Gezellig op de rijbaan...

Lomito

Hé... nog een Stromer in de buurt! En als ik het goed heb ook een ST2 s... dan zullen we elkaar zeker een keer tegenkomen. 8-) Overigens rij ik op elk fietspad, zowel de verplichte en de onverplichte die vaak te mooi zijn om te mijden zoals de LF4b...
satbird
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:30
Locatie: Lingewaard

Hallo Lomito, sinds mei 2016 een ST2s :d3: ik zal tijdens mijn fiets tochten er zeker op letten of ik nog zo'n mooie ST2s tegenkomt op het fietspad :D
+Stromer- ST2s my "Grey Venge". :cool2:
Lomito

De fiets herken je van grote afstand (koplamp+dagrijverlichting), voeg daarbij een Kask Urban Lifestyle Antracite en je hebt me waarschijnlijk te pakken. Of je komt een keer voor de vrijdagmiddag Stromer-borrel naar Herveld, de bar is elke week open...
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Hoera...nu heb ik t gevoel dat ik er echt bij hoor: er is boos naar me getoeterd vergezeld van heftige handgebaren toen ik me op de rijbaan begaf.

:ay

Ik heb op mn nummerplaat gewezen en ben doorgefietst.

Ik probeer het beste van de 2 werelden op te zoeken. In onderhavig geval kon ik een gevaarlijke afslag vermijden.

Op naar mn 3e woon-werk dag
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Ha Anne Wim,

precies wat ik ook doe.
Ik maak gebruik van de rijbaan indien veilig/handig; voor de rest blijf ik op het fietspad.
Aangezien ik woon-werkverkeer eigenlijk steeds dezelfde weg rijd; weet je gewoon welke rijbaan-plekken prima te doen zijn (en eenvoudig/veilig/snel weer te verlaten).

Dat toeteren/handgebaar is mij niet onbekend. Ben al een keer een buschauffeur tegengekomen die mij duidelijk een verwensing toeriep maar ik bleef even wijzen naar helm en kentekenplaatje........kon jammer genoeg zijn reactie niet meer zien.

Blijven opletten en ik denk dat met gezond verstand je het verst komt. Er is trouwens een programma op RTL 7 (rond 19.00 op doordeweekse dagen) waarbij "Idioten op de Weg" hun naam eer aan doen. Als je zo'n @#$%^@ tegenkomt maakt het niet uit of je legaal bent of niet; dan heb je gewoon pech en is de investering in een helm z'n geld waard......

Stromer-ze,
Reinout
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb er vandaag even mijn gedachten laten gaan over de maatregel en het volgende door mijn hoofd. Is de maatregel niet te overhaast genomen? Ik pen mijn bedenkingen maar even hier neer, wie weet leest Agnieszka Stelling van de SWOV die het onderzoek uitvoert naar de maatregel "Overgang van de speed pedelec naar de categorie bromfiets dit artikel. Wellicht is het verstandig om haar een email met onze bezwaren te sturen, danwel een link naar deze post. Ach, dat is vooralsnog iets van latere zorg....

1. De besluitvormers zijn er maar vanuit gegaan dat je met een speed pedelec binnen de bebouwde kom altijd maar 45 km/uur rijdt of in staat bent om 45 km/uur te rijden. Er wordt immers van je vewacht dat je je met je speed pedelec op de rijbaan tussen de auto's begeeft. Hebben ze er wel bij stilgestaan dat automobilisten het waarschijnlijk niet kunnen waarderen als je met je speed pedelec slechts 35-40 km/uur rijdt? Er zijn massa's speed pedelec-ers die (als ze het al graag zouden willen) niet in staat zijn om een snelheid van 45 km/uur te halen of voor langere tijd vol te houden. Om een snelheid van 45 km/uur te halen zijn er drie factoren die een rol spelen:
- De mate waarin je via eigen spierkracht zelf een grote bijdrage kunt leveren aan het behalen van die snelheid. Als je niks doet (zoals bij een brommer), dan zal de snelheid met de speed pedelec in principe 0 km/uur zijn. Een sportieve, goedgetrainde, gespierde jonge man (vrouw kan ook), niet te groot (voor zo weinig mogelijk tegenwind) en niet te zwaar (om de rolweerstand zo laag mogelijk te houden), zal die prestatie eerder kunnen leveren dan iemand die niet aan deze eisen voldoet.
- De mate waarin de weersomstandigheden je gunstig gestemd zijn. Een wind in de rug gaat je hierbij helpen, strakke tegenwind (wat we altijd in NL hebben...) gaat je hierbij zeker niet helpen.
- De mate waarin je speed pedelec je helpt deze snelheid daadwerkelijk te halen. Het ene merk is er beter toe in staat dan het andere merk, maar ook binnen een merk zijn er modellen die je beter ondersteunen bij het bereiken van de 45 km/uur grens. Je mag er niet van uit gaan dat iedereen in staat is om het topmodel te betalen. Met name met de minder getalenteerde merken en modellen zal het niet meevallen om die 45 km/uur te gaan halen. Ook speelt de mate waarin de accu vol, half vol of bijna leeg is een rol. Hoe leger de accu, hoe minder de support, hoe moeilijker de topsnelheid gehaald kan worden. Het is veel waarschijnlijker dat de snelheid van de speed pedelecer lager ligt dan de 45 km/uur.

2. De besluitvormers er vanuit gaan dat je altijd met een volle accu op de weg zit. Wat nu als je accu door bijvoorbeeld een flinke tegenwind, door een wegomlegging waardoor je een stuk moet omrijden of doordat je vergeten was deze op te laden te vroeg leeg is, terwijl je nog niet op de plaats van bestemming aangekomen bent? Ga je dan maar op het fietspad rijden met zo'n 18 km/uur (op basis van eigen spierkracht en de vrijloop van de motor die je waarschijnlijk eerder tegenwerkt dan helpt)? Door van de rijbaan af te gaan loop je wel de kans op een boete, of blijf je je plek op de weg opeisen en vervolg je je weg met 18 km/uur tussen de auto's? Je beschikt niet over knipperlichten om het verkeer te waarschuwen. Ook zijn er nog geen laadstations waarbij je even wat energie kunt "tanken". Doen je lichten het dan nog wel? Grote kans dat die het ook niet meer doen... Voor elektrische auto's zijn die laadstations er wel, voor alle voertuigen met een brandstofmotor ook. Welke opties resteren er dan? De ANWB bellen? Lopen met de fiets aan de hand? M.b.t. de verlichting: dit pleit voor een aparte batterij (maar dat is een andere discussie).

3. De oudere speed pedelecs hebben nog geen remlicht. Stel je moet (om wat voor reden dan ook) een noodstop maken. Het achterop komend verkeer (auto's, vrachtwagens, motoren, brommers, scooters en mede-speed pedelecers) wordt niet gewaarschuwd door een remlicht. Je moet er niet aan denken dat je dan een bumper/wiel in je rug geduwd krijgt. De Stromer ST2s heeft een remlicht, de andere Stromer modellen en vele andere speed pedelecs niet. Ik heb nog niet gelezen dat de speed pedelecs die niet over remlichten beschikken moeten worden aangepast. Toch een beetje vreemd...

4. Als de weg wat gladder begint te worden wordt het levensgevaarlijk om je tussen de auto's te begeven. Denk hierbij aan de herfst als de blaadjes van de bomen vallen of aan de winter (je ziet dan bijna geen ene racefietser meer zijn/haar rondjes maken en dat is niet voor niks). Van de speed pedelecer wordt dan nog steeds verwacht dat hij/zij binnen de bebouwde kom op de rijbaan gaat rijden en de moed heeft om een snelheid van 45 km/uur aan te houden op een voertuig met relatief dunne bandjes. Welke speed pedelecer durft op de dunne bandjes dan hard in de remmen te knijpen? ...of gaan we als het wat gladder wordt wat rustiger rijden op de rijbaan, bijvoorbeeld 25-30 km/uur. Dit zullen de auto's, vrachtwagens en (wellicht in iets mindere mate) motoren niet fijn gaan vinden.

5. Voor zover men het al lukt om een snelheid van 45 km/uur te halen, het wordt sowieso een hele kunst om op een rit van 1,5 - 2 uur die snelheid aan te houden. De gemiddelde snelheid die speed pedelecers halen ligt vaak veel lager.
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Het zou onbegrijpelijk zijn als bij dergelijke onderzoeken niet zijdelings een oogje op aanverwante fora wordt gehouden, al was het maar om je onderzoeksmodel vorm te geven. Het uiteindelijke onderzoek kan dan als een toets van het theoretisch model gezien worden. We kunnen hier immers wel roepen dat we allemaal op de rijbaan rijden en dan in werkelijkheid het fietspad kiezen, of andersom.

Overigens heb ik niet meer zo'n hoge pet op van wetenschappelijk onderzoek, tegenwoordig wordt er te gemakkelijk naar gewenste antwoorden geschreven want een al te afwijkende conclusie kan je wetenschappelijke carrière op het spel zetten.

Daarom doe ik graag een duit in het zakje met verwachte (lees: politiek correcte) uitkomsten:
- automobilisten zijn onvoldoende op de hoogte van het bestaan van de speed pedelec, er zou daarom een voorlichtingscampagne moeten komen om de rechten en plichten onder een breed publiek bekend te maken
- hoewel het gevoel van onveiligheid bij snelfietsers vaak resulteert in ritjes over (on)verplichte fietspaden binnen de bebouwde kom heeft het onderzoek niet aangetoond dat snelfietsers ook daadwerkelijk meer kans op aanrijding/letsel lopen, de bestaande regelgeving kan dus gehandhaafd worden, er zouden hooguit uitzonderingen moeten komen op gevaarlijke plaatsen en op fietssnelwegen
- om de verwachte groei van speed pedelecs te accommoderen moet het netwerk met fietssnelwegen verder uitgebreid worden
- om de schoorsteen blijvend te laten roken moet er vervolgonderzoek komen naar de veiligheidseffecten van de huidige regelgeving op langere termijn... :bj
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 16 aug 2017, 17:44 Het zou onbegrijpelijk zijn als bij dergelijke onderzoeken niet zijdelings een oogje op aanverwante fora wordt gehouden, al was het maar om je onderzoeksmodel vorm te geven. Het uiteindelijke onderzoek kan dan als een toets van het theoretisch model gezien worden.
Het zou me niet verbazen als dat niet gebeurt. Tot nu toe hoor ik vooral stemmen van verkeerskundigen, dealers en een enkel individu met een speed pedelec, die alleen kan putten uit eigen/persoonlijke ervaring.

Nu Stromer marktleider is in Nederland en wij als Stromerforum -nu al- afstevenen op een community van bijna 200 geregistreerde leden (plus meer dan 2000 unieke bezoekers per maand en dat aantal stijgt wekelijks), zou het kunnen dat men ons uiteindelijk wel weet te vinden als er iemand gezocht wordt die kan spreken over de praktijk namens een grote groep speed pedelec rijders.
Lomito schreef: 16 aug 2017, 17:44 Overigens heb ik niet meer zo'n hoge pet op van wetenschappelijk onderzoek, tegenwoordig wordt er te gemakkelijk naar gewenste antwoorden geschreven want een al te afwijkende conclusie kan je wetenschappelijke carrière op het spel zetten.
Wie betaalt bepaalt. Dat is helaas van alle tijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Achtergrond
Op het gebied van de fiets zijn de komende jaren ontwikkelingen te verwachten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de toenemende populariteit van elektrische fietsen, speed pedelecs en snorfietsen en de daarmee gepaard gaande toenemende snelheidsverschillen met conventioneel fietsverkeer. Fietsers vormen ongeveer een derde van het totaal aantal verkeersdoden en 60% van het aantal ernstig verkeersgewonden.



Daarnaast zou zomaar uit parallele onderzoeken de volgende conclusies kunnen worden getrokken (Ter aanvulling op de post van Lomito):

- Door de overgang van de speed pedelec van de categorie Fiets naar de categorie Bromfiets, is het voor de verkeersveiligheid nodig dat de bestaande speed pedelecs worden aangepast aan de eisen die gelden voor de categorie Bromfiets. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een remlicht en een toeter.

- Er dienen trainingsprogramma’s te worden ontwikkeld die gericht zijn op het verbeteren van de gevaarherkenning voor de nieuwe kwetsbare doelgroep (verkeersdeelnemers op elektrische fietsen, speed pedelecs en snorfietsen) als resultaat van dit onderzoek.

- Er dient een voorlichtingscampagne te worden ontwikkeld om het fietsgedrag op kruispunten te verbeteren, wat ten goede komt aan de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers, als resultaat van dit onderzoek.

- Om mobiliteit te faciliteren is het nodig de infrastructuur aan te passen aan de veranderingen in onze maatschappij. We zullen moeten toewerken naar een verkeerssysteem dat optimaal rekening houdt met voor verschillende doelgroepen specifieke verplaatsingskenmerken en met de diverse fysieke en cognitieve beperkingen die met het vorderen van de leeftijd gaan optreden, als resultaat van dit onderzoek.
Witte ST3 van maart 2019
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

We zijn wel veeeeel sneller dan auto's op rotondes...merkte ik vandaag.

T.o.v het bovenstaande : automobilisten rijden vrijwel altijd harder dan 50 km per uur. Op het rechte eind gaat zelfs de st2 niet hard genoeg
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Plaats reactie