11 December iedereen een plaatje in België

Gebruikersavatar
boomshakalak
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
Locatie: België, Antwerpen
Merk SP: Stromer ST7 LE

Patrick63 schreef: 08 dec 2018, 18:29 Bij mij zal alles geregeld worden met m’n werkgever en KBC lease . Moet me daar niks van aantrekken.

Normaal kan de verzekeraar inderdaad alles online doen.
Dan zal dat zeker geen weken duren, denk een dag of 2 a 3 .
Online ging blijkbaar niet.
Trek het mij niet aan. Heb met mn Sparta 18 maanden zonder plaat gereden. Enkel valt dit wel wat meer op als SP.
Even doorbijten!!
🇧🇪 - Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - 🚴‍♂️ Kinekt XR Zadelpen 🚴‍♂️ / ⚡ W-W: 26km enkel

✖️ Stromer ST5 ABS
✖️ Stromer ST3 Cool White
✖️ Sparta M9b e-Speed (45)
Golvas

Gaat perfect online ... op minder dan 24u heb je je nummerplaat.
Gebruikersavatar
DVLdriver
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 sep 2018, 12:23

Golvas schreef: 08 dec 2018, 20:31 Gaat perfect online ... op minder dan 24u heb je je nummerplaat.
Helaas niet in België. Wanneer ‘enkel trapondersteuning’ is aangeduid op het roze formulier, dan kan het niet via WebDIV!

Op allerlei manieren geprobeerd, samen met mijn verzekeraar, noppes.

Ook destijds via post verstuurd
2800 Mechelen - Belgie
ST3 Launch Edition ✖️ Ortlieb Back Roller Free Black ✖️ Cratoni Commuter Black ✖️Spurcycle Black & Abus Bordo Granit X-Plus 6500 110
Trek Emonda SL6 Red ✖️ FFWD F6R Black Edition
Golvas

DVLdriver schreef: 14 dec 2018, 15:20 Wanneer ‘enkel trapondersteuning’ is aangeduid op het roze formulier
Werd hier al tig keer besproken hoor, maar ik herhaal het graag nog eens voor je. ;)

De belofte van Kris Peeters verscheen tot op heden nog altijd niet in het Staatsblad, dus op dit moment is de enige correcte manier om een Stromer te verzekeren (wegens aanwezigheid van garageknop + boostfunctie) nog altijd een BA Motorrijtuigen.

Inschrijven gebeurt dan als volgt : een vinkje bij (nogmaals : het volgens de actuele reglementering correcte) "Trapondersteuning en autonoom rijden" in vak X15 -> WebDIV.
Gebruikersavatar
DVLdriver
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 sep 2018, 12:23

Thanks Golvas, die kennis heb ik.

Mijn fietsenmaker heeft zelf het vakje 'enkel trapondersteuning' aangevinkt alvorens de fiets af te leveren. Op die manier is WebDIV dus niet mogelijk.
2800 Mechelen - Belgie
ST3 Launch Edition ✖️ Ortlieb Back Roller Free Black ✖️ Cratoni Commuter Black ✖️Spurcycle Black & Abus Bordo Granit X-Plus 6500 110
Trek Emonda SL6 Red ✖️ FFWD F6R Black Edition
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Nog wat informatie,
volgens een camper kennis, is het een en al ellende om in orde te geraken.

Beste

U diende onlangs een aanvraag in om uw speed pedelec individueel te laten
testen. Voor u zich kunt inschrijven, moet u verschillende stappen
doorlopen. Hieronder vindt u alle praktische informatie over de
inschrijvingsprocedure.

Stap 1: controleer of uw speed pedelec aan alle technische vereisten
voldoet

Om te vermijden dat u uw speed pedelec nodeloos laat testen, is het
belangrijk om op voorhand te controleren of uw voertuig zich in goede staat
bevindt (goed werkende remmen, met nummerplaathouder, correcte
bandenspanning …). Bovendien moet uw speed pedelec minimaal aan deze eisen
voldoen:

>Claxon (goedgekeurd volgens richtlijn 93/30/EG of VN/ECE nr. 28).
Een gewone fietsbel voldoet niet aan de vereisten (minimaal 75 decibel).

>Snelheidsmeter.

· Lichten: voorlicht (moet E-markering hebben en wordt automatisch
ingeschakeld wanneer de motor draait), achterlicht, stoplicht en
achterkentekenplaatverlichting.

· Verklikkerlicht voor voorlicht ((Embedded image moved to file:
pic22929.jpg)).

> Voor-, zij- en achterreflector en pedaal reflectoren.

> Achteruitkijkspiegel (goedgekeurd volgens klasse L (VN/ECE
reglement nr. 81) of klasse II/III volgens VN/ECE reglement nr. 46).

> Banden (als de banden breder zijn dan 67 mm is homologatie volgens
VN/ECE reglement nr. 75 vereist). Voorbeeld van het homologatiemerkteken op
de band: [IMAGE].

> Integriteit van de voertuigstructuur: de fiets moet ontworpen zijn
voor en bedoeld zijn als speed pedelec. Het ombouwen van een standaardfiets
is niet toegelaten. Ook ligfietsen en driewielers zijn niet toegestaan.

> EMC (elektromagnetische compatibiliteit): alle elektronische
componenten die op het voertuig aanwezig zijn moeten voldoen aan één van de
opgelijste normen:

- VN/ECE-reglement nr. 10;

- richtlijn 97/24/EG, hoofdstuk 8;

- CISPR-12 of CISPR-25 en CISPR-16;

- SAE J551-4 en SAE J1113-41 of SAE J551-2.

De conformiteit van de elektronische componenten met de opgelijste normen
moet u kunnen aantonen via het goedkeuringsmerk of documentatie. Als
alternatief kan ook aanvaard worden dat de elektronische componenten eerder
in een ander goedgekeurd voertuigtype toegepast zijn.

> Kentekenplaathouder met verlichting achteraan het voertuig.

> VIN-nummer (voertuigidentificatienummer): een speed pedelec moet
een op het frame ingeslagen of ingegraveerde VIN-nummer hebben. Speed
pedelecs met ingebruikname vanaf 30 november 2017 moeten beschikken over
een VIN-nummer met 17 karakters.



Opgelet: bovenstaande lijst is niet volledig. Op de testdagen worden nog
enkele praktische zaken getest (maximale snelheid, remafstand …).

Voldoet uw speed pedelec aan de bovenstaande technische vereisten? Ga dan
naar stap 2 en schrijf u in voor een van de testdagen.

2. Kies dag en tijdstip voor de test

Gelieve minstens 1 week op voorhand in te schrijven voor een testdag naar
keuze.

1 Data:

U kunt kiezen uit de volgende testdagen:

- 10/01, 11/01, 14/01 en 15/01

Per testdag kunt u kiezen uit de volgende tijdstippen:

- 8.30 – 10.30 uur

- 10.30 – 12.30 uur

- 13 – 15 uur

- 15 – 17 uur

Zorg ervoor dat u bij aanvang van het gekozen tijdsslot ter plaatse bent.
Kiest u voor het tijdsslot 10.30 – 12.30, bent u dus om 10.30 uur aanwezig
op de testlocatie.

2 Locatie:

Om praktische redenen kunnen we deze testdagen slechts op 1 locatie
organiseren:

Ambachtstraat 9
1840 Londerzeel
Op het testterrein zijn parkeerplaatsen voorzien.

3 Kostprijs:
De kostprijs voor de test, de goedkeuringsaanvraag, het goedkeuringsattest
en het goedkeuringsplaatje bedraagt 191 euro. Op het testterrein in
Londerzeel is bancontact aanwezig. We aanvaarden geen cash of visa. U
betaalt ter plaatse.

We begrijpen dat dit bedrag niet voor iedereen evident is. Daarom nemen we
de kostprijs van de test voor onze rekening wanneer uit een test blijkt dat
een speed pedelec niet aan de eisen beantwoordt – en dus wordt afgekeurd
voor de inschrijving.

Wat betekent dit concreet?

· Slaagt uw speed pedelec voor de test? Dan ontvangt u een
goedkeuringscertificaat en -plaatje waarmee u uw speed pedelec bij de DIV
kunt inschrijven. Voor deze dienstverlening betaalt u nog altijd € 191.

· Slaagt uw speed pedelec niet voor de test? Dan ontvangt u na
afloop een overzicht met de technische eisen waaraan uw speed pedelec niet
voldoet. In dat geval kunt u zelf maatregelen nemen en inschrijven voor een
nieuw testmoment. U betaalt niet voor de test.


Let op: pas wanneer uw speed pedelec aan de eisen uit stap 1 voldoet, is
het nuttig om voor een testdag in te schrijven. Uw inschrijving is pas in
orde na ontvangst van een bevestigingsmail met daarin de dag en het uur
waarop u verwacht wordt.

Stap 3: schrijf in via mail

Inschrijven kan enkel via mail. Stuur een mail naar
homologatie.voertuigen@mow.vlaanderen.be.

Vermeld in uw inschrijvingsmail ook dit:



· In de onderwerpregel: ‘Inschrijving testdag speed pedelec’.

· Geef aan of uw speed pedelec aan alle technische vereisten uit
stap 1 voldoet.

· Vermeld gewenste datum en tijdsstip: hier kunt u twee data en
tijdstippen naar keuzes doorgeven. We houden maximaal rekening met de dagen
en tijdstippen van uw voorkeur.

· Vermeld uw naam, voornaam en telefoonnummer. Zo kunnen we u
contacteren als een testdag volzet is.

Voeg vervolgens deze documenten als bijlage toe:

· Ingevuld inlichtingenformulier (zie document in de bijlage).

· Bewijs van maximum vermogen en koppel van de motor (bv. via attest
motorfabrikant).

· Bewijs van conformiteit met EMC-eisen (elektromagnetische
compatibiliteit).

De documenten mogen ook scans of foto’s zijn. Let erop dat alles duidelijk
leesbaar is.

Zorg ervoor dat uw inschrijving volledig is. Dossiers waarbij bijlagen of
gegevens ontbreken, kunnen wij helaas niet inplannen.

Opgelet: Vanaf 11 december mag u officieel niet meer met uw speed pedelec
op de openbare weg rijden. Zorg ervoor dat u uw speed pedelec met de auto
naar de testdag kunt (laten) brengen.

Meer informatie?

De regelgeving rond speed pedelecs is een gedeelde bevoegdheid van de
federale en de Vlaamse overheid.

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer is voor heel België
bevoegd voor de technische voorschriften op basis waarvan speed
pedelecs gehomologeerd moeten worden, voor de inschrijving van
voertuigen en voor het afleveren van de nummerplaten. De voorschriften
kaderen bovendien in de Europese regelgeving. Meer informatie daarover
vindt u op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid is
sinds de zesde staatshervorming in 2015 bevoegd voor de homologatie van
voertuigen in Vlaanderen. Het team Homologatie zorgt ervoor dat speed
pedelecs getest worden aan de hand van de criteria van de federale
overheid, om ze veilig in het verkeer te kunnen brengen. Meer informatie
vindt u op de website van het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid of
op Vlaanderen.be.

Contact
Hebt u vragen over de testdag of de inschrijvingsprocedure? Of hebt u zich
ingeschreven, maar kunt u niet meer aanwezig zijn?

Contacteer ons op 02 - 553 72 72, elke weekdag tussen 9-12 en 14-16 uur.

Vriendelijke groet

Team Homologatie

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken verwerkt de persoonsgegevens
die u ons bezorgt (naam en voornaam, e-mailadres en telefoonnummer) enkel
en alleen in functie van de inschrijving voor de testdagen rond speed
pedelecs. Als u niet wilt dat we uw gegevens verwerken, kunt u dat
melden via ons contactpunt op https://mow-contact.be/. Opgelet, we kunnen
u dan mogelijk de dienst die u vraagt, niet verstrekken. Ons beleid op het
vlak van gegevensverwerking vindt u op
http://departement-mow.vlaanderen.be/nl ... verklaring.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

:shock: ;) das nog slechter of een encyclopedie
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Plaats reactie