Gezellig op de rijbaan...

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik pakte tot aan dit voorjaar met mijn Stromer op verreweg de meeste stukken in de bebouwde kom het fietspad met aangepaste snelheid, in plaats van de verplichte rijbaan. Ik had op mijn ST1 X de rijbaan enkele keren geprobeerd en dat is niet bevallen: ik voelde me vreselijk opgejaagd en werd te vaak geconfronteerd met agressief en gevaarlijk rijgedrag door automobilisten (afsnijden, toeteren, middelvinger opsteken, kleven). Mij niet gezien.

Maar ik Stromer nu een jaar, ik heb het gevoel dat ik mijn fiets aardig onder controle heb, én ik heb inmiddels een ST2 S en die heeft een krachtigere motor dan de ST1 X waar ik eerst op reed. Nu de weersomstandigheden beter worden, en de omstandigheden op de weg veiliger (minder glad/nat wegdek en beter zicht) heb ik besloten om het voorzichtig aan maar weer eens te wagen op de rijbaan in Leeuwarden. En ik moet zeggen, het gaat me al beter af dan vorig jaar.

Mijn ervaringen tot nu toe:

– De ondersteuning van ST2 S is sterker dan die van mijn ST1 X. Ik kan nu makkelijker mee komen met de rest van het verkeer, dus ik voel me minder opgejaagd. (Ik moet er nog altijd niet aan denken om dit te doen met een speed pedelec waarmee je met flink wat inspanning nog steeds maar rond de 35km/u kan cruisen.)

– Ik ben beter zichtbaar op mijn ST2 S dan op mijn ST1 X, omdat mijn Es is uitgerust met dubbele dagrijdverlichting (in het frame en de Supernova M99 PRO) en remlicht. Ik merk duidelijk verschil in reacties van automobilisten, zeker bij kruisingen.

– Ik heb een GoPro actioncamera op mijn stuur gemonteerd. Die cam voorkomt geen ongelukken, maar ik weet dat de beelden mij altijd vrij zullen spreken als een andere weggebruiker zich gaat misdragen. Het is misschien een soort schijn-zelfvertrouwen dat ik hiermee opbouw, maar daardoor gedraag ik mij wel zekerder op de rijbaan, en dat heeft weer effect op mijn mede-weggebruikers.

– Ik eis mijn positie op de rijbaan op en rijd steevast in het midden van mijn rijstrook. Ik heb de indruk dat automobilisten hierdoor wat beter kijken naar wat ik precies voor voertuig ben, en sneller zien dat ik een geel brommer-kenteken voer, dan wanneer ik meer rechts aanhoud. Ik lijk dan in mijn gedrag namelijk teveel op een gewone fietser. Ik houd het ook stug vol. Wil een automobilist erlangs en dat kan niet? Jammer dan, niet mijn probleem.

– Ik blijf angstig voor een valpartij op de weg met een auto kort achter me. Ik ben echt bang om overreden te worden als ik midden op de rijbaan een uitglijer zou maken op de Stromer. Bochten neem ik daarom nog steeds bedachtzaam, en bij regen ben ik Niet Blij op de rijbaan.

– De fietspaden in Leeuwarden waar ik verplicht de rijbaan op moet zijn echt te smal voor de grote onderlinge snelheidsverschillen. Ik reed al nooit 45km/u op een fietspad waar ik niet mocht rijden (eerder 30km/u max. en nog langzamer bij het inhalen), maar feit blijft dat ik flink sneller ga dan de meeste fietsers en op een krap fietspad kinderen of ouderen inhalen blijft, door hun onvoorspelbare en instabiele gedrag, een griezelige bedoeling. De fietspaden waarop ik wel welkom ben met mijn Stromer zijn breder en van betere kwaliteit.

– Stromeren op de rijbaan stinkt! Ik word niet goed van het happen van al die uitlaatgassen. Ik heb ook nog astma, het is verschrikkelijk.

– Ik moet op mijn route door Leeuwarden langs een rits rotondes waarop fietsers voorrang hebben. Wanneer ik tijdens de spits de stad uit moet, sta ik ineens in de rij tussen de uitlaatgassen voor de rotondes te wachten. En de rijbaan is daar zo smal dat ik er ook niet even langs kan op mijn Stromer. De verleiding is op deze plekken groot om toch weer terug het fietspad op te gaan, want hiervoor heb ik natuurlijk geen Stromer gekocht. Op dit deel van de route ga ik redelijk opportunistisch te werk en hobbel een beetje heen en weer tussen (legaal) rijbaan en (illegaal) het fietspad. Wat dus eigenlijk niet de bedoeling is, maarja.


Concluderend kan ik zeggen dat het momenteel niet heel erg slecht met mij en de Stromer op de rijbaan gaat. Maar ik zie wel, en dat zie ik al heel erg lang, dat er door beleidsmakers nodig anders gekeken moet worden naar de fiets-infrastructuur. Ik vind dat er niet alleen naar snelheid gekeken moet worden (waarbij ik al vond dat de max. snelheid van de speed pedelec in de praktijk niet betekent dat-ie veilig de rijbaan op kan, in tegendeel), maar vooral ook naar milieu en bereikbaarheid. Ik vind bovendien dat er niet gekeken moet worden naar hoeveel auto's er binnen een bepaalde tijd een deel van de weg kunnen passeren, maar naar hoeveel persónen.

Als wegbeheerders door een andere bril gaan kijken naar milieu, bereikbaarheid en gezondheid, dan zullen ze moeten inzien dat er -zeker op de middellange afstand- betere maatregelen getroffen kunnen worden genomen om vervoersmiddelen met minder/geen schadelijke uitstoot, die bevorderlijk zijn voor de gezondheid omdat we meer bewegen, en waarmee je de bereikbaarheid bevordert, de voorkeur verdienen boven het eenzijdig van maatregelen zoals het "automobilistje pesten" zoals nu gebeurt met parkeerbeleid, milieuzones etc. Er is veel meer nodig dan alleen ontmoedigen, goede opties moeten worden aangemoedigd en gefaciliteerd.

Wat ik in de winter ga doen als het weer regenachtig, glad en donker wordt: ik denk wel toch maar weer terug naar het fietspad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Interessant... ik reed afgelopen jaar al heel af en toe opportunistisch op de rijbaan, zoals op die rotonde in Heteren die ten onrechte voorrang geeft aan de rijbaan over fietsers of op de N836 waar het fietspad juist is toegestaan voor speed pedelecs maar na de lesuren van het aanliggende Henrik Pierson College in de middag, ruim voor de spits, is het rustiger op de rijbaan en dan rij ik daar dus.

Afgelopen weken ben ik ook wat meer op de rijbaan gaan rijden zoals je volgens mij hier en daar ook op mijn filmpjes kunt zien. Inderdaad door de betere wegcondities en de Gopro geeft zeker wat meer vertrouwen. Misschien dat die hele stoere en snelle ST5 een duit in het zakje doet. Maar als het druk is op de rijbaan (én rustig op het fietspad) zul je mij sowieso op het fietspad vinden, opportunisme blijft.

Wat ook meespeelt is dat ik afgelopen jaar niet één keer ben aangesproken door handhavers over mijn aanwezigheid op het (on)verplichte fietspad terwijl ik ze vaak genoeg onderweg ben tegengekomen en daarbij niet bepaald langzaam over die fietspaden gejakkerd heb. Uiteraard wel een beetje als gast gedragen en dus dimmen als de situatie dat nodig maakt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snelheid, (gebrek aan) handhaving, opportunisme, beleefdheid, veiligheid en zelfvertrouwen. Dat zijn ook wel zo'n beetje de peilers van mijn keuzes tussen fietspad en rijbaan.

Met de ST5 zal het qua mee kunnen komen met de rest van het verkeer op de rijbaan alleen nog maar beter gaan; die trek je binnen enkele seconden naar dik over de 45km/u. Getuige ook onze testrit in Groningen; ik staand op de pedalen van de ST5 vol gas, kijk een paar seconden later om en je bent al fors achter op de ST1 X (al reed je ook wel lekker relaxed en ik was die ST5 even goed aan het aanpakken :d3: ).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Het beeld van jou op de ST5 draag ik met plezier met me mee. Leuk ook dat je op de heenweg een hindernis over de weg niet volle bak durft te nemen en op de terugweg na een kleine aanmoediging van mij alsnog voluit de fiets over de barrière jakkerde.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hahahaha ja, dat was een leerzame ervaring: ik hield mezelf bijna niet in balans (voeten stuiterden omhoog van de trappers), maar de ST5 bleef strak op de weg!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Vandaag een heel traject op de rijbaan gedaan, dwars door Dbosch.
Heb heel wat naar m'n hoofd gehad, ze zijn er nog niet klaar voor:
Of ik niet goed bij m'n hoofd was (maar dan in plat Brabants), een goed gesprek met een jonge vrouw in een cabrio: 'u hoort op 't fietspad'. Nee hoor, voor de wet ben ik een bromfiets. 'nou.. Ik denk 't niet hoor'... En een paar toeter klantjes. Niks ernstigs gelukkig.
We blijven het af en toe proberen...
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik rijd gewoon stug op de rijbaan waar ik het moet. Alleen als het echt te gevaarlijk is (accu bijna leeg of zeer harde wind tegen waardoor mijn snelheid ruim onder de 40 zakt, mist of andere vormen van slecht zicht en gladheid) ga ik rustigaan op het fietspad rijden.
Ik neem ook mijn plek op de weg in het midden van de rijbaan en krijg ook af en toe wat onvriendelijks (= eufemisme) naar mijn hoofd. Waar mogelijk ga ik met mensen in discussie, soms levert het begrip op en sommige mensen lijken gewoon te dom om een goed gesprek te voeren...

Sinds ik remlicht heb gebruik ik deze ook om verkeer dat te kort achterop rijdt een hint te geven, dit helpt vaak. Als het niet helpt dan rem ik een beetje om vervolgens weer snel te accellereren naar mijn oude snelheid. Komen ze dan weer kort achterop dan herhaal ik dit. Meestal is dat maar 3x nodig om het kwartje te laten vallen :roll:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Yorka
Pro
Pro
Berichten: 33
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:07
Locatie: Noorderkempen

Dat is dus ook een reden waarom ik twijfel(de) om een SP te kopen.
Op mijn fiets voel ik me op mijn plaats op het fietspad. Op mijn motor voel ik me op mijn plaats op de rijbaan. Maar op een SP ...
Maar ik ga het waarschijnlijk toch proberen.
Laatst gewijzigd door Yorka op 29 jun 2018, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Begin desnoods op het fietspad en matig je snelheid. Gun jezelf rustig de tijd om aan je Stromer te wennen. Oefen eens wat noodstops, pak een bochtje in de regen om te voelen hoe dat voelt etc. Ik heb zelf ook een half jaar illegaal op het fietspad gereden. No way dat je mij op de rijbaan zag. Maar na verloop van tijd ben ik toch op steeds meer plekken de rijbaan gaan pakken en inmiddels doe ik dat in 90% van de gevallen. Ik ben er nu gewoon zelfverzekerd genoeg voor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie