Gezellig op de rijbaan...

Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Awv,

Ik had gisteren in Amsterdam een soortgelijke ervaring. Lekker stromeren bij het Leidseplein en ik rij netjes op de rijbaan. De fietspaden van het centrum in Amsterdam liggen vol met touristen. Liggen?? Ja joh, die staan stil waar ze willen en bekijken uitgebreid de kaart.

Word ik op een gegeven moment door een bouwvakker van de weggedrukt en hij maakt een gebaar dat ik op het fietspad moet rijden. Bij het verkeerslicht even met hem gesproken, ja hij wilde wel praten. Nadat ik hem had uitgelegd dat een geel kenteken en helmpje op een snelle fiets was die niet op het fietspad mag bood hij zijn excusses aan. Toch weer iemand wat bijgeleerd. :d3:
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ok. Ik zal een beetje hoop houden.
Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Bij de proefrit in Amsteram bij Qicq schatte een automobilist mijn snelheid ook verkeerd in. Terwijl ik voorrang ging hij toch de weg op. Ik was er al op voorbereid en kon prima remmen. Hij excuseerde zich daarna wel en zei sorry.
Had ik niet verwacht. Is ook wel een keer plezierig zo'n nette Amsterdammer.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Ik fiets 3-4 keer per week naar Amsterdam naar mijn werk, ongeveer 70 kilometer per dag. Ik kom van boven Amderdam en heb dan de keuze linksom bij Broek in Waterland via de Volgermerpolder naar de Schellingwouderbrug en via Oost naar het Centrum. Of rechtsom via de dijk naar Amsterdam Noord. Linksom is iets langer maar wel snelle (ivm de pont). Maar nu met de nieuwe wet is die Scrllingwouderbrug levensgevaarlijk voor speed pedelecs op de rijbaan. Laatst probeerde ik het weer en reed netjes middenop de rijbaan. Maar auto's ging achter me toeteren totdat ik gewoon links werd ingehaald door 3 auto's achter elkaar die daarbij over de doorgetrokken streep reden. Ik voelde me alsof ik gevaar zette, gedwongen door deze nieuwe wet.
Andere ervaringen zijn uitgescholden worden, aangesproken worden (do you speak english, the cycling road is over there). Ik voel me doodsbenauwd op zulke stukken.
Ga ik via de pont dan valt het vanaf cs nog mee, maar ik moet op een gegeven moment over de prins hendrikkade. Super druk en vol bussen ook. Het geeft ne nu stress, dat laatste stukje tot mijn werk. Ik heb een stromer gekocht om vanaf mijn huis tot werk ongeveer de afstand in een uur te overbruggen. Maar het laatste stuk werkt enorm vertragend, ook omdat ik omwegen zoek waar auto's niet met 50 over de weg kunnen knallen. Ik hoop dat de wetgeving dan ook snel weer veranderd kan worden. Prima on een rustig tempo over het fietspad in de stad te fietsen. Maar niet meer in het nauw gebracht met gevaar voor eigen leven en dat van een ander op de toegangsroutes gedwogen worden. Ik kan me de verhalen over de mensen die op provinciale wegen daar waar het 50 wordt ook de rijbaan op moeten dus heel goed voorstellen. De meeste auto's rijden dan nog veel harder dan 50 en ze vinden ons ultiem traag omdat we niet veel harder dan 45 zullen gaan.
Maar verder geniet ik volop van mijn tocht door het Noordelijke Holland!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap je helemaal. Zelf Stromer ik in Friesland, en de gemiddelde automobilist is hier wat minder assertief (het nieuwe eufemisme voor agressief als je het mij vraagt) dan in het randstedelijke Westen, maar het uitschelden, toeteren, kleven en gevaarlijk inhalen is ook mij niet vreemd. Het gaat meestal "mis" in Leeuwarden waar ik werk, terwijl de drukte aldaar echt in niets te vergelijken is met Amsterdam.

Ik kom regelmatig in Amsterdam, en ik moet er niet aan dénken om op bepaalde stukken daar de rijbaan op te moeten. Ik vind het geweldig en bewonderenswaardig dat je je Stromer-genot niet hebt laten afpakken door de nieuwe wetgeving. Juist in de grote steden is echt maatwerk en verbetering van de fiets-infrastructuur broodnodig; het is gewoon té druk om het te doen volgens de botte bijl methode van onze overheid: alle pedelecs de rijbaan op en dan praten we misschien wel verder, of misschien ook niet, dat kan ook. Geniet, en pas goed op jezelf!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Automobilisten veranderen gaat heel langzaam. Vergelijk met erkennen dat roken ongezond is.
In Amsterdam kun je goed bij de ervaring van een ambassadeur als de fietsprofessor aansluiten.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Persoonlijk vind ik dat dit over meer gaat dan automobilisten. Het gaat over bepaalde mensen, en het gedrag dat zij aan de dag leggen, in dit geval toevallig in een auto, maar het kan ook in de trein zijn, of in de supermarkt, of op de SEH: zijn ze het ergens niet mee eens, dan gaan ze -volledig ongehinderd door enige kennis van zaken en een chronisch tekort aan functionerende hersencellen- bij voorkeur meteen uit hun stekker.

Maargoed, dat wordt helaas niet aangepakt, dus we zullen inderdaad afhankelijk zijn van voorlichting als het om Speed Pedelecs gaat. En lang leve de Fietsersbond, die ons (en ook opnieuw ons alleen) onlangs weer heeft weggezet als een gevaar op het fietspad. Over voorlichting gesproken... hoe eenzijdig en zonder onderbouwing kun je praten als belangen-organisatie:

Quote van Aad Smid van de Fietserbond (helemaal toppie Aad!):
De gewone e-bike moedigen we aan, maar de zogenaamde speedpedelecs, elektrische fietsen die ruim 45 kilometer per uur kunnen halen, rijden heel hard en zorgen voor gevaarlijke situaties.
Artikel



Ik heb een sombere mekkerbui vandaag, klopt :bu:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Ik ben benieuwd of hij kan aangeven welke speed pedelecs allemaal "ruim 45 km/u" halen.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Het is heel jammer ja, het gebrek aan steun van de fietsersbond. Ik zag wel een oproep van ze om op hun forum een bijdrage te leveren aan de discussie over de speed pedelecs. Hoeveel invloed kunnen speed pedelec rijders eigenlijk uitoefenen en via welke organisaties om de speed pedelec weer van de rijbaan te krijgen?
In elk geval zijn er veel gedeelde ervaringen, zo lees ik hier terug. De agressie en het gevaar die speed pedelec gebruikers nu te verduren krijgen vind ik ernstig.
Omgekeerd pas ik me wel aan als ik dan maar toch over het fietspad fiets. En welke speed pedelec rijder wil nou moedwillig een risico nemen? Ik moet er niet aan denken dat ik iemand anders in gevaar zou brengen- en mezelf ook. Je gaat immers zo hard. Maar daarnaast: in de leegte, tussen de weilanden, waar je soms helemaal niemand tegenkomt, daar kan het wel, flink door fietsen!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Roos schreef: 27 okt 2017, 21:46 Hoeveel invloed kunnen speed pedelec rijders eigenlijk uitoefenen en via welke organisaties om de speed pedelec weer van de rijbaan te krijgen?
De meest invloedrijke organisatie is de Fietsersbond. Ik volg hun uitlatingen in de media over speed pedelecs al geruime tijd en ze zijn ronduit anti.

Vanuit de FB pagina "Speed-Pedelec Groep der Lage Landen" heeft zich een nieuwe club gevormd: de Kopgroep. Zij proberen aan te haken bij discussies en een ander perspectief op de zaak te bieden dan die van de aards-conservatieve Fietsersbond. Ook vernam ik onlangs dat de eigenares van één van de grootste Stromer dealers in Nederland een initiatief aan het opstarten is om professioneel in Den Haag te gaan lobbyen.

Probleem is dat de Fietserbond de touwtjes strak in handen heeft en consequent een zeer eenzijdig beeld geeft van speed pedelec rijders, namelijk: gevaar op de weg. Maar dit is wel de organisatie die, vooral dankzij haar jarenlange bestaan, de nauwste banden onderhoudt met de overheid. De vraag is nu volgens mij vooral: aansluiten en mee in gesprek blijven, of erop en erover?

Ik opteer persoonlijk voor dat laatste: niet almaar blijven vragen om een stoel aan de tafel, maar gewoon een eigen plan trekken: eigen p.r., eigen tafel, eigen stoelen en beleidsmakers/verkeerskundigen etc. vragen om aan te schuiven. Maar zo ver is het helaas nog niet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie