Gezellig op de rijbaan...

Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Ja met een hele club door utrecht rondjes fietsen :)
Lomito

In de Gazet van Antwerpen las ik een aardig idee: in plaats van duizenden bordjes op te hangen om de speed pedelec op het fietspad toe te laten kan men ook honderden bordjes plaatsen om alleen daar waar de speed pedelec echt ongewenst is op het fietspad (te smal, geen drukte/gevaar op de rijbaan, zeer drukke fietspaden) een bordje te plaatsen dat de snelle fiets niet op het fietspad kan. En dan is het principe dat de speed pedelec overal op de fietspaden terecht kan tenzij een verbodsbordje...

Ofwel maatwerk zoals de provincie Gelderland en de Fietsersbond dat ook voorstaan maar dan met een positieve insteek:
overal toegestaan tenzij in plaats van overal verboten tenzij...

http://www.gva.be/cnt/dmf20161102_02551 ... sche-fiets
Lomito

Vandaag een stukje op de rijbaan gereden (N836) langs Zetten maar bij de eerste gelegenheid terug naar het lege fietspad. Op dat stuk is de Vmax 50 maar er wordt eerder 70-80 gereden. Verder doorgetrokken streep, dus auto's moeten achter de speed pedelec blijven hangen met 35 km/uur.

Overigens staat deze weg op de lijst van de provincie Gelderland om SP-ers toe te laten op het naastgelegen fietspad.

https://www.google.nl/maps/@51.9268897, ... 312!8i6656
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit is één van de vijf (!) rotondes die ik in Leeuwarden recht achter elkaar moet pareren om op mijn werk te komen. Zowel 's morgens als aan het eind van de middag in de spits dus, officieel, tussen chagrijnige automobilisten op de rijbaan en, in werkelijkheid, tussen hordes scholieren op het fietspad. Het is als ik er rij veel drukker dan op onderstaande foto:

https://www.google.nl/maps/@53.2033221, ... 312!8i6656

Op al die rotondes hebben de fietsers voorrang, en omdat het er nogal wat zijn, wringen de auto's zich aan alle kanten langs elkaar heen. Dus als een auto b.v. de 1e afslag rechts wil nemen en moet wachten op overstekende fietsers, duwt de rest van het blik zichzelf via de vluchtheuvel verder de rotonde op. Omdat de helft van de fietsers ook nog eens géén hand uit steekt op de rotondes, weet eigenlijk niemand precies wat er 1 meter verderop te gebeuren staat.

En in die kakafonie moet ik heelhuids langs de rotondes zien te komen met auto's voor me, achter me, rechts van me, boven me, ja gewoon overal..

Het werkt niet, ik heb het geprobeerd, maar het is levensgevaarlijk. Automobilisten zien me vaak niet, en als ze me wel zien worden ze regelmatig heel erg kwaad (omdat ze denken dat ik niks op de rijbaan te zoeken heb, mij te laat hebben gezien, slechts één hersencel hebben etc. etc.).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Dat je je in een dergelijk pandemomium durft te begeven vind ik al knap. Ik zag alleen een bestelbus in mijn koekenpan iets te snel groter worden om het hazenpad te kiezen. Verder rij ik nog steeds over alle onverplichte fietspaden die ook vandaag weer vooral erg leeg waren. Alleen op het Rijnwaalpad ben ik ander verkeer tegengekomen waaronder veel wandelaars. Nu de Nijmeegse vierdaagse in het zicht komt zie je hier in de omgeving veel mensen kilometers maken ter voorbereiding.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bestelbusjes: nachtmerrie! Die lui hebben chronisch haast en weten zich vrijwel nooit fatsoenlijk te gedragen.

Ik weet het, dat is gechargeerd gesteld, en ik heb ook een bestel gehad toen ik als particulier nog grijs kenteken mocht voeren, maar echt: klusbussen en speed pedelecs = geen goed huwelijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Vandaag eerste aanwijzing van politie gekregen om elders te gaan fietsen, maar wel anders dan ik had verwacht.......
Ik reed netjes op de rijbaan, want ik ben zeer gezagsgetrouw. (kan juiste smiley niet vinden)
Politie auto als tegenligger zag mij rijden, de bestuurder opende zijn raampje en gebaarde woest dat ik me op het fietspad moest gaan begeven. Ik heb even nee geschud en ben doorgescheurd. Helaas, geen achtervolging, een stromer met een politiewagen er achteraan, liefst met gillende sirenes, dat lijkt me de ultieme fietservaring, alle mooie natuurfoto' s elders op het forum ten spijt.

Politie moet dus ook wennen, de bestuurder was duidelijk geen connaisseur, anders had hij de fiets als tegenligger wel herkend.
Lomito

Je bent niet gezagsgetrouw... wel de regeltjes opvolgen maar niet de aanwijzingen van de politie... Je bent dan hooguit wetsgetrouw maar ook dat ben je niet want volgens de wet gaan aanwijzingen van gezagsdragers boven verkeersregels. Je bent dus niet wetsgetrouw en niet gezagsgetrouw. :shock: :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:lol: :lol: :lol:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Dus ik heb begrijp ik zowel wets- als gezagsongetrouw gezellig op de rijbaan gefietst.
Dat geeft een nog vrijer gevoel dan ik al had.
Koopt een stromer!
Plaats reactie