Gezellig op de rijbaan...

Lomito

Wat een geluk dat er verder niets gebeurd is... met 40 km/uur geeft een val zeker letsel en dan ben je niet meer in staat om het kenteken van de auto te noteren. Ik vraag me af of er sowieso nog snelfietsers zijn die zich op de rijbaan begeven, de agressie is namelijk niet incidenteel te noemen en meer dan genoeg reden om de rijbaan te verruilen voor het fietspad.

Ik moet me echt weer eens gaan verdiepen in de aanschaf vam een actioncamera, ergens zwerft hier al een topic daarover...
Pros
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 aug 2017, 11:25
Locatie: Amsterdam

Ja precies, maar dan moet je er zowel eentje aan de achterzijde als aan de voorzijde hebben en dan wordt het toch wel een kermis fiets met camera's, radars etc. Het is toch eigenlijk van de zotten. Deze HSfietsen zijn echt gewoon te langzaam (zowel met optrekken als topsnelheid) voor op de rijbaan. Tevens merk ik dat de automobilisten het gewoonweg niet weten dat we eigenlijk daar behoren te fietsen, iedereen vindt het ronduit belachelijk.
Lomito

De HS-fietsen zijn zeker niet te langzaam maar horen gewoon niet thuis op de rijbaan. Voeg daarbij dat automobilisten niet goed zijn voorgelicht en daarom geen idee hebben wat er voor hen rijdt. Overigens zou ik het als automobilist ook niet fijn vinden als een speed pedelec vooraan de verkeerslichten staat waardoor de file daarachter niet opgemerkt wordt en het licht op rood blijft om vervolgens met 30-35 km/uur te moeten rijden waar je 50 zou moeten kunnen rijden.

Die camera is voor mij vooral hobby, mooie ritten vastleggen, verkeerssituaties nog eens bekijken en in laatste instantie om bewijs te hebben als het een keer fout gaat. Ik ga ook zeker niet met een GoPro op de helm rondrijden, het moet er allemaal nog wel een beetje leuk uit blijven zien en zo'n Streetview-ding op je hoofd vind ik geen gezicht.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 08 aug 2017, 12:51 De HS-fietsen zijn zeker niet te langzaam maar horen gewoon niet thuis op de rijbaan.
Ik werd gisteren ingehaald door een brommer (geel kenteken), die reed rustig 65km/u, maar dat was niet het punt. Het punt is dat het een brommerrijder nul energie en nauwelijks tijd kost om die snelheid te bereiken en dat-ie een marge heeft bovenop de maximaal toegestane snelheid. Dat is dus een verschil tussen motorkracht (brommer) en spierkracht (SP). Ik realiseerde me eens temeer hoe belachelijk het is dat die brommer en ik voor de letter van de wet gelijkwaardig zijjn..

De wetgever zou eens goed moeten kijken naar hoe het met voorrang op het water is geregeld, want daar is wel rekening gehouden met dit substantiële verschil in aandrijving. Op het water gaat bijvoorbeeld spierkracht voor windkracht voor motorkracht, en zo hoort het.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Momenteel loopt een onderzoek van de SWOV naar de gevolgen van het rijden op de rijbaan met een speed pedelec. Uiteraard had dit onderzoek eerst uitgevoerd moeten worden om op basis daarvan de regelgeving op poten te zetten. Maar onze gemakzuchtige overheid liet zich (alweer) leiden door EU-richtlijnen en schatte de populariteit van de fiets volkomen verkeerd is, dacht zelfs met de zeer belemmerende regelgeving het gebruik van de speed pedelec te ontmoedigen.

Het onderzoek bestaat uit het drie weken lang dagelijks volgen van speed pedelecs die voorzien zijn van camera's en een black-box waarin snelheid, koers, tijd, versnelling/vertraging e.d. wordt vastgelegd. Ik had graag meegedaan aan dit onderzoek maar was net te laat met reageren... :dwarf: Eigenlijk is het onderzoek vrij overbodig: zet iedereen die zich met de huidige regelgeving bemoeid heeft onvrijwillig voor 3 weken op een speed pedelec en men zal de gemaakte blunder vrij snel ervaren...

Zodra er meer bekend is over de resultaten meld ik me hier weer.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik ben benieuwd naar de resultaten. Dit is toch wel een van de belangrijkste bezwaren voor mij om definitief de overstap te maken. In Almere (de stad met gescheiden fietspaden) loopt de verkoop van speed pedelecs om die reden niet. Een fietsenmaker had al zijn speed pedelecs in de uitverkoop gedaan.

Als fietser op een fietspad kom je in Almere via de kortste weg van punt A naar punt B. Auto's moeten in een zeer groot aantal gevallen voor dezelfde route flink omrijden. Met een speed pedelec ben in NL helaas verbannen naar de weg en zul je dus ook moeten omrijden.

Een speed pedelec heeft wel grote voordelen wanneer je buiten de bebouwde kom fietst: je ziet steeds meer gescheiden fietspaden en er maken nauwelijks fietsers gebruik van dat fietspad. Kennelijk zitten de mensen liever in de auto. Ook de routes door de weilanden zijn schitterend (vaak geasfalteerd, nauwelijks verkeer en mooie natuur om je heen). Ideaal om lekker door te fietsen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 10 aug 2017, 10:32 Als fietser op een fietspad kom je in Almere via de kortste weg van punt A naar punt B. Auto's moeten in een zeer groot aantal gevallen voor dezelfde route flink omrijden. Met een speed pedelec ben in NL helaas verbannen naar de weg en zul je dus ook moeten omrijden.
Moeten wel, maar of je dat ook daadwerkelijk gaat doen is een persoonlijke keuze (die volgens mij tot nu toe voor iedereen op het forum uitvalt richting de kortste en veiligste weg: het fietspad).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Zijn er hier überhaupt snelfietsers die zich aan de rijbaanverplichting houden?
Olaf
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2017, 18:21

Ben zelf ook begonnen met de "salami-tactiek". Ik probeer steeds vaker een klein stukje weg erbij te pakken. In de (binnen-)stad (Haarlem) lukt dit al aardig, de buitenwijken (Schalkwijk) zijn lastiger aangezien het verkeer er sneller rijdt. Voel me ook vaak "klein" op een vier-baans weg door de buitenwijk. Verkeer rijdt er vaak sneller dan de toegestane 50km/h, en ik heb zelf die mogelijkheid niet... Kreeg 1x een wat opdringerige vraag of ik niet beter op het fietspad kon fietsen. Als tegenvraag stelde ik of ik haar nummer kon krijgen zodat ik kon bellen als ik een bekeuring (van ik denk zo'n 90 euro, heeft iemand die al gehad??) zou krijgen... :D
satbird
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:30
Locatie: Lingewaard

Voor mijn woonwerk is het fietspad nog steeds een onderdeel in het traject om van A naar B te komen.
Om achter stinkende auto's te staan of te rijden met een verhoogde adem snelheid is een ding wat ik zeker niet zal doen.
Maar voor mij zijn de stromer ritjes voornamelijk recreatief en vermijdt ik de routes met de fietspaden.

Gelukkig woon ik tussen Arnhem en Nijmegen en zijn er voldoende trajecten . :cool2:
+Stromer- ST2s my "Grey Venge". :cool2:
Plaats reactie