Brommer rijbewijs halen op speed pedelec?

Plaats reactie
Liesbeth
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2017, 21:55

Een relevante vraag in ons gezin: kun je examen voor je brommerrijbewijs doen op een speed pedelec? Het antwoord is volgens mij nee, want op de site van het CBR staat: "Je legt het examen af op een bromfiets (geen snorfiets, speed pedelec, trike of quad)". Ik weet niet of er rijscholen zijn waar je een brommer kunt lenen, maar anders is het best maf dat je een brommer moet hebben om je rijbewijs te halen waarmee je dan op een speed pedelec mag.
Rijd 3-4 keer per week woon-werk op St1, 32 km enkele reis
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Hoewel velen het een brommer durven noemen vrees ik toch idd dat je hier aan het kortste eind zult trekken.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Liesbeth schreef: 08 dec 2017, 15:19 maar anders is het best maf dat je een brommer moet hebben om je rijbewijs te halen waarmee je dan op een speed pedelec mag.
Tja, dat is dan nog even een dingetje... :bu:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij kun je het brommer-praktijkexamen oefenen en afleggen in een dag. Het lijkt me stug dat er geen rijscholen zijn bij wie je dan geen brommer kunt lenen of huren.

Maar een goeie vraag is het wel, want de meeste Stromer rijders zullen al een autorijbewijs hebben en hier helemaal niet over nadenken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hans Kamp
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 sep 2017, 16:14

Ik heb een autorijbewijs en een Stromer. Maar ik neem weleens de theorie van het bromfietsrijden door. En ik kijk weleens naar YouTube-filmpjes van een bromfietsrijinstructeur die een leerling voor zicht heeft rijden. Je kijkt wat de leerling doet en je hoort de stem van de instructeur. Daar probeer ik wel wat van op te steken. Ik ben echter niet zo van het afschuinen, maar ik bestuur de speed pedelec zoals een motorrijder of bromfietsrijder stuurt. Dat doe ik bij hogere snelheden. Bij lagere snelheden stuur ik als op een gewone fiets.

Lessen op een speed pedelec lijkt mij niet nodig voor mij, maar wel bromfietstheorie en filmpjes van hoe leerlingen brommers rijden.

De regels zijn die van de brommer, maar technisch is een Stromer een elektrische fiets en geen brommer.

Ik weet dat er in Zwitserland wel speed-pedelec-lessen zijn.
Plaats reactie