Fietsvergoeding speed pedelecs

Lomito

De NL-overheid heeft de mond vol van het terugdringen van CO2-uitstoot, het verbeteren van de luchtkwaliteit in steden, vermindering van de filedruk en het stimuleren van lichaamsbeweging maar ondertussen komt de speed pedelec er bekaaid van af qua financiële ondersteuning.

In België mogen werkgevers een kilometervergoeding van 23 eurocent per kilometer belastingvrij geven (voor een gemiddelde forens is dat zo'n € 2.000 per jaar) en daarnaast zijn er nog enkele belastingsvoordelen.

Het zou onze overheid sieren als zij het goede voorbeeld van België zou volgen en de speed pedelec ruimhartig gaat stimuleren. Al was het maar om geloofwaardig :bj te blijven op genoemde beleidsspeerpunten.

Een eerste stap zou kunnen zijn, zoals in België, dat het parlement met een initiatiefwet komt om de speed pedelec zo veel mogelijk te stimuleren. Vervolgens is het aan de overheid om hier invulling aan te geven. Niet alleen om financiële barrières weg te nemen maar ook om de interstedelijke fietsinfra op orde te krijgen. Zoals het tot de orde roepen van de gemeente Arnhem die het Rijnwaalpad (fietssnelweg F325) nog steeds wil vrijhouden van speed pedelecs.

https://www.google.nl/maps/@51.9122939, ... 312!8i6656
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

De Speed Pedelec ondersteunen is een mooie intentie maar wat is de feitelijke winst?
Hierover weten we nog veel te weinig. Daarom krijgen we geen grip verhalenvertellers van de FB.

We moeten gewoon aantonen hoeveel hartaanvallen, ziekenhuisopnames en revalidatieuren worden bespaard door uit de auto te gaan en op de SP te stappen.
De brandstofbesparing ziet de overheid niet als winst. Economen zien ons het liefst in de auto en in de file.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

We moeten gewoon aantonen hoeveel hartaanvallen, ziekenhuisopnames en revalidatieuren worden bespaard door uit de auto te gaan en op de SP te stappen.
trek even de medische- en verzuimkosten van de crashes af die we helaas inmiddels op het forum hebben mogen registreren.....
Blijft altijd moeilik te becijferen, gezondheidswinst. Luchtkwaliteit staat buiten kijf, mits we door groene stroom zijn geladen.
Vervolgens is het weer de vraag of je voor je eigen gezondheid niet beter in een goed gefilterde auto kan zitten, dan je longen lekker openzetten in de met fijnstof verzadigde randstad (ook Nijmegen en omstreken ontkomen hier niet aan....) Eigenlijk moeten we allemaal naar Harlingen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Check!
Ik kan als astma patiënt bevestigen dat ik mij hier aanzienlijk beter voel dan in Utrecht, waar ik dik 20 jaar heb gewoond.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromend schreef: 20 dec 2017, 08:40De brandstofbesparing ziet de overheid niet als winst. Economen zien ons het liefst in de auto en in de file.
Dat dus... en dat geldt ook voor de overheid die jaarlijks 25 miljard euro binnenharkt aan belastingen en accijnzen op automobiliteit terwijl slechts 20% daarvan wordt gebruikt voor verbetering van de infra en de rest gebruikt wordt om de waterhoofdige overheid in stand te houden. De financiële motivatie voor stimulering van de SP ontbreekt dan ook volledig... liever zelfs ontmoedigen dan stimuleren (en dat is wat we nu meemaken).

Dit geldt uiteraard ook voor de overheid in België maar zij heeft een belangrijke stap gezet door volmondig achter de SP te gaan staan. Dat zie ik ze in NL nog niet snel doen! Chapeau voor de Belgische overheid en Boeee voor de Nederlandse.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik krijg gewoon 19 ct per km, net als mijn autorijdende collega's...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Polling schreef: 21 dec 2017, 13:39 Ik krijg gewoon 19 ct per km, net als mijn autorijdende collega's...
Mooi om te lezen dat er NL-werkgevers zijn die de SP-rijders gelijk behandelen als hun autorijdende collega's. Zijn er meer SP-rijders die deze kilometervergoeding krijgen? Een vergoeding van 19 eurocent/km is overigens riant want de integrale km-kosten voor een ST1x is zo'n 12 eurocent/km. Voor een auto is dat eerder 60 eurocent/km zodat de automobilist 32% van zijn kosten vergoed krijgt en de SP-rijder 158%... :shock:

Overigens is die kilometervergoeding in België vrij van belasting voor zover ik heb begrepen.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

De NL Rijksoverheid vergoedt woon-werkverkeer met de fiets hetzelfde als voor auto's: https://www.p-direkt.nl/informatie-rijk ... omfietsers.
VERGOEDING VOOR (BROM)FIETSERS
Gaat u met de fiets of brommer naar uw werk? Dan komt u in aanmerking voor een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer.
Fietsen

U heeft recht op een hoge kilometervergoeding van 0,19 euro per kilometer (2017), als u de totale afstand tussen uw woning en uw werkplek met de fiets aflegt. U kunt een vergoeding krijgen van maximaal 384,57 euro per maand (2017) als u 5 dagen of meer per week met de fiets gaat. Bij minder dan 5 dagen geldt een evenredig lager maximumbedrag.

FIETSVERKLARING
Om in aanmerking te komen voor deze vergoeding maakt het niet uit of u uw werkplek doelmatig met het openbaar vervoer kunt bereiken. Wel moet u verklaren dat u de volledige afstand tussen uw woning en uw werk met de fiets aflegt. Bij slecht weer of in de winter mag u de fiets laten staan en gebruikmaken van het openbaar vervoer; uw vergoeding voor het gebruik van de fiets loopt dan gewoon door. U betaalt hiervan de kosten van het openbaar vervoer.

Gaat u met de auto in plaats van de fiets of het openbaar vervoer, dan heeft u niet langer recht op de hoge kilometervergoeding van euro 0,19 euro (2017).

STALLINGSKOSTEN
U heeft geen recht op een vergoeding voor de stallingkosten van uw fiets.

COMBINEREN MET ANDER EIGEN VERVOER
Maakt u afwisselend gebruik van de fiets en ander eigen vervoer? Dan kunt u een vergoeding krijgen voor de situatie dat u op sommige dagen de fiets en op andere dagen ander eigen vervoer gebruikt. Voor de dagen dat u met de fiets gaat, ontvangt u de hoge kilometervergoeding en voor de dagen waarop u gebruikmaakt van ander eigen vervoer ontvangt u de lage kilometervergoeding.

Wilt u hiervoor in aanmerking komen? Dan verklaart u schriftelijk op welk gemiddeld aantal dagen per week met de fiets wordt gereisd. Uw manager kan bepalen dat u niet vaker dan één keer per jaar een keuze mag maken voor hoeveel dagen u met de fiets wilt reizen en hoeveel dagen met ander eigen vervoer.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Krijg ook gewone reiskostenvergoeding ww verkeer. Hoogte 15ct/km als het goed is.
Moet nog achter de vergoeding aan voor zakelijk gebruik van de fiets.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Defensie (mijn werkgever) gaat daar duaal mee om:
- voor je reguliere woon-werkverkeer zijn er 3 opties:
OF het is binnen 10 km (geloof ik) en je krijgt niets
OF je komt met het OV (en dan zijn er verschillende vormen van trajectkaart, jaarkaart, OV-kaart, etc)
OF je komt met eigen vervoer. En daar is een km-tabel aan verknoopt. Of je dan op de skippybal komt of met een F1-bolide is helemaal ter eigen invulling van de werknemer. Voor mijn 65 km enkeltje krijg ik een maandtoelage van rond de € 250. Da's voor een reguliere auto gewoon echt te weinig.....maar met die € 3000/jaar heb ik er al een halve St1x uit !!
- voor dienstreizen zijn er 3 opties:
OF je rijdt met een dienstauto (= geen vergoeding; geheel logisch want je kan aftanken op bv de kazerne)
OF je rijdt met OV en dan krijg je gemaakte kosten terug
OF je gaat met eigen vervoer. En nou komt het: voor de auto is dat 19 ct/km, voor de bromfiets/snorfiets 10 ct/km en voor een fiets 5 ct/km.
Wat was ik blij met m'n formele gele brommerkentekenplaatje want nu kan ik geheel legaal 10 ct/km declareren i.p.v. 5 ct/km.
Het lijkt misschien niet veel maar als je al standaard € 3000/jaar krijgt en ritjes naar NIET-JE-WERKLOCATIE met 10 ct/km kan wegzetten kom je prima aan een fraai bedrag per jaar. (ritjes naar je werklocatie vallen natuurlijk onder het reguliere maandbedrag en kan je terecht niet extra opvoeren).
Voorbeeldje: moet een vergadering volgen in Utrecht. Da's effe 70 km enkel. Dus 140 km.....€ 14. Probeer jij maar eens met je eigen auto voor € 14 euro 140 km te doen (en parkeerkosten zijn voor eigen kosten ! Utrecht kost echt geld). En eigenlijk heb ik iedere week wel zoiets (maar minder ver). Heel grof: € 40/maand irreguliere dienstreizen op de Stromer.

Ik snap niet dat militairen binnen de 50 (?) km van hun werk niet standaard op de Stromer komen. Inderdaad een investering maar binnen 2 jaar rijd je al voor niets (even uitgaande van een St1X). En volgend jaar gaan we kennelijk een fietsplan krijgen waarbij we € 350 belastingtechnisch ondersteund worden. Ikke niet snap niet. Vast koudwatervrees bij de collega's.

Grtz, Reinout
Plaats reactie