Inschrijving Stromer België

ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

[Edit Stromeur: topictitel aangepast naar "Inschrijving Stromer België" zodat ook toekomstige info m.b.t. de Belgische wetgeving hier verzameld kan worden.]

Hopelijk kan een Belgische Stromerrijder mij hier verderhelpen...

Ik heb vanmiddag mijn ST1X bij de dealer opgehaald.
Nu kreeg ik het roze formulier mee om een nummerplaat aan te vragen. Hierover gaat mijn vraag:
-In het vak X15 kan je aankruisen of de fiets "enkel trapondersteuning" heeft OF "trapondersteuning en autonoom rijden."
Ik veronderstel dat ik best "enkel" trapondersteuning" aanvink?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben geen Belg, maar heb hier over toevallig eerder wel veel discussie over gelezen omdat er iets onduidelijk is:

Het discussiepunt is de boost-functie op de Stromer. Hiermee kun je, zonder mee te trappen, een snelheid van 20km/u halen, en daarmee valt jouw Stromer volgens de letter van de regels onder "trapondersteuning en autonoom rijden".

Echter, die autonome ondersteuning loopt niet op tot 45km/u. En Stromer heeft eerder in e-mails aan Belgische rijders gezegd dat de Stromer NIET autonoom kan voortbewegen, dat dit is overlegd met de bevoegde Belgische instanties en dat dit ook zo door Stromer is gecommuniceerd naar de Belgische dealers.

Ik zou als ik jou was, naast hier op het forum vragen en hopen dat er snel Belgen reageren, nog drie andere dingen doen: dealer vragen, Stromer vragen en DIV vragen. En dat alle drie op schrift. Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden.

Als je er niet uit komt omdat iedereen iets anders zegt, dan zou ik persoonlijk kiezen voor de eerste optie: "enkel trapondersteuning". Het hoofddoel van jouw ST1 X is immers trapondersteuning en het is onmogelijk om, zoals met een brommer, het gas open te draaien en zonder trappen 45km/u te rijden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Dag Stromeur
"Onduidelijkheid" is iets waar we in België wel erg vaak mee geconfronteerd worden... :oops:
Gelukkig is die er niet over de plaats van de speed pedelec op de weg :roll: zoals bij jullie...

De dealer liet aan mij de keuze om dit vak aan te kruisen maar gaf ook aan dat er discussie is. Ze vertelde me wel dat we hier in België in "de toekomst" vermoedelijk wel een extra verzekering zullen moeten nemen. Tot nu toe valt het gebruik van de speed pedelec onder de Familiale Verzekering (is in België een verzekering die je beschermt tegen schade die je zelf veroorzaakt). Maar ook hier blijft er discussie bestaan.
JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

Alvorens een nieuwe discussie te starten toch maar eerst eens kijken op de FB-pagina STROMER BELGIE,
daar was 2 weken terug een grote discussie over dit onderwerp. Weliswaar met veel verschillende meningen maar goed, ik heb er ook 't mijne van gemaakt.
M'n dealer had het vakje al aangevinkt (Trapondersteuning én autonoom rijden). M'n verzekeraar zei ook dat dit correct was. Binnen de 2 dagen alles geregeld en kon ik 'reglementair' (met SP-... nummerplaatje) de baan op... Verzekering voor mij dus BA, mét pechbijstand automatisch inbegrepen.
Rusor
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2017, 16:52

Hoi,

Volgens de Belgische wet is autonoom rijden wanneer de fiets vanuit stilstand zonder te trappen zich kan voortbewegen aldus mijn verzekeraar. Maw de stromer kan dit niet want die moet eerst in beweging zijn voor die functie kan gebruikt worden. Dus trapondersteuning aan duiden

mvg
Lomito

Rusor schreef: 18 jun 2017, 12:22Volgens de Belgische wet is autonoom rijden wanneer de fiets vanuit stilstand zonder te trappen zich kan voortbewegen, aldus mijn verzekeraar. M.a.w. de Stromer kan dit niet want die moet eerst in beweging zijn voor die functie kan gebruikt worden. Dus trapondersteuning aanduiden...
Mijn Stromer kan wél autonoom rijden, vanaf stilstand naar 20-21 km/uur zonder te trappen. Ofwel de Boost-functie (+ knopje ingedrukt houden) die me al een keer uit het bos gebracht heeft na vastlopen van de cassette. :ugeek:
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Bedankt voor de reacties!
@JondeSTX: heb je ook een omniumverzekeing genomen?

De ST1x kan inderdaad autonoom rijden zoals Lomito zegt. Werd door mijn fietshandelaar in de winkel gedemonstreerd gisteren. Ik ga even kijken op Facebook...
JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

Hallo,
ik heb geen omnium genomen ...
M'n verzekeraar gaf volgende opties:

- verzekering BA (bijstand inbegrepen) 80€
- ongevallenverzekering 75€ (komt tussen in medische kosten, invaliditeit, ...)
- Omnium 168€
- enkel diefstal 134€
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zojuist gelezen op FB van een Belgische Stromer rijder:
Vandaag aan de kant gezet van politie. Hij beweerde dat ik klasse b was en een verplichte verzekering nodig had . Ik beweerde het tegendeel. En hij was ribiediebie. Dus ik denk toch een verzekering te nemen. Hij zij als ik je nog eens tegenkom nemen ze de stromer in beslag !!!
Deze Belgische handhaver is kennelijk zeer van zichzelf overtuigd, of probeert in ieder geval overtuigd over te komen met grote taal. Wat een onprettige en intimiderende houding voor iets wat overduidelijk zo onduidelijk is.
ST1x-er schreef: 18 jun 2017, 09:06 Gelukkig is die er niet over de plaats van de speed pedelec op de weg :roll: zoals bij jullie...
Klopt absoluut dat in Nederland ook gedoe is: de wet is hier duidelijk, alleen wij pedelec-rijders zijn daar massaal niet mee akkoord :roll: .

Beide ontzettend vervelend, en beide met dank aan trage overheden die hopeloos achter de feiten aan lopen ->

Technologische vooruitgang met een potentieel ongekend positief effecten op het milieu, het fileprobleem en de volksgezondheid. Maar ach, zal men denken vanachter het overheidsbureau, en bij de fietsersbond en de ANWB etc.: we gaan dat niet faciliteren maar tegenwerken, in plaats van de regelgeving en meningen afstoffen en actualiseren. Dat zou toch echt teveel gevraagd zijn (vooral voor die fraai aangelegde snelfietspaden).

Ik kan er met het hoofd niet bij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

Voor mijn st2 heb ik het zekere voor het onzekere genomen en een BA afgesloten alhoewel ik een familiale heb,voor 80 euro. Wil ik niet onrustig rondrijden,ook nog pech bijstand,diefstal en lichamelijke schade alles samen 240 euro,
Plaats reactie