helemaal mee eens. Kunnen genieten van onze SP
Gezellig op de rijbaan...
Vooralsnog is er geen sprake van een probleem met handhaving. Heel af en toe springt er wel eens een overijverige ambtenaar uit de struiken maar dit zijn echt uitzonderingen. Mijn ervaringen met handhavers, ik kom er best veel tegen, is dat ik gedoogd wordt op het fietspad.
Tegelijk moet ik ook erkennen dat ik sinds ik de ST5 heb en aan dat onderzoek van de provincie Gelderland heb meegewerkt steeds vaker op de rijbaan ben gaan rijden. Maar een onverplicht fietspad door de natuurgebieden zal ik zeker niet vermijden.
Dat het rijden op de stromer grote risico's op letsel en mogelijk de dood met zich meebrengt is bekend. De factsheet verkeersdoden in Nederland geeft hier inzicht in (https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... -nederland). Hoe groot de verschillen zijn met andere vormen van vervoer verrast me toch behoorlijk. Ik ga ervan uit dat met de hogere snelheden van e-bikes/speed-pedelecs en het appen in het verkeer het verschil met de bronfiets alleen maar toegenomen is.
Getoonde grafieken geven geen informatie over speed pedelecs, daar zijn de gegevens niet recent genoeg voor. Bovendien zal het duidelijk zijn dat een 55-jarige speeder anders in het verkeer beweegt dan 16-jarige bromfietsbestuurder met op hol geslagen hormonen.
Neemt niet weg dat we wel een ruwe schatting kunnen maken:
- 15.000 SP's in NL
- gemiddeld 4000 km per jaar
- aantal SP-kilometers per jaar = 15Kx4K = 0,060 miljard
- 1 dode per jaar geeft 17 doden per miljard kilometer
- 50 ernstig verkeersgewonden per jaar geeft 850 EVG per miljard kilometer.
Ik denk dat de SP in bovenstaande grafieken daardoor net iets boven voetgangers/fietsers uitkomt, maar dus zeker niet in de buurt van de brom/snorfietsers uitkomt.
Neemt niet weg dat we wel een ruwe schatting kunnen maken:
- 15.000 SP's in NL
- gemiddeld 4000 km per jaar
- aantal SP-kilometers per jaar = 15Kx4K = 0,060 miljard
- 1 dode per jaar geeft 17 doden per miljard kilometer
- 50 ernstig verkeersgewonden per jaar geeft 850 EVG per miljard kilometer.
Ik denk dat de SP in bovenstaande grafieken daardoor net iets boven voetgangers/fietsers uitkomt, maar dus zeker niet in de buurt van de brom/snorfietsers uitkomt.
Het is nog een beetje aftasten.
Inmiddels drie weken op en neer naar Groningen.
S ochtends pak ik in de stad wel de autorijbaan indien de fietspaden alleen voor fietsen aangegeven zijn.
Maar ja ik rijd rond half zeven de stad binnen dus lege straten en alle stoplichten nog op non actief.
S middags om 17 uur ga ik over het fietspad met aangepaste snelheid de stad uit. Ook om de drukte op de autowegen te mijden.
De enkele keer dat ik al wel overdag daar op de autoweg heb gereden werd ik redelijk opgejaagd door achterliggende auto's of getoeter en dat met 45 km
En al bijna aangereden door afslaande auto die meende voorrang te nemen met noodstop tot gevolg.
Dus eerstvoorlopig better safe than sorry.
Inmiddels drie weken op en neer naar Groningen.
S ochtends pak ik in de stad wel de autorijbaan indien de fietspaden alleen voor fietsen aangegeven zijn.
Maar ja ik rijd rond half zeven de stad binnen dus lege straten en alle stoplichten nog op non actief.
S middags om 17 uur ga ik over het fietspad met aangepaste snelheid de stad uit. Ook om de drukte op de autowegen te mijden.
De enkele keer dat ik al wel overdag daar op de autoweg heb gereden werd ik redelijk opgejaagd door achterliggende auto's of getoeter en dat met 45 km
En al bijna aangereden door afslaande auto die meende voorrang te nemen met noodstop tot gevolg.
Dus eerstvoorlopig better safe than sorry.
ST2 LIMITED/ Continental winterbanden /geveerde zadelpen/ spatbordverlenger vanzijptechniek / AXA ringslot plus ketting/ ABUS BORDO alarmslot
Oh en er staat ook nog een ST2S in de garage
Oh en er staat ook nog een ST2S in de garage
-
- Veteraan
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
- Locatie: Groningen
- Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2
Hoi Mireille,Mireille schreef: ↑11 nov 2018, 15:04 Het is nog een beetje aftasten.
Inmiddels drie weken op en neer naar Groningen.
S ochtends pak ik in de stad wel de autorijbaan indien de fietspaden alleen voor fietsen aangegeven zijn.
Maar ja ik rijd rond half zeven de stad binnen dus lege straten en alle stoplichten nog op non actief.
S middags om 17 uur ga ik over het fietspad met aangepaste snelheid de stad uit. Ook om de drukte op de autowegen te mijden.
De enkele keer dat ik al wel overdag daar op de autoweg heb gereden werd ik redelijk opgejaagd door achterliggende auto's of getoeter en dat met 45 km
En al bijna aangereden door afslaande auto die meende voorrang te nemen met noodstop tot gevolg.
Dus eerstvoorlopig better safe than sorry.
Herkenbaar, dat ze in de spits toeteren. Ik heb daar echt in een half jaar tijd, ik rijd altijd op de rijbaan, tenzij 't niet mag, ontzettende schijt aan gekregen. Ik wil nog wel eens met een grote grijns terugzwaaien. Helaas blijft 't bij sommigen niet bij toeteren, heb de ruitensproeier ook al eens gevoeld tussen Glimmen en Haren.
Wat wel zo is, is dat het minder wordt. Er rijden steeds meer speedpedelecs op ons traject. Wel benieuwd naar de komende koude periode met minder collega's.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Re: Gezellig op de rijbaan...Citeer Mark78
door Mark78 » 12 nov
Hoi Mireille,
Herkenbaar, dat ze in de spits toeteren. Ik heb daar echt in een half jaar tijd, ik rijd altijd op de rijbaan, tenzij 't niet mag, ontzettende schijt aan gekregen. Ik wil nog wel eens met een grote grijns terugzwaaien. Helaas blijft 't bij sommigen niet bij toeteren, heb de ruitensproeier ook al eens gevoeld tussen Glimmen en Haren.
Wat wel zo is, is dat het minder wordt. Er rijden steeds meer speedpedelecs op ons traject. Wel benieuwd naar de komende koude periode met minder collega's.
Haha het tweevinger oog/ nummerbord gebaar werkt ook goed.
Of even in de rem knijpen en de auto's zijn direct weer van het spatbord af.
Ik bevind mij in goed gezelschap.
Bij IKEA groningen inmiddels 5 Stromers en allen ook winterrijders. De tips & trics worden regelmatig uitgewisseld over kleding , de Stromer enz. En we waken over elkaars fietsen. Dus zien we misstanden in ons fietsenhok dan worden die LETTERLIJK recht gezet
door Mark78 » 12 nov
Hoi Mireille,
Herkenbaar, dat ze in de spits toeteren. Ik heb daar echt in een half jaar tijd, ik rijd altijd op de rijbaan, tenzij 't niet mag, ontzettende schijt aan gekregen. Ik wil nog wel eens met een grote grijns terugzwaaien. Helaas blijft 't bij sommigen niet bij toeteren, heb de ruitensproeier ook al eens gevoeld tussen Glimmen en Haren.
Wat wel zo is, is dat het minder wordt. Er rijden steeds meer speedpedelecs op ons traject. Wel benieuwd naar de komende koude periode met minder collega's.
Haha het tweevinger oog/ nummerbord gebaar werkt ook goed.
Of even in de rem knijpen en de auto's zijn direct weer van het spatbord af.
Ik bevind mij in goed gezelschap.
Bij IKEA groningen inmiddels 5 Stromers en allen ook winterrijders. De tips & trics worden regelmatig uitgewisseld over kleding , de Stromer enz. En we waken over elkaars fietsen. Dus zien we misstanden in ons fietsenhok dan worden die LETTERLIJK recht gezet
ST2 LIMITED/ Continental winterbanden /geveerde zadelpen/ spatbordverlenger vanzijptechniek / AXA ringslot plus ketting/ ABUS BORDO alarmslot
Oh en er staat ook nog een ST2S in de garage
Oh en er staat ook nog een ST2S in de garage
-
- Veteraan
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
- Locatie: Groningen
- Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2
Zo dan, jullie steken elkaar aan zeg! Of komen jullie met het lunchloopje allemaal langs het Damsterdiep... Tot ziens in tegengestelde richting. Alleen vanaf eind deze week wel op iets diepgroens.Mireille schreef: ↑17 nov 2018, 11:07
Haha het tweevinger oog/ nummerbord gebaar werkt ook goed.
Of even in de rem knijpen en de auto's zijn direct weer van het spatbord af.
Ik bevind mij in goed gezelschap.
Bij IKEA groningen inmiddels 5 Stromers en allen ook winterrijders. De tips & trics worden regelmatig uitgewisseld over kleding , de Stromer enz. En we waken over elkaars fietsen. Dus zien we misstanden in ons fietsenhok dan worden die LETTERLIJK recht gezet
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
Ikea Groningen en het GMC geven sowieso het goede voorbeeld bij fietsstimulering. Ik gebruik jullie graag als voorbeeld bij gesprekken over Vitaliteit van werknemers en congestiebestrijding in steden
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Vormt dat dan in Nederland nog een probleem, fietsstimulering door werkgever? In België heeft zowat elk middelgroot bedrijf een veilige fietsstalling, douches en lockers voor de werknemers, een fietsvergoeding van 23 eurocent per km en heel wat bedrijven bieden ook een leasefiets (al dan niet elektrisch en zelfs speedpedelec) aan.
En dat is echt met de bedoeling van fietsen te stimuleren. Een voorbeeld: bij mijn vrouw op 't werk liggen er zelfs handdoeken aan de douche klaar.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)