Gezellig op de rijbaan...
Momenteel is Amsterdam bezig om de snorscooters (25 Km voertuig en geen helmplicht) van het fietspad te krijgen; de autobaan op (50 Km wegen); hierbij geldt dan ook een helmplicht voor snorscooters.
Positief voor fietsers is dat het dan veel prettiger fietst door de stad; de uitstoot van die scooters is behoorlijk smerig en een flink deel is ook nog eens opgevoerd, met laat ik maar zeggen, een wat apart rijgedrag.
Wat dan het gevolg is voor de (schone) Speed Bike met het gele bromfiets kenteken ben ik heel benieuwd naar; ik verwacht een strengere handhaving in Amsterdam en dus ook vaker de rijbaan op. Kaartje met een wat rommelige planning voor 2019:
https://maps.amsterdam.nl/snorfietsnaarrijbaan/?LANG=nl
E-bikes (25 Km) vallen hier overigens niet onder....
Positief voor fietsers is dat het dan veel prettiger fietst door de stad; de uitstoot van die scooters is behoorlijk smerig en een flink deel is ook nog eens opgevoerd, met laat ik maar zeggen, een wat apart rijgedrag.
Wat dan het gevolg is voor de (schone) Speed Bike met het gele bromfiets kenteken ben ik heel benieuwd naar; ik verwacht een strengere handhaving in Amsterdam en dus ook vaker de rijbaan op. Kaartje met een wat rommelige planning voor 2019:
https://maps.amsterdam.nl/snorfietsnaarrijbaan/?LANG=nl
E-bikes (25 Km) vallen hier overigens niet onder....
Stromer (ST2) ST3 Li-ion 983Wh
Utrecht wil Amsterdam gaan volgen en ook de snorscooter naar de rijbaan verbannen. Ik ben benieuwd wat dat ik Utrecht gaat betekenen voor het gedogen van de speed pedelec op het fietspad.
Goede ontwikkeling voor de fietsers dat de snorscooter van het fietspad verdwijnt maar het zal niet gaan helpen om keuzevrijheid voor de speed pedelec voor elkaar te krijgen.
In Utrecht rijden best wat speed pedelecs rond en ook daar zitten personen (zijn ook gewoon mensen) tussen die net als scooterrijders graag snel tussen de fietsen door laveren....
Goede ontwikkeling voor de fietsers dat de snorscooter van het fietspad verdwijnt maar het zal niet gaan helpen om keuzevrijheid voor de speed pedelec voor elkaar te krijgen.
In Utrecht rijden best wat speed pedelecs rond en ook daar zitten personen (zijn ook gewoon mensen) tussen die net als scooterrijders graag snel tussen de fietsen door laveren....
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
-
- Veteraan
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
- Locatie: Groningen
- Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2
Helemaal mee eens! Ik rijd zelf door de ochtend- en avondspits (in tegengestelde richting van de drukte) op de Verlengde Hereweg in Groningen. Als ik zie wat sommigen met een speedpedelec hier uithalen voor manoeuvres op het fietspad... Ga toch gewoon rijden waar je moet. Lekker rustig tussen de auto's op de rijbaan. Die gaan in de spits toch niet harder dan 45.
Ik kan niet anders concluderen dan dat deze mensen een ongefundeerde angst hebben om op de rijbaan te gaan ipv op het fietspad. Gevolg is dat het voor alle weggebruikers onduidelijk is/wordt waar de speedpedelec nou thuis hoort. De een rijdt op de weg de ander op het fietspad. Daarom lijkt het mij ook zeker niet wenselijk dat er een keuzevrijheid moet komen.
En ja, dan kom ik weer terug bij een eerdere reactie van mij, je rijdt met een speedpedelec, je weet wat de regels zijn. Als je het niet aandurft om tussen de auto's te gaan rijden, verkoop je speedpedelec en koop een e-bike.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
- marco-hlv
- Veteraan
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
- Locatie: Hooglanderveen
- Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
- Km-stand: 50.063
Als ik naar de dealer in Amsterdam ga voor onderhoud, pak ik echt wel de fietspaden in Amsterdam. Ze bekijken het daar maar, daar ga ik niet op de weg. Die Amsterdammers kunnen gewoon niet rijden. Voel ik me in Rome op de fiets veiliger.
In Utrecht laatst een deel moeten rijden dat ik niet ken, ook daar pak ik het fietspad. Terugweg wel de weg gepakt. Kortom, als ik de weg niet ken, zeker als dat drukke wegen zijn, pak ik vaak het fietspad (daar rij ik dan op niet-opgevoerde-snorscooter snelheid, niet op speed pedelec snelheid), dan kan ik redelijk rustig de weg verkennen voor een volgende keer. Ik wil me wel veilig voelen, sommige stukken zijn gewoon echt niet geschikt voor speed pedelec.
In Utrecht laatst een deel moeten rijden dat ik niet ken, ook daar pak ik het fietspad. Terugweg wel de weg gepakt. Kortom, als ik de weg niet ken, zeker als dat drukke wegen zijn, pak ik vaak het fietspad (daar rij ik dan op niet-opgevoerde-snorscooter snelheid, niet op speed pedelec snelheid), dan kan ik redelijk rustig de weg verkennen voor een volgende keer. Ik wil me wel veilig voelen, sommige stukken zijn gewoon echt niet geschikt voor speed pedelec.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug
Zo doe ik het ook. Alleen als de rijbaan rustiger en overzichtelijker is dan het fietspad kies ik voor de rijbaan en dat betekent dat ik meestal het fietspad pak. Zeker als ik op onbekend terrein ben en moeilijker kan inschatten hoe het autoverkeer zich gedraagt.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ah, dus als het flink mistig is moet ik mijn SP verkopen omdt ik het dan niet aandurf om tussen de auto's te rijden
Even serieus: ik rijd normaal gewoon op de plek waar ik dat volgens de regeltjes moet, maar er zijn gewoon situaties (sommige locaties, bijna lege batterij, ikzelf erg moe, extreem harde wind tegen, sneeuw, mist, storing in mijn fiets waardoor ik uberhaupt geen ondersteuning heb, ...) waarbij ik dat niet veilig vind...
Ik moet er wel bij zeggen dat ik dan wel rustigaan doe op het fietspad.
Dus hoewel ik voor een groot deel achter je stelling sta, kun je niet voor een ander oordelen wat voor zijn/haar situatie is.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Same here; door schade en schande wijs geworden en gebruik mijn gezond verstand. Heb hier al herhaaldelijk mee mogen maken dat auto's met snelheid vlak langs je inhalen, soms zelfs afsnijden, toeteren, opduwen, etc. Misschien is het ook wel zo dat automobilisten in de verschillende regios's, ook een verschil in mentaliteit hebben t.o.v. het overige verkeer op de rijbaan.
Bepaalde aangewezen wegen hier in omgeving Amsterdam zijn gewoon ongeschikt voor de Speed pedelec; nog los van het feit dat er op mijn route wel heel veel verkeerslicht-lussen zijn welke de Stromer domweg niet "zien" en je voor de kat z'n viool voor rood licht blijft staan.
Bepaalde aangewezen wegen hier in omgeving Amsterdam zijn gewoon ongeschikt voor de Speed pedelec; nog los van het feit dat er op mijn route wel heel veel verkeerslicht-lussen zijn welke de Stromer domweg niet "zien" en je voor de kat z'n viool voor rood licht blijft staan.
Stromer (ST2) ST3 Li-ion 983Wh