij af of er überhaupt wel snelle fietsers zijn die zich aan de nieuwe regels houden of van plan zijn zich daar vanaf volgende week zaterdag aan te houden.
Rijden jullie al op de rijbaan, en hoe bevalt dat?
Gezellig op de rijbaan...
Als ik in bezit zou zijn van een speed pedelec ga ik nooit of te nimmer op de rijbaan fietsen, wet of geen wet. Ik zou met gepaste snelheid gebruik blijven maken van het fietspad, dus in de stad defensief rijden en goed anticiperen op het overige fietsverkeer.
Ga je als een gek over het fietspad knallen en haal je met groot snelheidsverschil ander fietsers in, trek je vanzelf de aandacht van de Politie en kun je dus staande worden gehouden.
Ga je als een gek over het fietspad knallen en haal je met groot snelheidsverschil ander fietsers in, trek je vanzelf de aandacht van de Politie en kun je dus staande worden gehouden.
Maar dan heb je het over voetgangers, die lopen/rennen meestal niet op de rijbaan... Ik bedoel de interactie met gemotoriseerd verkeer... Zit je dwars he, mijn opmerking over je facedinges.
Lijkt mij ook de beste keuze of eigenlijk de minst slechte.
-
- Expert
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25
Ik probeer dagelijks een stukje meer weg te pakken. Vandaag Johan de Wittlaan, IJssellaan en Velperweg gereden in Arnhem. In de ochtend en middag geen centje pijn.
En je vestigt meteen betere doorkomsttijden
En je vestigt meteen betere doorkomsttijden
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Wauw... dat zijn stroomwegen door Arnhem, voor mij een maatje te groot:vincentbosse schreef: ↑23 jun 2017, 22:12 Ik probeer dagelijks een stukje meer weg te pakken. Vandaag Johan de Wittlaan, IJssellaan en Velperweg gereden in Arnhem. In de ochtend en middag geen centje pijn.
En je vestigt meteen betere doorkomsttijden
https://www.google.nl/maps/@51.987244,5 ... 312!8i6656
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Hallo allemaal,
als het even kan blijf ik mooi op het fietspad.
Ik rijd al bijna 2 maanden met een geel kenteken (gelijk gedaan bij aanschaf nieuwe St1x) maar rijden op de rijbaan is uitermate slecht bevallen:
- bussen (!) die je proberen op te duwen omdat ze hun volgende halte moeten halen ?
- vrachtwagens die vinden dat je te langzaam gaat en de hele tijd op de claxon hangen;
- aannemersbusjes die je gewoon opzij drukken (echt ; ik werd het fietspad opgeduwd en mag dankbaar zijn dat er een vloeiende overgang was tussen rijbaan en fietspad);
Feitelijk had ik het minst last van gewone personenauto's alhoewel er daar natuurlijk verhoudingsgewijs het meest van zijn.
Aangezien ik heel vroeg vertrek maak ik op dat moment optimaal gebruik van de rijbaan; dat rijd gewoon een stuk comfortabeler dan het fietspad met haar inherente obstakels (zoals boomwortels, gaten en minder reactietijd naar uitrijdend verkeer). De terugweg duurt dus altijd een stuk langer doordat ik heel braaf (en incorrect ?) op het fietspad moet blijven. Ik ben trouwens eens met Martin: ga je als een dolle vaart maken op het fietspad trek je gewoon de aandacht.
Heel benieuwd naar het formele omklapmoment 1 juli; ik zie nog best veel behoorlijk rappe E-Bikes met een blauw plaatje (Riese en Muller als voorbeeld).
Veel fietsgenot toegewenst,
Reinout
als het even kan blijf ik mooi op het fietspad.
Ik rijd al bijna 2 maanden met een geel kenteken (gelijk gedaan bij aanschaf nieuwe St1x) maar rijden op de rijbaan is uitermate slecht bevallen:
- bussen (!) die je proberen op te duwen omdat ze hun volgende halte moeten halen ?
- vrachtwagens die vinden dat je te langzaam gaat en de hele tijd op de claxon hangen;
- aannemersbusjes die je gewoon opzij drukken (echt ; ik werd het fietspad opgeduwd en mag dankbaar zijn dat er een vloeiende overgang was tussen rijbaan en fietspad);
Feitelijk had ik het minst last van gewone personenauto's alhoewel er daar natuurlijk verhoudingsgewijs het meest van zijn.
Aangezien ik heel vroeg vertrek maak ik op dat moment optimaal gebruik van de rijbaan; dat rijd gewoon een stuk comfortabeler dan het fietspad met haar inherente obstakels (zoals boomwortels, gaten en minder reactietijd naar uitrijdend verkeer). De terugweg duurt dus altijd een stuk langer doordat ik heel braaf (en incorrect ?) op het fietspad moet blijven. Ik ben trouwens eens met Martin: ga je als een dolle vaart maken op het fietspad trek je gewoon de aandacht.
Heel benieuwd naar het formele omklapmoment 1 juli; ik zie nog best veel behoorlijk rappe E-Bikes met een blauw plaatje (Riese en Muller als voorbeeld).
Veel fietsgenot toegewenst,
Reinout
-
- Expert
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25
Of zonder überhaupt een kenteken....Reinout-St1x schreef: ↑24 jun 2017, 13:48 Heel benieuwd naar het formele omklapmoment 1 juli; ik zie nog best veel behoorlijk rappe E-Bikes met een blauw plaatje (Riese en Muller als voorbeeld).
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Eigenlijk zouden we volgende week zaterdag (1 juli) een demonstratie moeten houden om aandacht te vragen voor de onredelijke wetgeving voor de speed pedelec. Bijvoorbeeld massaal over een 50 km/uur weg gaan rijden met 30 km/uur...